Bränslepumpen skall inte gå konstant på tändningen.
Så här skall det funka:
- När man vrider till tändläget skall bränslpumpen gå i typ en sekund för att trycksätta. Sedan skall pumpen stanna.
- När man vrider till startmotorläget och motorn snurra så pass att sprutet hittar en varvtalssignal från tändgivaren så startar pumpen på nytt för att förse motorn med den bensin som behövs så länge motorn snurrar.
Detta av (uppenbara) säkerhetsskäl. Vad händer när man krockar rejält tex? Då slutar motorn att snurra men nyckeln är kvar i tändläget. Då får ju inte pumpen fortsätta att mata soppa under tryck.
Man skall alltså inte koppla ström direkt till en bränslepump om man inte tänker satsa på att försöka brinna inne i sin bil vid en olycka.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI