Audi_PassarMig skrev:
Jag lämnade in min Audi A6 3.2 på lokala märkesverkstan för 6000-milaservice i torsdags morse.
6 timmar och 4725 kr senare stegar jag ut från verkstan och startar bilen. Möts av serviceindikatorn som fortfarande är tänd. Deras unge mekaniker får springa ut och släcka med datorn.
Idag fredag 10 mil senare står bilen på min gård med lukt av bränd olja. Jag drar upp oljestickan och den är snustorr. Vad ska jag göra ???. Hur j-vla dålig får auktoriserad VAG-verkstad vara. Jag har inte sett oljekannan tändas på panelen men kanske den gjort det. Tänk om motorn tagit skada.
Den här bilen har jag betalt av privata pengar och tänkte nog att den ska hålla minst 15000 mil. Jag vill åtminstone ha nåt skrivet intyg av dem att de klantat sig om bilen får senare problem. Helst skulle jag vilja kräva pengarna tillbaka och föra bilen till annan verkstad. Ge mig tips om vad man kan göra !
Jag betalar mina bilar med statliga pengar....
Hehe skojja bara, jag hoppas det var dina privata pengar. För övrigt så tycker jag du ska kontakta verkstaden, berätta det du upplevt, be dem att åtgärda felet och som sagt, få intyg på att det blivit fel på första servicen.
Sedan vet jag inte riktigt vilken värld du lever i om du tror att du ska tjäna pengar på detta. Enligt konsumentköplagen har de ett visst antal ggr på sig innan de krävs på att byta ut defekt del, motorn i detta fall, vad jag fått berättat för mig. Det är även så det fungerar på vårat företag, kunden kan inte kräva pengar tillbaka, vi lagar felet 1 ggn till och tro mig, vi testar det vi lagar men tyvärr händer det att saker o ting är trasigt från tillverkaren.
Tagga ner lite och prata med dem så kommer de hjälpa till, annars hänvisar du bara till konsumentköplagen, de har inget de kan komma med då. Skulle bara veta hur envisa Elgiganten var att vilja repa vår nya tvättmaskin som var en DOA(dead on arrivle) med att byta del, ist för o byta ut mot en ny, tills jag pratat med Konsumentverket, då fick jag rabatt på köpet. Det kan du ju hävda t.ex. att du blivit drabbad ekonomiskt av detta, vi kunde ju inte precis flytta in med trasig tvättmaskin.(Vi köpte vitvaror i en flytt, fraktskadad kyl, trasig tvättmaskin t.ex.)