3382
Sök

Saab 9000 aero -94 - Turboproblem!

36 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
Tjena!

Har fått problem med min turbo då den för massa ljud och inte laddar.

Problemet är så att så fort turbon arbetet så "visslar" den, relativt högt. Måste ha mycket lite gas för att det inte skall vissla överhuvudtaget. Skall säga att när jag ge gaspådrag så laddadar den aldrig mer än säg 0.5. Då börjar den skramla också (Det låter inte som det skall om man säger så).
har kollat MV, den är ok. Har dragit 5ans säkring och då får jag normalt GLT, men med visslandet.
Har också dragit W-slagen från MV så turbon kan löpa amok. Men det händer inte mycket. Den visslar och skramlar runt 0.5 bar.

Någon som kan säga vad jag kan ge mig på innan jag köper en ny turbo. Det lutar åt att turbon har satt sin sista potatis...

Den är inte chippad, öppet luft, öppet dumt eller liknande.

tack på förhand

VAG-COM innehavare
83 Inlägg
8 april 2010
kollat luftläckor typ sprucken intercooler? tryckslangar vacumslangar mm?

36 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Har inte kollat några slangar annat än dom som 3 från MV. Dom verkar ok. Men kan man utesluta något när jag säger att när jag drar 5ans säkrning och gasar så känns det och verkar som att jag får normal glt som är stabilt. Men det visslar fortfarande...

Bilmekaniker
199 Inlägg
9 april 2010
Låter som du har ett läckage på tryck sidan. Börja å kolla alla vacumslangar. Dom små bakom insugen brukar bli väldigt torra å fina med tiden. Om alla slangar hela ska du nog kolla din ic.

36 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
jag googlade och hittade en bra bild med nummreninga av alla slangar osv, men slarvade bort den och hittar inte den igen. Ingen som har något liknande?

Bilmekaniker
199 Inlägg
9 april 2010
Kolla denhär sidan : http://jorb.se/?p=62
Där finns en bild på hur dom ska sitta från MV.
men som sagt. Kolla vacumslangarna fösrt

36 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Magnetventilen är inge problem med. Det jag är osäker på är vilka andra slangar än dom det rör sig om? Om någon har en bild så det vara till stooor hjälp!

Bilmekaniker
199 Inlägg
9 april 2010
På baksidan av insuget sitter det några små vacumslangar. en av dom går iväg mot förarsidan där den delar sig och ena fortsätter in genom topedväggen och den andra går ner till avlastningsvetilen. Dom slangarna brukar det bli torrsprickor i. kolla dom

36 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
Tack så mycket, finns det någon som har någon idee så ut med det bara!

1 534 Inlägg
9 april 2010
kollat om turbon glappar eller läcker olja?

583 Inlägg
10 april 2010
Måste säga att jag är väldigt dålig på turbobilar.

Men vad jag hört så "visslar" bilen när "turbo bladen" är skadade eller om den läcker olja & börjat glappa.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök