3545
Sök

Högt HC och CO värde (och lite annat) MB 320 -94

31 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#1
Hallå!

Har haft min bil inne på lagning pga att den dog i tid och otid. Fick reda på att den gav sju olika felkoder, bland annat från insprutning, lambda och lmm om jag minns rätt. Den manuella felsökningen visade sedan att det var fel på mitt överspänningsskydd och efter att ett nytt minterats så var det bara lambdan som gav lite konstiga värden. Detta skulle förbättras medans jag körde. Har nu kört en 20 mil eller så och bilen dör ibland ändå när växellådan frikopplar men inte alls lika ofta som innan. Samtidigt beter den sig allmänt bättre. Kan det vara så att alla värden i datorerna är felaktiga sen innan när inget funka som det skulle och att det försvinner med tiden? Hur långt behöver man i så fall köra på ett ungefär för ett det ska bli ordning på styrenheterna?

Jag tog en sväng till besiktningen och kom ut med totalt fem tvåor, fyra fler än jag förväntat mig. Slitna bakbromsar, trasigt bromsljus, felaktig höjning fram samt för höga HC och CO-värden på tomgång. Hur tolkar jag det här?

Har sökt runt litegrann och det höga HC värdet kan tydligen bero på flera anledningar. Katalysator, olja och slitma kolvrinar är väl de vanligaste anledningarna jag hittat. Tog mig en titt på oljan som ser bra ut. Förra ägaren hade tydligen bytt denna (ca 2-300 mil sedan). Påverkar det ifall han inte bytt filtret också? Kan ett högt HC värde vara en fölljd av att man kör med fel viskositet?

Det höga CO värdet låter i mina öron som att HC-värdena är för höga men att katalysatorn gör ett bra jobb. Är jag ute och cyklar?

Lite info om bilen i fråga:
- MB 320CE -94
- 5-stegs automat
- 31000 mil
- Läcker små mängder olja (bland annat ut i kylsystemet men inte åt andra hållet)
- K-sprit (ca 5 procent) i tanken vid besiktning

Tacksam för all hjälp jag kan få.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 april 2010
#2
Som vanligt...Gör en "stor-service" (olja,samtliga filter,tändstift samt rotor/lock om sådana finnes), varmkör ordentligt o mät värdena igen.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

31 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Som vanligt...Gör en "stor-service" (olja,samtliga filter,tändstift samt rotor/lock om sådana finnes), varmkör ordentligt o mät värdena igen.

Stift är bytta, luftfilter bytt, antar att oljefiltret är bytt. Har ett bränslefilter liggandes som jag tänkt byta när jag får tummen ur. Bilen var ordentligt varm vid besiktning. Fördelare finns inte.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 april 2010
#4
Trasig: Byt igen om det är föregående ägare som gjort bytet...Har själv sett vad vissa men med "nybytt olja, stift o filter....", ja sökert nybytt, för 6000 mil sedan.... Har du avgasläckage så kan det vara en anledning till kassa värden, likaså om det läcker på insugssidan, men allt detta borde ju verkstaden som kollade din bil ha kontrollerat...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

31 Inlägg
3 april 2010
Trådstartare
#5
Jo, får bli ett byte av olja och ffilter. Är väl inte omöjlgt att han hällt i nån skitolja bara för att den ska se bra ut och skitit i filtret. Han blåste ju mig på skatten också.

Acgas är tätt. Letade läckor innan katten när jag försökte få reda på varför bilen betedde sig som den gjorde. Hela motorrummet har fått smaka på startgas när jag letat efter läckor där med. Verkar som att allt är tätt.

31 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#6
Blir ny olja under tisdagen så får vi väl se. Funderade på mina tändstift också. Jag bytte dom för ett år sen men de har bara varit med ett par hundra mil. Mår tändstift bra av det eller ska man byta dom med? Såg också för ett tag sen att mekonomen hade något super-stift med 4 elektroder om jag inte minns fel. Dessa skulle tydligen ge bättre förbränning, lägre bränsleförbrukning och allt vad det nu hette. Är det något att ha?

Angående bilens styrenheter är jag fortfarande nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta för dessa att anpassa sig efter nya förhållanden i motorn?


Sök