3608
Sök

Hur få loss trasig hjulbult?

Musiker
472 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#1
Som topic säger har jag varit klantig nog att vrida av en hjulbult när jag skulle efterdra!
Att det var otroligt korkat att dra den så hårt har jag redan lyckats räkna ut så några sådana upplysningar behövs inte, däremot skulle det sitta fint med några kreativa idéer på hur jag enklast får loss den!
Tänker mig att det skulle gå att slå upp ett jack i den och skruva ut den med mejsel eller kommer jag förstöra gängorna då?
Skall man behöva svetsa fast en förlängning med bultens utsida på för att skruva ur den, eller har ni andra förslag?

Tacksam för svar då jag inte har lust att åka runt med fyra bult i hjulet för länge!

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

730 Inlägg
28 mars 2010
#2
svetsa på en mutter..Funkar fin fint

Musiker
472 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#3
Tack för svaret!
Tänkte först på att svetsa dit nåt man får grepp om, men då blir jag ju tvungen att leta upp någon som har svets...
Vågar man banka upp ett litet jack i brottytan? Finns det risk att man förstör gängorna då, eller håller de för det?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

R som i Robban....
122 Inlägg
28 mars 2010
#4
Är inte säker på om det går, men borde fungera att ta fram vinkelslipen och göra ett jack med den istället för att "banka upp ett jack".


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 mars 2010
#5
bara åka till närmsta däckverkstad så brukar dom fixa de gratis


...has left the building...
4 474 Inlägg
28 mars 2010
#6
Jag ser inte problemet...Du har dragit av en hjulBULT. Ta dän däcket o skruva sedan ut den kvarvarande resten med en polygrip tex, dvs om den inte dragit av precis plant med navet, har den det brukar det ändå vara enkelt att få ut resterna då hjulbultsgängor brukar vara rätt "lättgående", tex så kan man använda en körnare o hammare o gänga ut den så pass mycket att man kommer åt med en tång...Om du däremot har en bil som har pinnbultar i navet får du nog antingen byta nav eller om det går byta pinnbulten endast...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

95 Inlägg
28 mars 2010
#7
Har haft samma otur.. Hatar Biltema men Art nr: 19-1268 hjälpte mig denna gång till en billig peng.

Eller som Art nr: 19-1316
Senast redigerat av Weckis (28 mars 2010)

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

Musiker
472 Inlägg
28 mars 2010
Trådstartare
#8
Tack för era svar!
Skall pröva att pilla ut den något varv...
Ville bara ha lite goda råd innan jag börjar... Måste bara köpa en uppsättning reservbultar först för de till vinterdäcken passar inte om jag vill ha handbromsen kvar! wink

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

95 Inlägg
28 mars 2010
#9
Ras_J skrev:
Tack för era svar!
Skall pröva att pilla ut den något varv...
Ville bara ha lite goda råd innan jag börjar... Måste bara köpa en uppsättning reservbultar först för de till vinterdäcken passar inte om jag vill ha handbromsen kvar! wink

Funkar inte det så PM:a mig så fixar jag ett vänstergående borr till dig.... Funkar garanterat,

http://www.nch.se/se/pdf/ampblad/LEFT%2 … 20BITS.pdf
Senast redigerat av Weckis (28 mars 2010)

Tänk va en svetsloppa kan ställa till det!!
Därför använder jag carbon & glasfiber.

1 Inlägg
5 juli 2010
#10
Weckis skrev:
Ras_J skrev:
Tack för era svar!
Skall pröva att pilla ut den något varv...
Ville bara ha lite goda råd innan jag börjar... Måste bara köpa en uppsättning reservbultar först för de till vinterdäcken passar inte om jag vill ha handbromsen kvar! wink

Funkar inte det så PM:a mig så fixar jag ett vänstergående borr till dig.... Funkar garanterat,

http://www.nch.se/se/pdf/ampblad/LEFT%2 … 20BITS.pdf

Har 2 st låsbultar men ingen hylsa till dom. har funderat på att svetsa dit en mutter men finns väl risk att fälgen skadas?
Tror du det kan fungera med en av dina borrar?

Mvh


Driver
2 111 Inlägg
6 juli 2010
#11
tommylunnan skrev:
Weckis skrev:
Ras_J skrev:
Tack för era svar!
Skall pröva att pilla ut den något varv...
Ville bara ha lite goda råd innan jag börjar... Måste bara köpa en uppsättning reservbultar först för de till vinterdäcken passar inte om jag vill ha handbromsen kvar! wink

Funkar inte det så PM:a mig så fixar jag ett vänstergående borr till dig.... Funkar garanterat,

http://www.nch.se/se/pdf/ampblad/LEFT%2 … 20BITS.pdf

Har 2 st låsbultar men ingen hylsa till dom. har funderat på att svetsa dit en mutter men finns väl risk att fälgen skadas?
Tror du det kan fungera med en av dina borrar?

Mvh

Hmm ta av hjulet innan du går till attack?.

Borde ju gå om du har dragit av en, bara skruva ur resterande o plocka av = killing time!.

roll

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

RMR-Crew
478 Inlägg
6 juli 2010
#12
Ras_J skrev:
Som topic säger har jag varit klantig nog att vrida av en hjulbult när jag skulle efterdra!
Att det var otroligt korkat att dra den så hårt har jag redan lyckats räkna ut så några sådana upplysningar behövs inte, däremot skulle det sitta fint med några kreativa idéer på hur jag enklast får loss den!
Tänker mig att det skulle gå att slå upp ett jack i den och skruva ut den med mejsel eller kommer jag förstöra gängorna då?
Skall man behöva svetsa fast en förlängning med bultens utsida på för att skruva ur den, eller har ni andra förslag?

Tacksam för svar då jag inte har lust att åka runt med fyra bult i hjulet för länge!

Äh, körde med 3 bult på vardera sida på peggan ett jäkla tag och det gick fint. big_smile


Sök