3133
Sök

Höja trycket i en större kompressor, hur gör man?

40 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
Har en rackare, en Biab Ecotec av okänd modell. Tryckkärlet är rött och uppskattningsvis på 150L. Brickan för själva Biab produkten specifikationen är borta men inte serie nr som är och var stämplat under brickan är kvar samt deras stora klistermärke med "Ecotec Biab". Den satt dumt till så nog blivit avskavd när tidigare ägare hivat runt den som vi vanliga människor måste göra för att få plats med våra gamla prylar.

Vad jag vet om kompressorn är att motorn är en Grundfos med en kolv och oljesmörjd där det står bland annat.
*220Δ/380Y
*2.2kW
*P 1-3kW
Tolkar det som en 2-fas kompressor (öppnat kopplingsdosan som är CE märkt för 3 fas och 690V) och ser att där är just 2-faser).

Fråga ett: Verkar som den nu är inställd på 2.2kW men har kapacitet till 3kW, vad tror ni?

Mer info om kapaciteten:
Fyllde trycktankarna till en lastbil som skall ha 12bar. Satte i slangen till dem först innan jag startade kompressorn. Satt i lastbilen å kikade. De blev fyllda till 12bar. Gick in i garaget och ser då att kompressornstank just då bara var uppe på 6bar. När kompressortanken kom upp till 8 bar så stängdes motorn av. Således klarar motorn högre tryck än vad den är inställd på menar jag.
(Från motorn går det ett stålrör till en koppling på tryckkärlet. I den kopplingen går ett plaströr upp till kopplingsdosan OCH ett stålrör med en justerbar ventil på där det står ZZ 4.5 (allt ZZ45) som är plomberad. Självaste mätaren som verkar orginal för kompressorn går till 25 bar och är monterade på ett rör som går upp ur tanken till kopplingsenheten och sitter då mellan tanken och kopplingsenheten).

Fråga två: Hur höjer man effekten på en kompressor?

Tackar på förhand!
Senast redigerat av Peter_Nacka (2 maj 2010)

Sök