Hallå! Har sökt lite men inte hittat svar så slänger upp en tråd.
Jag har under de senaste dagarna funderat en del på det här med tändstift med flera elektroder som i princip alla tillverkare erbjuder. Dessa ska tydligen ge bättre förbränning, minska bränsleförbrukning och en massa annat, men vad är skillnaden gentligen förrutom priset?
Om jag byter ut mina vanliga ngk mot deras tändstift med fyra elektroder, kommer jag komma någon mil längre per tank? Kommer mitt HC-värde att sjunka i och med den påstådda "maximala förbränningen"?
Är lite nyfiken på hur bra dessa fungerar i verkligheten och om det är värt ett par extra hundralappar att investera i dessa.
Hallå! Har sökt lite men inte hittat svar så slänger upp en tråd.
Jag har under de senaste dagarna funderat en del på det här med tändstift med flera elektroder som i princip alla tillverkare erbjuder. Dessa ska tydligen ge bättre förbränning, minska bränsleförbrukning och en massa annat, men vad är skillnaden gentligen förrutom priset?
Om jag byter ut mina vanliga ngk mot deras tändstift med fyra elektroder, kommer jag komma någon mil längre per tank? Kommer mitt HC-värde att sjunka i och med den påstådda "maximala förbränningen"?
Är lite nyfiken på hur bra dessa fungerar i verkligheten och om det är värt ett par extra hundralappar att investera i dessa.
Tacksam för svar.
som jag har förstått det så är det bara ngk,s stift som ska vara bättre då dom andra märkena gjort såna med 3 stift endast för att dom ska passa fler bil?
Känns dumt att slänga iväg 600kr på det ifall det bara blir skit. Sen om man lyckas få personalen att säga att dessa ska funka super på min bil (de dyker upp när jag söker med regnr) så skulle man ju säkert kunna gnälla och få pengarna tillbaks men har ingen direkt lust med det.
Läste något om att maximal förbränning skulle kunna jävlas med styrenheterna och få bilen att fetta på för mycket. Någon med erfarenhet av det?
Har du någon referens till detta? Länk eller så? (Hela tanken med att blanda luft och bensin i en förbränningsmotor är att åstadkomma bästa möjliga förbränning...)
/Göran
TrasigBil skrev:
Läste något om att maximal förbränning skulle kunna jävlas med styrenheterna och få bilen att fetta på för mycket. Någon med erfarenhet av det?
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Tror det var ett inlägg på jagrullar.se. Fick fram det när jag googlade flerelektrodständstift (långt ord...) tror jag. Ska se om jag kan hitta det igen senare idag.
Har för mig att någon stor utlänsk tidning/sajt gjorde vissa tester. Och i de allra flesta fallen så var de med fler än 2 elektroder sämre, för att bräsnle/luft blandningen hindrades att komma åt gnistan med tanke på att det var så tätt mellan elektroderna och således instängt.
Stift med fyra elektroder är väl menade för motorer med mittplacerade tändstift (alltså i mitten av förbränningsrummet) för att bränsle/luftblandningen skulle antändas åt alla håll. Har du en sådan motor kanske du uppnår lite bättre förbränning, men kommer du att märka det?...
Han som mappade min 16V Volvo turbomotor (byggd på B234) med mittplacerat tändstift försökte tills han blev blå men det som lirade absolut bäst var NGK BPR7ES
/Göran
engolf skrev:
Stift med fyra elektroder är väl menade för motorer med mittplacerade tändstift (alltså i mitten av förbränningsrummet) för att bränsle/luftblandningen skulle antändas åt alla håll. Har du en sådan motor kanske du uppnår lite bättre förbränning, men kommer du att märka det?...
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Finns flera orsaker till att man har flera sidojordelektroder. Beroende på hur man utför de så kan man uppnå tex längre livslängd och/eller mera motståndskraft mot igensotning. Jag skulle knappast påstå att det blir nån prestandahöjare!
Är ju inte ute efter någon högre effekt eller så (även om vissa tillverkare får det att låta som att din bil gör 430 med deras stift) utan är snarare ute efter lite bättre avgasvärden och ett felfritt bilägande. Min tanke är att om man har stift som förbränner allt så borde bilen fungera allmänt bättre än med stift som förbränner nästan allt.
Ska kanske ringa hedin bil och kolla med dom. Deras verkstadsarbetare borde väl ha koll i och med att dom servar mercedes.
Han som mappade min 16V Volvo turbomotor (byggd på B234) med mittplacerat tändstift försökte tills han blev blå men det som lirade absolut bäst var NGK BPR7ES
/Göran
engolf skrev:
Stift med fyra elektroder är väl menade för motorer med mittplacerade tändstift (alltså i mitten av förbränningsrummet) för att bränsle/luftblandningen skulle antändas åt alla håll. Har du en sådan motor kanske du uppnår lite bättre förbränning, men kommer du att märka det?...
Stift med flera elektroder är en gammal ide som kommit och gått. Men dem har aldrig riktigt slagit igenom just på grund av att ingen har lyckats göra såna som är bättre än vanliga stift.