3451
Sök

Sommardäck...Någon som har ett enkelt svar NÄR man kan köra med dem?

25 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
transportstyrelsen osv ger ju ingen riktig enkel info...men måste leta o leta bland alla luddiga skrifter...så nu undrar jag om någon här har nån koll på vad som gäller?

Vill gärna dra på sommardäcken imorgon så jag kan lämna in bilen för lackrekond på måndag...då putsar de upp fälgarna också m.m

Lite onödigt att vinterfälgarna blir putsade sad

Norrlänning
643 Inlägg
28 mars 2010
Krav på vinterdäck 1 december–31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.

Saxat från http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … interdack/
Det första som kommer upp när man googlar.

687 Inlägg
28 mars 2010
När vägarna är torra o fina o det inte finns risk för halka är det bara att slänga på sommardäcken.

12 086 Inlägg
28 mars 2010
gutfucker skrev:
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag. Om du drar släpvagn gäller kravet även denna.

Det där är jävligt lurigt tycker jag, jag har hört av en polis (vilket är en relativt säker källa) att om snö ligger kvar i april så får man inte sätta på sommardäcken förens snön har lagt sig, vilket låter rimligt.

Men jag skulle vilja ha skrift på det, om de finns.

x40
1 209 Inlägg
28 mars 2010
JapMax skrev:
gutfucker skrev:

Det där är jävligt lurigt tycker jag, jag har hört av en polis (vilket är en relativt säker källa) att om snö ligger kvar i april så får man inte sätta på sommardäcken förens snön har lagt sig, vilket låter rimligt.

Men jag skulle vilja ha skrift på det, om de finns.

vad jag fick för svår från polisen va att så länge det blir frost på natten gäller vinter däck. frågade eftersom jobbar natt och vill ta ut min bil lite tidigare..

om nu detta stämmer vet jag ej..

Volvo S40 turbo.

122 Inlägg
28 mars 2010
Tvunget med vinterdäck vid vinterväglag (under 5 plusgrader) till 31 Mars... Tillåtet tills 15 April smile
Senast redigerat av Hallon1911 (28 mars 2010)

Norrlänning
643 Inlägg
28 mars 2010
Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. 

från transportstyrelsen

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
28 mars 2010
Sista datum vinterdäcken får sitta på är 31 april. MEN om det ligger snö kvar där man bor eller där man ska åka så får man ha vinterdäcken på.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

97 Inlägg
28 mars 2010
Det är bytt till den 15 april nu.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
28 mars 2010
du ska ha vinterdäck mellan 1 december till 31 mars om vinterväglag råder, vad är då vinterväglag? ja det beror helt på vilken polis som stoppar dig, så det säkraste är att ha på dem mars ut, då är man garanterad att slippa böter, sedan kan man byta till sommardäck 1 april oavsett om det är en halvmeter snö på vägen, självklart olämpligt, men dock fullt lagligt...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

2 266 Inlägg
28 mars 2010
skyttman skrev:
Det är bytt till den 15 april nu.

de gäller endast dubbdäcken som förut var 30 april om inte vinterväglag råder
annars är de från 1 april du får åka med sommar däck gäller samma sak där med vinterväglag

svetsdiff !!!

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
28 mars 2010
När det är barmark wink

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Xenoholic
2 559 Inlägg
28 mars 2010
p-nyhlen skrev:
När det är barmark wink

NU, här i alla fall big_smile
Idag åker mina på (på "vinterbilen")

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 833 Inlägg
28 mars 2010
Byter idag, här är det fan inget vinterväglag.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 mars 2010
Jag kör med det nu, men generellt sett så är det månadsskiftet mars/april sålänge vinter väglag inte råder.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
28 mars 2010
Mina åkte på igår. Blir det sämre väder så är det ju bara att ta det lite easy när man kör.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

25 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
Många blandade svar...har frågat runt lite mer nu...alla såna där "verk" och styrelser älskar verkligen att ludda till all text så att man måste vara utbildad till max...wtf jag är bara en fattig svarvare sad

*) Till personbil klass I hör samtliga fordon som är registrerade som personbil och som inte tillhör personbil klass II.

så står det ju på Vinterdäcks länken på Transportstyrelsen. OM vinterväglag råder...så då får man alltså åka med sommardäcken nu även om polisen tycker något annat. Någon sa även nått om 5plus grader...det är just nu 3plus här, men det är helt torrt på vägarna så.

Glidarn
408 Inlägg
28 mars 2010
Slänger på mina imorrn. Som sagt blir det sämre väder så är det ju bara att ta det lite easy när man kör.
Senast redigerat av zlaban08 (28 mars 2010)

(obrut)

1 265 Inlägg
28 mars 2010
vi har då fått 30cm snö i natt uppe i norrbotten

218 Inlägg
28 mars 2010
ja har då kört med sommardäck 2 veckor nu och har inte märkt av att de blir halt på kvällarna och nätterna så är nog  ingen fara så släng på dina sommardäck och sicka in bilen på rekond du:)

Sök