3115
Sök

Z-lyft model Zepro årm 1990, fungerar ej. Önskar beskrivning av hydraliken för den alt manual.

40 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej, köpte en lastbil av årsmodell -90 för att göra om till biltransport då en som får dra en 1800kg vikt kostar 1500kr på B-körkort. Har inget C-kort men ordnar sig nog. Gick det ta tungt A kort å B kort utan körlektioner och körskola bör jag klara C-kortet med lite bakningsövningar på industriområde samt inläsning av just den delen. (Fick så klart läsa teori böckerna för A och B körkort men på egenhand. Inget geni men sätter sport i att reda mig själv...)

Nåväl, lastbilen är halvrostig i den fällbara hytten å dess golv samt skärmar. Ram och skåp är mkt fint. bakgavel lyften är rostig å plattan får jag nog förstärka då den verkar varit typ obehandlad sedan fabrik av skicket att dömma!

Köpte bilen häromveckan. Gubben visade mig då att den fungerade. Körde hem den med fyllda tryckluftstankar då kompressorna lagt av (annan tråd ev i framtiden). Låset till zepro lyften är av och flaket sjunker ner lite för varje dag som går och läcker ut olja. Inte snyggt alls och dåligt för miljön. Hur som var planen att köra upp den. Köpt hydraolja ifall det var skälet att den inte ville röra sig igår. Är ju hydralik så måste luftas men hörde inte ett ljud från att den försökte pumpa hydraliken.

Sitter en lucka till höger på zeprogaveln. Stort fyrkantigt järnbalk, ca 20x20cm. Luckan går att öppna men lät det vara då kl blivit så mkt då jag pulade med lite annat innan samt att jag ändå inte hunnit öppna upp lyftenför att laga låsningsmekanismen så lyften inte bara hålls uppe av hydraliken.

Hittar ingen manual i bilen. Finns på lastbilen men så klart inte med någon lyft monterad som orginal. Hittade inget på nätet heller men måste finnas alt måste någon ha en att kunna dela med sig av. Vill helst ordna detta imån. Får ringa Hiab på måndag annars. (Verkar som de köpt upp Z-lyft!?).

Viktiga är bara att jag får upp flaket så jag kan laga låset som låser flaket med skåpet så inget onödigt tryck ligger på hydraliksystemet förrens det blir varmare så jag kan ligga ute å montera ner å av allt för blästring å nya tätningar. (Slangarna verkar bytta för en 5-7 år sedan till hela lyften smile

Så mkt tacksam för hjälp om hur jag får upp flaket med hjälp av hydraliken alt en länk till manualen. Skåpet och lyften monterades när lastbilen köptes ny 1990 å årsm på lastbilen är oxå 1990.

Tackar på förhand!

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
2 maj 2010
#2
Öppnar du den luckan i balken så kommer du åt pump/tank och allt som gör att lyften ska fungera, men det låset som håller fast luckan brukar rosta ihop så man får använda rätt mycket våld ibland. Sjunker lyften när den är upphissad så är det något fel inne i kolvarna eller någon backventil som inte håller tätt.


1 067 Inlägg
2 maj 2010
#3
Om du sliter bort lyften och tippramen så blir bilen lättare och du får lasta mer..

Känns ovärt med en bakgavellyft på en biltransport..    Bygg omhydrauliken så du får dit en winch istället?


40 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#4
Hej, så inne i kåpan är både kretskort å ventiler? Visade sig att jag måste slå på spänningen inne i hytten till hydraliken för den skulle fungera. Fungerade men lite ringrostig. Stått i fem år. Läcker lite olja som du var inne på. Den skall av för blästring å nya tätningar samt målning.

Jo, men tänker mig ha två typer av "last", ena skåpet som det är fast bultat genom golvet så den går att montera loss lätt å hissas upp på fyra st fyrkantsdomkraftshistorier. Sedan har jag byggt en grej för ren biltransport där lyften är en del av rampen som jag dock svetsar på lika långa stag som lyften är hög och som är utdragbara skenor. Blir ca 30g lutning ist för 45g som det blir nu. Sedan backar jag in lastbilen över den anordningen som har hydralik för att ha två bilar på varandra. Bör kunna klara två 1700kg bilar då utan typa upp den eller köra med överlast. Får lasta 2450kg nu med skåp å lyft.

Nöjd då jag fick upp liften så jag kunde låsa den tills det blir varmare å jag kan vara utomhus här uppe i norr å meka med den. Får bli lite vanlig hårdtrimning på bilen så länge.

Ha en bra kväll!


Sök