Köpte en hilux/taro för några månader sedan, (hilux för min del).
Bränsleförbrukningen ligger runt 1.5l milen för mig just nu, men kan ju tillägga att det är stadskörning med 4wd i -30 som har varit majoriteten av körningen, nu när isen är borta från gatorna ska jag väl lägga i 2hjulsdriften och se hur det blir, chansar på runt 1-1.2L/mil. Det som talar för bränsleekomomin är att det är bra utväxling på växellådan, i 90kmh på 5an ligger man i runt 2200 varv.
I övrigt kan jag säga att jag är nöjd. har ju en XtraCab. finns bältade platser bak, trångt såklart men går om man vill!. Det är inte lagligt att åka där, men jag har blivit stoppad av polisen med folk i baksätet, dom sitter ju bältade så de flesta poliser tror att det är lagligt, är väl bilinspektörer som kan bli problem
Köpte min för 25k i riktigt bra skick, knappt nån rost, har totalt hittat kanske 4kvadratmilimeter rost, så helt klart godkänt.
Farsan har en kompis som jobbar på berners, så innan köp mailades lite med honom, och fick ett vettigt mail du kan tänka på om du ska köpa hilux:
Bernersmekaniker skrev:
Den motorn som sitter i Taro är en 2,2l den går det att justera ventiler på. Men man får minska på spelen lite för att de ska bli tyst. Men annars så händer det att kedjan, dreven och skenorna för kamdrivningen slits ut, rasselljud då kostar det. En riktig slitvarg är det, men hopplöst okomfortabel och dålig fart i motorn. Ha känselspröten i ordning och var kritisk. Kolla så kopplingen är fräsch.
Det är väl ganska sant, jag har iofs 2.4l motorn, och kamkedja, drev och skenor är bytt för ca 3k mil sen, nyrenoverad växellåda osv. men kolla efter det. och dålig fart i motorn är det väl också, men jag har inte så mycket fartvidunder att jämföra med. 130 går det att åka komfortabelt i, högre hastigheter vet jag inte.
Komfortmässigt tycker jag den är hyfsat komfortabel, självklart är den stötigare än en vanlig personbil, men inget jag tycker stör, varken i stan eller på landsväg. Sen får man ju privilegiet att man tar sig fram nästan överallt, och det är ju bara roligt.
EDIT: Det är alltså en bensinare jag har.