3396
Sök

Saab 9000 aero rycker till ibland..

1 210 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken säger.. den rycker till ibland och blir då helt "off"   

vad felar? laddtrycksstyrningen som spökar eller slår till?

kan de vara vaccum relaterat kanske?

Bytte till nya tänd stifft har fått för mig att de är sen dess den började med detta fulerier yikes)

Satte då in kallare stifft än som satt där, kan apc känna av detta och slå ifrån ibland??

Hoppas nån kan hjälpa en novis smile

//Micke

218 Inlägg
4 april 2010
#2
när rycker den till, vilket varvtal lr helt random? samma på alla växlar? hände de direkt efter du bytt stift? pillade du på nåt annat då lr BARA stiften o INGET annat?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

1 210 Inlägg
4 april 2010
Trådstartare
#3
Bara stiftena inget annat.. i princip på alla varv vid belastning och bara om jag kör normalt... jag tror de är stiften faktiskt.. satte i för kalla stift helt enkelt lr så börjar tändkasseten säga upp sig... samma på alla växlar.

218 Inlägg
4 april 2010
#4
så om du drar plattan i mattan så rycker den inte?

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#5
tomtemat skrev:
så om du drar plattan i mattan så rycker den inte?

Nja de har hänt ibland.. men de kan även ske vid typ halv gas.. du tror den sken laddar??  men de tror inte jag... eftersom de ibland kan hända vid lugn körning med... hmm 

Har bytt tillbaka till dom gamla stiftena nu.. så får se hur den beter sig då.. 

Vet av att jag har dålig/torr sprucken slang ifrån dumpen, kan de ha nån betydelse? borde mest bli orkeslös tycker ja...

för när den väll går så ger den fullt "tryck"   de är precis som knacksensorn bryter den..  alltså den slår helt av elektroniken...?? bara att släppa gasen så kommer den tillbaka direkt.

btw när jag tänker efter så är de vid belastning som de händer.. dvs om jag ligger på 5:an och kör låt säga 50km/h och ger mera gas kan den "rycka" till  har även märkt detta vid en uppförsbacke så blir de samma sak... dvs den får mera belastning då mera ladd tryck..
Senast redigerat av Ekis! (5 april 2010)

WestCoast!
86 Inlägg
5 april 2010
#6
Saabarna är galet känsliga på vad man stoppar för stift i dom.
Åk till saab och köp nya original-stift, de kostar inte många kronor stycket.

Mitsubishi Lancer Evo VIII MR -04
Kia Sorento CRDi -07

1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#7
skinkis skrev:
Saabarna är galet känsliga på vad man stoppar för stift i dom.
Åk till saab och köp nya original-stift, de kostar inte många kronor stycket.

Har satt i dom som satt i...ska provköra ett tag nu.. för se hur den beter sig..
Kan då till lägga att bilen är chippad steg 3 290hk/440 nm så orginal är den ej.

1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#8
En liten update då smile  Har satt i gamla stiftena ngk bcpr7-ES 11  bilen ryckte till en gång sen dess inge mer... har provat en del nu.. fyllde även i den full tank med -98   eftersom den var nästan tom.. 

Imorgon blir de att handla nya stift, bränslefilter,byta några vaccum slangar jag sett varit dåliga.. och rengöra Jr filtret.. eftersom de suttit i inner skärmen är de nog inte allt för vackert...  tongue

Börja där i alla fall så får jag se om den fortsätter krångla lr ej.. smile 

Tack så mycket ni som svarat så snabbt,

Mvh Micke

218 Inlägg
5 april 2010
#9
ja e rätt så säker på att de är stiften, som ovanstående sa är dom rätt känsliga våra saabar big_smile.
edit: Kör på endast 98-oktanigt ifortsättningen
Senast redigerat av tomtemat (5 april 2010)

Lämna gärna omdöme och kommentar!
http://www.garaget.org/?car=358544

5 april 2010
#10
Om du har trimmat saaben måste du då ha bättre tändstift med funkar inte med vanliga så bra !
Här är länk till de du kan ha !
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=9000


1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#11
tomtemat skrev:
ja e rätt så säker på att de är stiften, som ovanstående sa är dom rätt känsliga våra saabar big_smile.
edit: Kör på endast 98-oktanigt ifortsättningen

Har endast sen jag ägt trimmade saabar då bara kört på  98-oktan... wink
men tack för tippset

1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#12
corrado g60 komp ras skrev:
Om du har trimmat saaben måste du då ha bättre tändstift med funkar inte med vanliga så bra !
Här är länk till de du kan ha !
http://www.maptun.se/shopProduct.php?pi … p;car=9000

Haha nä dom stiftena ska jag inte ha.. för de var såna jag köpte och då började den fula sig wink

http://www.racestuff.se/index.php?main_ … cts_id=186

där är dom jag köpte och dessa stift är inte min bil mappad med.. smile

så där har du fel smile

dessa som sitter i nu ska jag ha
http://www.racestuff.se/index.php?main_ … ucts_id=16
Senast redigerat av Ekis! (5 april 2010)

5 april 2010
#13
Ja ha Jag vet ju inte med vilka du har mappat din bil med kom ju bara med förslag som du kan ha !
Sen beror det ju på leverantörerna med var de skaffar sina tändstift ifrån med gemför distansen på de !


1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#14
corrado g60 komp ras skrev:
Ja ha Jag vet ju inte med vilka du har mappat din bil med kom ju bara med förslag som du kan ha !
Sen beror det ju på leverantörerna med var de skaffar sina tändstift ifrån med gemför distansen på de !

Saab kör Ngk i sina bilar standard... men som du säger många har olika mappningar för olika stift.
Racestuff har ett samarbete med maptun, eftersom min är mappad hos Nordic uhr drog jag nu iväg ett pm till Robban för att vara säker vilka stift jag ska ha.. smile

Men nu när jag kör med dom sist nämda jag länkade så går bilen bra smile

så nya sånna och de resterande jag skrev upp över så hoppas jag de löser sig smile

Tack för rådet smile

mvh
Senast redigerat av Ekis! (5 april 2010)

5 april 2010
#15
Jag vet att de kör med NGK !
Om bilen går bra med de som du har i nu så inköp samma stift då !
Länkar till maptuns kunder som har över 300HK i sina bilar och de kör med samma stift som jag länkade till de innan NGK BCR8ES
http://www.maptun.se/customers.php?car=2&cid=566
Om det är Nordic-UHR så borde de ha stift som motsvarar deras mapning på programvaran !
MVH !


1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#16
corrado g60 komp ras skrev:
Jag vet att de kör med NGK !
Om bilen går bra med de som du har i nu så inköp samma stift då !
Länkar till maptuns kunder som har över 300HK i sina bilar och de kör med samma stift som jag länkade till de innan NGK BCR8ES
http://www.maptun.se/customers.php?car=2&cid=566
Om det är Nordic-UHR så borde de ha stift som motsvarar deras mapning på programvaran !
MVH !

Har aldrig påstått att jag har över 300hk ?

Många !!! i dina meningar wink

låt de va nu smile min tråd behövde råd fick de..
tack för de!!

5 april 2010
#17
Ha ha A ja Tänkte inte på det med !!!! wink
Nej du har inte påstått att du har över 300HK men,du ska väl över den grensen väl ? wink

Var så god hoppas det löser sig för dig med stift.


1 210 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#18
corrado g60 komp ras skrev:
Ha ha A ja Tänkte inte på det med !!!! wink
Nej du har inte påstått att du har över 300HK men,du ska väl över den grensen väl ? wink

Var så god hoppas det löser sig för dig med stift.

Ja först och främst ska jag få ordning på tryckfallet lr va fan de är tongue  men helt klart över 300 ska de bli i slutända tongue

5 april 2010
#19
He he OK Gäller och blicka framåt med ju tongue
Tappar laddtrycket med ? Ingen tjuvluft nånstans då ? Kolla Gavlar vid IC de har väl tendens och spricka på orginal IC har jag hört ?


1 Inlägg
1 juli 2010
#20
Tjena har samma problem med min 9-5a med laddtrycket! Har du hittat felet? Svara gärna



Sök