4198
Sök

Saab 9-5 kombi. "Rullande projekt" takvinge och sidokjolar på gång.

275 Inlägg
11 juli 2010
#81
Man hör luftljudet i snorkeln när man motorbromsar, haha vart orolig i början bara för att de lät mer än originalsnorkeln tongue

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
#82
Fraider skrev:
Man hör luftljudet i snorkeln när man motorbromsar, haha vart orolig i början bara för att de lät mer än originalsnorkeln tongue

ofan, har inte ja lagt märke till tongue bara turboljudet när man gasar tongue


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
16 juli 2010
Trådstartare
#83
tjenare!

har under en tid haft problem med min stereo (kenwood KDC-6047u). den blir tokvarm och sänker volymen av sig själv och låter allmänt illa. efter några sekunder återgår den till att vara normal igen. detta händer bara på höga volymer oavsett om jag har basen igång eller inte.

så jag köpte mig en multimeter för att se hur jag har det med ström i bilen. detta var mitt bästa köp på vääääldigt länge. kanonbra sak att ha verkligen smile

jag gjorde lite mätningar både på batteriet och på steget, både med motorn av och på.

här är de mätvärden jag kom fram till. alla tester utfördes på samma volym och med samma låt. de värden visar utan belastning är de som var stabilast eller hur man ska säga. de värden som är under belastning är de lägsta dipparna.

Spänning över batteri:
motor av, ej belastning:    12.45 V
motor av, belastning:       11.73 V
motor på, ej belastning:    13.95 V
motor på, belastning:        13.63 V

Spänning över slutsteg:
motor av, belastning:    10.98 V
motor på, belastning:    12.66 V

efter dessa testerna så kom jag på att min jord kanske inte är 100 perfekt så jag slipade ordentligt plåtrent runt den och gjorde även rent den positiva batteripolen (ledsen men jag var för lat för att göra rent den negativa med och den såg fräsch ut)
sen mätte jag igen.

Spänning över slutsteg: fixad jord
motor på, belastning: 12.90 V
motor av, belastning: 11.15 V

Spänning över batteri: fixad jord
motor på, ej belastning: 14.02 V

jag antar att jag är i behov av ett annat batteri eftersom spänningsdipparna blir så pass stora. steget är ju inte mer än på 200watt så vill inte veta hur mycket det skulle dippa om man skulle kränga dit ett steg på 1000watt big_smile

jag har ingen erfarenhet av sånt här så om någon känner sig manad så får dom gärna hjälpa mig att tyda mina mätvärden smile

MVH
Senast redigerat av _Fredde_volvo_ (16 juli 2010)


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#84
kom på att jag glömt lägga upp bilder från när jag dämpade instrumentpanelen och bakdörrarna tongue

så här kommer ett par bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/965378_zf4bt7.jpg
tryckte i en del dämpull för att fylla ut tomrum och sen klädde jag ytan med butylmatta samt försökte täta alla springor och hål. tätade även runt hålet där högtalaren sitter.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/965379_r9r563.jpg
klädde bakdörrarna med butylmatta också och förseglade alla hål. även här tätade jag runt hålen som högtalarna sitter i och klädde även plåten bakom högtalaren med butylmatta.


och sist en bonusbild på den emeblemlösa bakdelen och den lackade torkararmen smile inte helt nöjd med lacken men får se om jag orkar göra om det tongue
att bilen är skitig och att utblåset inte är det vackraste får ni leva med.. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/965376_kkasit.jpg


MVH


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
17 juli 2010
#85
Ett tips är att skicka i ett par midbasar 6.5" i framdörrarna och lägga en kondensator i serie med dina 3.5", ev en något mindre på dina 5.25" bak!
Om du satsar på 220uF Fram och 470uF bak så kommer du bli av med de jobbigaste frekvenserna och kan låta steg och midbasar lösa detta istället!


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
#86
bumpe skrev:
Ett tips är att skicka i ett par midbasar 6.5" i framdörrarna och lägga en kondensator i serie med dina 3.5", ev en något mindre på dina 5.25" bak!
Om du satsar på 220uF Fram och 470uF bak så kommer du bli av med de jobbigaste frekvenserna och kan låta steg och midbasar lösa detta istället!

hänger inte riktigt med på vad du menar?
delningsfilter har jag ju i stereon som jag kan välja själv vart jag vill sätta delningen (välja mellan förvalda frekvenser)

har dock funderat på att skippa 3.5orna och satsa på ett 6.5" kitsystem fram istället som jag driver på steg smile men ska prova steget på 3.5orna först och se om det blir någon förbättring smile

MVH


18 Inlägg
18 juli 2010
#87
Hur blev resultatet efter att du dämpat dörrarna? och vad gick det hela på? funderar själv nästan att fixa lite sånt själv smile

Och torkararmen ska du lacka svart igen tongue blir för mycket blått om du frågar mej haha


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
#88
idstrom skrev:
Hur blev resultatet efter att du dämpat dörrarna? och vad gick det hela på? funderar själv nästan att fixa lite sånt själv smile

Och torkararmen ska du lacka svart igen tongue blir för mycket blått om du frågar mej haha

det blev en liten skillnad. dock så har jag bara koaxialer som drivs av stereon i bakdörrarna. antar att skillnaden blir större om du har rejäla högtalare.
för mig var det väldigt billigt att dämpa dörrarna. kom över butylmatta på jobbet som egentligen inte är till för att dämpa men är av samma material som vissa dämpmattor smile
jag gav runt 300 för 2kvadrat. fast då var det ju med min personalrabatt också. tror den kostade runt 500 ut till kund.

hehe, okej. ja jag får se hur jag gör tongue

MVH


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#89
update!

skickat iväg ett mail till jimmie på chassit.se nu och beställt däck och stötdämpare av dom smile
valet av stötdämpare föll på lip gastec. blev rekomenderad dessa och dom skulle tydligen vara lite hårdare än originalet och fungera fint ihop med mina sänkfjädrar smile

fram
http://gemotorsport.se/produktbilder/saab/178778.jpg

bak
http://gemotorsport.se/produktbilder/saab/179491.jpg


MVH Fredrik


275 Inlägg
20 juli 2010
#90
Härligt! wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#91
Fraider skrev:
Härligt! wink

beror helt på hur man ser det wink plånboken skriker på mig men å andra sidan så har jag inte samvete att sätta igång med stereobygget om inte bilen är tipptopp i maskin och chassi tongue

men ska bli roligt med lite väghållning, kommer polyuretanbussningar i bakvagnen med såfort jag har kollat igenom vilka som är dåliga smile

MVH


275 Inlägg
20 juli 2010
#92
Bra tänkt där wink

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
#93
Fraider skrev:
Bra tänkt där wink

vilket utav allt ja skrev? lol


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
#94
landade en ovanligt rolig pall idag på jobbet......undra vart den  kom ifrån roll

https://www1.garaget.org/gallery/archive/18300/971534_cmgu8o.jpg

4 nya däck och stötdämpare runt om smile
nästa sak på listan är att montera dämparna sen byta bakvagnsbussningar och göra hjulinställning sen åker de nya däcken på smile

MVH


275 Inlägg
31 juli 2010
#95
Hoppas de går fint wink

18 Inlägg
1 augusti 2010
#96
Sicken lyx! nu blir man fan lite avis tongue får med se till att fixa en hjulinställning iaf på min lilla saab ^^ nästa helg ska det iaf rostlagas en gång för alla så man kanske slipper skiten ett tag framöver!


206 Inlägg
1 augusti 2010
#97
Kul projekt, liten fråga bara. tongue Varför inte köra med öppet filter? smile Tror jag läste på något ställe att du inte ville de. tongue Känsligt styrsystem på dom eller?

Deffinitivt prenumeration! big_smile Kämpa på.

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

193 Inlägg
1 augusti 2010
#98
Filtret på 9-5 sitter framför höger framhjul. Inte optimal placering för öppet om man säger så wink
Men tvättar man och oljar in det korrekt så håller det. Har själv kört öppet ett par månader nu, inga bekymmer.

Skulle det krångla kan man försöka rengöra LMM-trådarna, försiktigt.

Man får inte mer effekt, inget kännbart iaf. Men man får ett skönare sug och dumpljud, helt klart, iaf om man kör lite trimmat.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

206 Inlägg
1 augusti 2010
#99
Falcy skrev:
Filtret på 9-5 sitter framför höger framhjul. Inte optimal placering för öppet om man säger så wink
Men tvättar man och oljar in det korrekt så håller det. Har själv kört öppet ett par månader nu, inga bekymmer.

Skulle det krångla kan man försöka rengöra LMM-trådarna, försiktigt.

Man får inte mer effekt, inget kännbart iaf. Men man får ett skönare sug och dumpljud, helt klart, iaf om man kör lite trimmat.

Eller så köper man ett oljefritt om man vill slippa olja in de. smile Lätt att använda för mycket olja och förstöra LMM. Finns de inte modellampassade sportluftfilterkit till dessa då med avskärmare? Håller inte på med Saab men ser inte varför de inte skulle kunna bli bra. smile Ser ju iofs lite trångt ut. wink

Ta vara på livet, man lever så kort och är död så jävla länge..

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
1 augusti 2010
Trådstartare
#100
Fraider skrev:
Hoppas de går fint wink

tack! de hoppas jag med smile

idstrom skrev:
Sicken lyx! nu blir man fan lite avis tongue får med se till att fixa en hjulinställning iaf på min lilla saab ^^ nästa helg ska det iaf rostlagas en gång för alla så man kanske slipper skiten ett tag framöver!

hehe, ska bli gott att få de rätt äntligen smile
jo det skulle jag med behöva, vet inte om jag vågar plocka bort sidokjolarna, ser nog ut som faan med rost där under. börjar krypa i förardörren med och det är fukt innuti den hmm

Jespersson skrev:
Kul projekt, liten fråga bara. tongue Varför inte köra med öppet filter? smile Tror jag läste på något ställe att du inte ville de. tongue Känsligt styrsystem på dom eller?

Deffinitivt prenumeration! big_smile Kämpa på.

precis som falcy skrev så sitter luftfiltret lite taskigt till på 9-5orna. och visst det hade säkert funkat bra med öppet oljefritt filter och avskärmare men känner att jag inte riktigt vill chansa. motorn har ju gått ca 500mil sedan renovering så vill sköta den efter punkt och prickar om jag kan wink
dessutom så tror jag inte det blir så väldigt stor skillnad i ljud. har testat lite fram och tillbaka och tro det eller ej men ger man på fullt på 1an upp till 4-5tusen varv så dumpar den ganska så gott även med originalladd smile så den kommer nog dumpa på de andra växlarna med om jag chippar och får högre ladd smile

schyst att du tycker det är intressant smile ger en inspiration till att lägga upp mer av det jag gör i garaget smile

MVH


vill även tillägga lite funderingar angående hur projektet ska fortsätta i framtiden.
tankarna har varit mest inne på att lägga mestadelen av energin på ljudbygge. men nu dom senaste veckorna har jag mer och mer tappat sugen för just det så blir nog att dra ner på ljuddelen. målet var från början satt till att spela 140dB men känner att det finns så mycket annat roligt också som jag vill göra så kommer nog nöja mig med ett lite enklare ljudbygge.

är otroligt sugen på en chippning och ett JT-system smile en takvinge står högt upp på listan med och ska jag kunna genomföra det så får ja nog skära ner lite på ljudplanerna.
ska ju ner på vallåkra nu om några veckor och MDS brukar ju ha sjukt bra priser där så har jag tur så kanske man kan komma över lite saker där smile



Sök