2914
Sök

Modifiera befintlig baslåda, vad gäller?

Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
20 Inlägg
21 april 2010
Trådstartare
Skrev ett blogginlägg med 3 bilder på min baslåda.

Vad jag behöver hjälp med är det man kanske kallar avstämmning, dvs hur man ska göra för att få baslådan att låta optimalt utifrån den konstruktion, och dom delar den har. Det sitter 2 st JVC 300 Watt i lådan. Steget som driver den är ett MCloud 4 kanaler X 150 Watt.

Här finns inlägget http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … post=81044
Senast redigerat av IngoRide (21 april 2010)

"I dom blindas rike är den enögde kung"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 april 2010
Nu är ju inte jag nån expert på området men den lådan såg väldigt konstig ut! Isobarikmonterade basar i en bandpasslåda där kamrarna är olika stora och lika så portarna. :S Om du vill få finare ljud så är det nog annan avstämning på lådan (ny låda) eller sluten/basreflexlåda som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
21 april 2010
För att kunna få ett hum om hur lådan kan tänkas fungera med dessa basar så krävs basarnas parametrar, rörens innerdiameter+total längd och volymen på båda kammarna. Den där lådtypen är dock ganska knepig att få till så att frekvenskurvan blir någorlunda jämn, speciellt när den sitter i en bil. smile

4 693 Inlägg
21 april 2010
En dubbelavstämd låda. Men det kan inte bli så bra då basarna få olika motständ bakom konen. Skulle nog bygga en helt ny låda som ChriZtoffer föreslog

Booyakasha!

21 761 Inlägg
21 april 2010
Det är inte alls ovanligt att den ena kammaren har en port och andra kammaren har dubbla portar, det beror bla på förhållandet mellan kammarvolym och portarea. Den "låga" kammaren kanske har 40 Hz avstämning och den "höga" kammaren kanske 75-80 Hz avstämning, ifall den låga kammaren inte är alltför stor så blir portlängden gigantisk.

För den höga kammaren kan det bli åt andra hållet, dvs att porten blir för kort. smile

Ljudlanalyserande Bildbetraktare.
20 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Isobarik och bandpass, nya ord för mig, men jag har nu Googlat lite mer om det. Akutlösningen verkar vara att koppla ur den ena kanalen. Kör jag lådan på enbart i kanal så lättar trycket, om man nu kan säga så. Har inte kollat vilken kanal jag släckte, drog helt enkelt bara ut en av dom två RCAerna lite snabbt. Skulle vilja modifiera lite, med dom grejer lådan redan består av. Typ såg/hammare-Tips om detta vore intressant.

"Man lär så länge man lever"
Senast redigerat av IngoRide (22 april 2010)

"I dom blindas rike är den enögde kung"

21 761 Inlägg
25 april 2010
Att koppla ur ena högtalaren gör att den andra högtalaren känner av mycket större lådvolym, vilket den inte är uträknad för. Risken finns att högtalaren slår i botten betydligt lättare vid hög volym.

Det går inte att ge vettiga förslag på hur lådan ska modifieras utan att veta de saker som jag skrev förut, dvs basens parametrar/kammarnas volym/portens dimensioner. Bandpasslåda är mer komplicerad än tex basreflex, det är inte bara "testa sig fram" och få en bra låda. smile

Sök