tjenare!
har under en tid haft problem med min stereo (kenwood KDC-6047u). den blir tokvarm och sänker volymen av sig själv och låter allmänt illa. efter några sekunder återgår den till att vara normal igen. detta händer bara på höga volymer oavsett om jag har basen igång eller inte.
så jag köpte mig en multimeter för att se hur jag har det med ström i bilen. detta var mitt bästa köp på vääääldigt länge. kanonbra sak att ha verkligen
jag gjorde lite mätningar både på batteriet och på steget, både med motorn av och på.
här är de mätvärden jag kom fram till. alla tester utfördes på samma volym och med samma låt. de värden visar utan belastning är de som var stabilast eller hur man ska säga. de värden som är under belastning är de lägsta dipparna.
Spänning över batteri:motor av, ej belastning: 12.45 V
motor av, belastning: 11.73 V
motor på, ej belastning: 13.95 V
motor på, belastning: 13.63 V
Spänning över slutsteg:motor av, belastning: 10.98 V
motor på, belastning: 12.66 V
efter dessa testerna så kom jag på att min jord kanske inte är 100 perfekt så jag slipade ordentligt plåtrent runt den och gjorde även rent den positiva batteripolen (ledsen men jag var för lat för att göra rent den negativa med och den såg fräsch ut)
sen mätte jag igen.
Spänning över slutsteg: fixad jord
motor på, belastning: 12.90 V
motor av, belastning: 11.15 V
Spänning över batteri: fixad jord
motor på, ej belastning: 14.02 V
jag antar att jag är i behov av ett annat batteri eftersom spänningsdipparna blir så pass stora. steget är ju inte mer än på 200watt så vill inte veta hur mycket det skulle dippa om man skulle kränga dit ett steg på 1000watt
jag har ingen erfarenhet av sånt här så om någon känner sig manad så får dom gärna hjälpa mig att tyda mina mätvärden
MVH