3182
Sök

Har polisen ngt dom kallar spärr register??

240 Inlägg
25 april 2010
Trådstartare
#21
sandzoo skrev:
jag körde lite fort.. hmm.. och fick åxå varning.. han sa att nästa gång de får tag på mig att jag kör fort får jag böta..
han som varnade mig sa ju at kortet åker direkt. vilket jag har svårt att tro på.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
25 april 2010
#22
hotrodder skrev:
Ubbe83 skrev:
Jag blev stoppad med dioder i extraljusen och klarade mig utan böter men polisen sa att de skulle lägga in detta i sin dator så vilken polis som helst som skulle stoppa mig i framtiden skulle kunna se detta. Skulle jag då ha dioderna på så skulle det bli böter på en gång. Måste ju vara samma register som du pratar om (men om det nu finns har jag inge  aning om)
Rätt vanligt... Det är ett föreläggande utan krav på uppvisande av fordon. Nästa gång dom gör en slagning på ditt regnummer (räcker med att dom läser din plåt när du kör) Så ser dom förelägandet, vad det gäller och stoppar dig ifall du har otur. Har du då inte åtgärdat föreläggandet så får du böter och ev. ombesiktning. Det som är mest trist i detta fall att du har ju genom din nonchalans "bakbundit dig själv" Vilket innebär dom river i princip allt och även en skitsak blir stora bekymmer efter som du uppenbarligen inte brytt dig om chansen som det tidigare föreläggandet gav dig.
Vad menar du med "nonchalans"? Jag kopplade ur dioderna och har inte använt dem sedan mitt möte med polisen...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

1 217 Inlägg
25 april 2010
#23
Ni som påstår att dom här omtalade registren existerar får hemskt gärna hänvisa till en tillförlitlig källa.


2 072 Inlägg
25 april 2010
#25
DJTrooper skrev:
sandzoo skrev:
jag körde lite fort.. hmm.. och fick åxå varning.. han sa att nästa gång de får tag på mig att jag kör fort får jag böta..
han som varnade mig sa ju at kortet åker direkt. vilket jag har svårt att tro på.
de har de sagt till mig me.. men aldrig hänt nått tongue och jag har blivit stoppad efter detta.. så.. ingent hände smile

Sandzoo i da house

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 april 2010
#26
Ubbe83 skrev:
hotrodder skrev:
Ubbe83 skrev:
Jag blev stoppad med dioder i extraljusen och klarade mig utan böter men polisen sa att de skulle lägga in detta i sin dator så vilken polis som helst som skulle stoppa mig i framtiden skulle kunna se detta. Skulle jag då ha dioderna på så skulle det bli böter på en gång. Måste ju vara samma register som du pratar om (men om det nu finns har jag inge  aning om)
Rätt vanligt... Det är ett föreläggande utan krav på uppvisande av fordon. Nästa gång dom gör en slagning på ditt regnummer (räcker med att dom läser din plåt när du kör) Så ser dom förelägandet, vad det gäller och stoppar dig ifall du har otur. Har du då inte åtgärdat föreläggandet så får du böter och ev. ombesiktning. Det som är mest trist i detta fall att du har ju genom din nonchalans "bakbundit dig själv" Vilket innebär dom river i princip allt och även en skitsak blir stora bekymmer efter som du uppenbarligen inte brytt dig om chansen som det tidigare föreläggandet gav dig.
Vad menar du med "nonchalans"? Jag kopplade ur dioderna och har inte använt dem sedan mitt möte med polisen...
Menar inte specifik dig, utan hur det blir ifall man skiter i att göra något åt föreläggandet.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

4 005 Inlägg
25 april 2010
#27
Sannefjord skrev:
linuslinje skrev:
Det finns ett misstankeregister, men det krävs rätt ordentliga brott mot brottsbalken med fängelse i straffskalan för att du ska finnas med där. Dessutom ska du vara skäligen misstänkt för detta.

Det är skrämseltaktiker, inte regelmässigt korrekt men det ger effekt bland pojkspolingar.
Finns något som heter spärr register. Googla så står det tongue Finns även ett misstankeregister (MR), ja, men det handlar oftast om grövre brott, så du har helt rätt där smile
Nej det gör det inte.

Jag litar mer på Sveriges lagbok, framförallt trafikförordningen och polislagen i detta fall istället för något googleresultat som hänvisar till ngn som har hört från sin farsas farsas jobbarkompis, son, som gick en rättskunskap A kurs i gymnasiet för ett par år sedan.

Men som Nehe sa. Polisman kan göra en rapporteftergift ( polisman avstår från att rapportera). Efterrapporter kan även dras tillbaka av polis/åklagare.

Polislagen Rapporteringsskyldighet
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm#P9

9 § När en polisman får kännedom om ett brott som hör under allmänt åtal, skall han lämna rapport om det till sin förman så snart det kan ske.
   En polisman får lämna rapporteftergift om brottet med hänsyn till omständigheterna i det särskilda fallet är obetydligt och det är uppenbart att brottet inte skulle föranleda annan påföljd än böter. Lag (1998:27).

FAP 101-2 - RPSFS 2000:36  Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapporteftergift 
http://www.polisen.se/Global/www%20och% … 000_36.pdf

* Detsamma gäller om det inte är fråga om
en engångsföreteelse eller ett tillfällighetsbrott.

* Ett beslut om rapporteftergift vinner inte laga kraft och har inte
någon rättskraft. Det innebär att såväl polismyndigheten som
åklagare kan inleda en förundersökning eller företa en förenklad
utredning enligt rättegångsbalkens bestämmelser, utan hänsyn till att
beslut om rapporteftergift tidigare meddelats rörande brottet.

Finns en hel del andra regler för detta som du kan läsa i länken ovan.

Något annat register än rapporteftergift finns inte, om du vet bättre så får du gärna hänvisa till rätt föreskrift. No Worries wink



Sök