sådär nu har jag fått dit laddtrycksmätaren, bålnöjd är jag!
och ordentligt med bilder tog jag också för en gångs skull. så tänkte att vi gör en liten guide med bilder ifall det är någon annan som ska göra denna operationen på en 9-5a
plasten uppe vid rutan skall lyftas upp. lossa huvwire, gummilisten mellan plasten och karossen, och en skruv uppe till höger som håller plasten. när du väl lyft plasten så kommer du se huvwiren gå ner genom ett hål och bredvid ett annat hål med en gummiplugg i. det hålet är som gjort för att dra igenom en vakumslang.
när du pillat bort gummipluggen med en liten skruvmejsel så tar du en STYV ståltråd. den behöver va riktigt styv för du ska sticka den igenom någon centimeter med isolering. stick ner den genom hålet och peta in den en bra bit.
har du nu gjort rätt så ska ståltråden komma ner bredvid huvöppningshandtaget. ta din vakumslang och trä den över ståltråden och tejpa fast den ordentligt med eltejp. sen är det bar att dra tillbaka ståltråden samma väg som den kom så följer slangen med upp. kan krävas ett par försök för slangen lossnar gärna när man ska tvinga den igenom isoleringen.
såhär ser det sedan ut när du fått ut slangen. ta gummipluggen som satt i hålet från början, borra ett hål i den som är lika stort som slangen. trä den över slangen och sätt tillbaka den i hålet (detta för att inte fukt ska ta sig ner runt slangen och gå ner i instrumentpanelen.) går ju att täta med silikon också men när man endå har den gummipluggen så kan man lika gärna använda den igen.
slangen som du har dragit fram i motorrummet nu ska kopplas in mellan vakumträdet som sitter på insuget och bränsletrycksregulatorn. bränsletrycksregulatorn sitter längst till höger på fuelrailen och ser ut såhär ungefär:
när slangen väl är inkopplad där så är det bara att plugga in den i mätaren och se glad ut. svårare är det inte
har inga bilder på själva monteringen av mätaren sen men det är inte så avancerat. belysning till mätaren tar man med fördel ifrån någon av de blåvita kablarna bakom ljusvredet. då får du möjlighet att dimma belysningen i mätaren samtidigt som du dimmar övrigt belysning.
såhär blev det i min bil iaf när jag var klar:
voltmätaren är den gamla änsålänge, ska bytas ut såfort jag får den nya, den nya är av samma sort som laddtrycksmätaren.
allt för idag!
MVH Fredrik