3387
Sök

Köpråd: Rolig drifting/sladd bil.

299 Inlägg
22 april 2010
#41
Vad gör du nu? Är du fortfarande orolig eller kör du på? tongue ångrar du köpet?

det var typ 5 år sen jag hade den bilen wink men i efterhand hade jag hellre haft en billigare men tuff 535a eller 325 e30 som första bilen och sparat mellanskillnanden mot den 328an. tror jag haft 15 bilar i mellan den och den jag har nu (hartge trimmad e36a i medelmåttligt brukskick) maskinellt är dock allt tipp topp. jag hade även en helt nylackad m5a i originalskick samt en alpina b3 i mellan och både var bättre skick än den ja har nu...men jaa tröttnade på att ha putsbilar så köpte en mer kör glad maskin och vettig allround bil alpinan var iofs ekonomisk med entusiasttförsäkrinng men inget jag vågade ställa på allmän parkering och så hade den automatlåda vilket fick mig att somna. m5an var ju en helt otrolig bil! men det kostar att köra och underhålla så sålde den också...så fick bli något mitt i mellan nu. trimmad e36a som inte ger så mycket sken av sig.

så jag vet hur det kan vara.. tuffare bil = inte alltid roligast. den här vintern hade jag en gammal e30 och 740 som ja körde skiten ur...ärligt talat mycket roligare i sån bil än en nyare och fräschare bil med mer krut i.. (om man inte har obegränsat med pengar när man ska ut o sladda o gasa intill varvstopp)

så en sierra kan också va nåt att tänka på ja... dock lämnar väl kvaliteten en del att önska. men roliga är dom!
Senast redigerat av Aquilla (22 april 2010)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#42
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

KHRacing
22 april 2010
#43
tjennare skrev:
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

Du skall inte tänkte så mkt på vad det står där :-)

finns väl inget som säger att en motor är bättre än en annan ?

Meister
6 763 Inlägg
22 april 2010
#44
tjennare skrev:
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

Bara att kolla i de högre klasserna i drifting. Inte så många som åker med turbosnurror och då är det ändå bilar som har riktigt potenta motorer från början. Chevas Ls-serie är väll det vanligaste just av den anledningen att det finns vrid och det är en jävligt bra motor. Jag går mot strömen och säger s13. Eventuellt kan du importera en s14 från uk om du gör allt själv. Då har du en väldigt bra grund att gå vidare med när du har råd. 740 tex har ju ett traktor chassi som kräver väldigt mycket arbete för att bli bra men kommer aldrig i närheten av en 200:as. Tyvärr är de ju vanligt med vevlagerras men oljekyl för 1500 och en tempmätare så bör du klara dig bra.

rx7 Fc3 är ju ballt med men verkar ju inte vara helt vanliga på blocket med blir ju såååå balla


red daddy
22 april 2010
#45
Hade en omega (B) V6a - manuell låda förut, den var rätt kul när de var blött ute. Bara att trycka ur TSCen så diffade det ibland smile
Inhandlades för 9k och säldes för 13k!

299 Inlägg
22 april 2010
#46
tjennare skrev:
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

varför måste turbo motor va bäst? visst det är billigaste och enklaste sättet att trimma. iaf inom en viss gräns om man vill klämma ut ett par 100 hk till i en standard motor.  men en formel 1 motor har inte turbo, inte supersport cars som t.ex ferrari o lamborghini, mclarean, likaså inte BMW M. saken är att det är riktigt dyrt och svårt att plocka stora effekter i en sugmotor om du inte går upp stora volymer.
jag skulle kalla motorn i m3 csl med 360 hk på 3.2 liter bättre än alla kompressormatade gjutgärnsmaskiner från usa eller saab eller volvos turbomotorer.

framhjulsdrivet och bakhjulsdrivet är inte så mycket att jämföra, det riktigar sig till helt olika konsumenter, köregenskaper och biltyper egentligen.

som en mijlvänlig o smidig samt billig citybil: framhjulsdrift

körgläde, kördynamik, hållbarhet, kontrollbarhet: bakhjulsdrift:

fullständigt grepp, säkerhet, offroadkörning: 4 hjulsdrift.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.

55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#47
camaro67 skrev:
tjennare skrev:
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

Bara att kolla i de högre klasserna i drifting. Inte så många som åker med turbosnurror och då är det ändå bilar som har riktigt potenta motorer från början. Chevas Ls-serie är väll det vanligaste just av den anledningen att det finns vrid och det är en jävligt bra motor. Jag går mot strömen och säger s13. Eventuellt kan du importera en s14 från uk om du gör allt själv. Då har du en väldigt bra grund att gå vidare med när du har råd. 740 tex har ju ett traktor chassi som kräver väldigt mycket arbete för att bli bra men kommer aldrig i närheten av en 200:as. Tyvärr är de ju vanligt med vevlagerras men oljekyl för 1500 och en tempmätare så bör du klara dig bra.

rx7 Fc3 är ju ballt med men verkar ju inte vara helt vanliga på blocket med blir ju såååå balla

Tack! Du gav mig hopp! smile

men en s14 för 30k? Bara för den är från uk kan den väll inte vara så mycket billigare? yikes Eller skrev du fel kanske? tongue

rx7 Fc3 värkar ju ball men somsagt, hitta inte en enda på blocket.

Men folk brukar säga att man ska köpa en helt original s13 istället för en som är moddad/trimmad. Om motorn å bilen ser fresch ut borde de väll inte spela så stor roll? specielt om den har oljekylning.

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#49
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue

Meister
6 763 Inlägg
22 april 2010
#50
tjennare skrev:
camaro67 skrev:
tjennare skrev:
Ja det är ett svårt beslut det här.

Men jag fastnar aldrig riktigt för en BMW hmm

Tror jag får kolla runt å vänta tills en bra bil för rätt pris dyker upp.
en s13 är jag mest sugen på just nu :p

Såg en sak på sbf's sida. "Det ultimata fordonet har drivningen bak och en turbomatad motor där fram. Med god viktfördelning är den lätt att sladda genom hela banan."

Är verkligen en turbomatad motor bäst? en nyare v8a borde ju funka? eller blir det för tungt?

Bara att kolla i de högre klasserna i drifting. Inte så många som åker med turbosnurror och då är det ändå bilar som har riktigt potenta motorer från början. Chevas Ls-serie är väll det vanligaste just av den anledningen att det finns vrid och det är en jävligt bra motor. Jag går mot strömen och säger s13. Eventuellt kan du importera en s14 från uk om du gör allt själv. Då har du en väldigt bra grund att gå vidare med när du har råd. 740 tex har ju ett traktor chassi som kräver väldigt mycket arbete för att bli bra men kommer aldrig i närheten av en 200:as. Tyvärr är de ju vanligt med vevlagerras men oljekyl för 1500 och en tempmätare så bör du klara dig bra.

rx7 Fc3 är ju ballt med men verkar ju inte vara helt vanliga på blocket med blir ju såååå balla

Tack! Du gav mig hopp! smile

men en s14 för 30k? Bara för den är från uk kan den väll inte vara så mycket billigare? yikes Eller skrev du fel kanske? tongue

rx7 Fc3 värkar ju ball men somsagt, hitta inte en enda på blocket.

Men folk brukar säga att man ska köpa en helt original s13 istället för en som är moddad/trimmad. Om motorn å bilen ser fresch ut borde de väll inte spela så stor roll? specielt om den har oljekylning.

Okej en s14 kanske är lite väl dyr även i england. Men en s13 därifrån kan du nog få en hel del godis med på köpet. Kanske kan hitta en s13 silvia till och med. Då får du ju sr20 och det är ju alltid ett plus. kolla lite på pistonheads om du hittar något kul


Meister
6 763 Inlägg
22 april 2010
#51
tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue

Nu blev jag sugen på att sälja 200:an. big_smile


55 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
#52
camaro67 skrev:
tjennare skrev:
camaro67 skrev:

Bara att kolla i de högre klasserna i drifting. Inte så många som åker med turbosnurror och då är det ändå bilar som har riktigt potenta motorer från början. Chevas Ls-serie är väll det vanligaste just av den anledningen att det finns vrid och det är en jävligt bra motor. Jag går mot strömen och säger s13. Eventuellt kan du importera en s14 från uk om du gör allt själv. Då har du en väldigt bra grund att gå vidare med när du har råd. 740 tex har ju ett traktor chassi som kräver väldigt mycket arbete för att bli bra men kommer aldrig i närheten av en 200:as. Tyvärr är de ju vanligt med vevlagerras men oljekyl för 1500 och en tempmätare så bör du klara dig bra.

rx7 Fc3 är ju ballt med men verkar ju inte vara helt vanliga på blocket med blir ju såååå balla

Tack! Du gav mig hopp! smile

men en s14 för 30k? Bara för den är från uk kan den väll inte vara så mycket billigare? yikes Eller skrev du fel kanske? tongue

rx7 Fc3 värkar ju ball men somsagt, hitta inte en enda på blocket.

Men folk brukar säga att man ska köpa en helt original s13 istället för en som är moddad/trimmad. Om motorn å bilen ser fresch ut borde de väll inte spela så stor roll? specielt om den har oljekylning.

Okej en s14 kanske är lite väl dyr även i england. Men en s13 därifrån kan du nog få en hel del godis med på köpet. Kanske kan hitta en s13 silvia till och med. Då får du ju sr20 och det är ju alltid ett plus. kolla lite på pistonheads om du hittar något kul

Högerstyrt är jag lite kritisk mot i högertrafik tongue

googlade pistonhead hittade någon sida men det var allt från försäkringar å bilservice.

56 Inlägg
22 april 2010
#53
940/945, går att hitta till billig peng. Bra bil att börja köra hårt med smile

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
23 april 2010
#54
camaro67 skrev:
tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue

Nu blev jag sugen på att sälja 200:an. big_smile

Sälj Audin istället wink


55 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#55
camaro67 skrev:
tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue

Nu blev jag sugen på att sälja 200:an. big_smile

Vad ska det här betyda? yikes

58 Inlägg
23 april 2010
#56
Det låter som du inte kommer så mycket närmare ditt bilköp än vad du är nu. KHRacing har ju listat det optimala och även det billigaste alternativen som skulle passa dig bäst. Det är dax att du åker och köper en bil nu. Trivs du inte med den så sälj och köp en annan. Jag är iafl 100% säker på att vi inte kommer se dig drifta på bana i sommar iafl.
Senast redigerat av fembot (23 april 2010)

177 Inlägg
23 april 2010
#57
det finns ju typ inge baksätte i en s13 så hur tänkte du där?smile hehe

tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue


55 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
#58
WolFMaN_16 skrev:
det finns ju typ inge baksätte i en s13 så hur tänkte du där?smile hehe

tjennare skrev:
JDMy00 skrev:
http://www.blocket.se/malmo/Mazda_RX_7_CO_gransvarde_4_5_26591876.htm?ca=12&w=3

Lite över budget dock^^

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue


Men du kan ju sitta 4 pers iaf?

175 Inlägg
23 april 2010
#59
Leta upp en Omega 3000 24v, 204 hk & lamelldiff. Nackdelarna är väl rosten wink

177 Inlägg
23 april 2010
#60
tjennare skrev:
WolFMaN_16 skrev:
det finns ju typ inge baksätte i en s13 så hur tänkte du där?smile hehe

tjennare skrev:

Dem var 2-sitsiga dock hmm visste jag inte

Måste iaf ha baksäte. tongue


Men du kan ju sitta 4 pers iaf?

men de kommer ju knappast bli bekvämt.



Sök