Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.
Finns ingen intervall angiven på Volvos automat, den ska gå på samma olja till den rasar eller oljan tar slut.
På taxibilarna finns oljebyte i automatlådan i service-paketet har jag hört iaf.
Jag tror inte S80ns automatlådor är sämre än någon annan Volvo-modell då de är väldigt snarlika om inte det är samma lådor i alla modeller. Däremot är de tidiga T6-automatlådorna otacksamma mot vridet. Annars är det väl inte värre än någon annan automat.
kostade 20000:- att laga växelåldan på S60in.(geartronic -dubbelväxellåda) kostade 56000:- för en splitterny växellåda påå S80in.. lägger man ihop resultatet så suger automatlådan på p2 bilarna. däremot aumataren -6växlad på Y286 är RIKTIGT TREVLIG att köra HÅRT!
Köp en annan. 2,9an drar lika mycke som t6an med går inte hälften så bra.
Skulle inte betala mer än 30k för en sån bil om jag nu måste köpa en
Jag kan varmt rekomendera en 2,9, jag har en 02a med den svagare motorn på 196hk. Ligger på 0,8-0,9 liter per mil, kör mycket småstad (Halmstad) och landsväg. Den drar ca 0.5 liter mindre än vad min kompis T6a gör. Kan tillägga att jag är 22 år nu i juni så visst gasar jag på ibland. Jag har inte haft några problem med växellådan eller så. Idag den 3 juni har jag ägt bilen i precis ett år. Enda problem jag haft är att tidigare ägares verkstad har slarvat så kamremmen brast. Min bil har gått 19900mil. Jag köpte den för 55.000kr när den gått 17300 mil och det är jag nöjd med
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.
Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!
//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (3 juni 2010)
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.
Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!
//Brådhis
Jag bytte en 5växlad låda på en S80 2.4 som gått 16.000 mil...om det är bra eller inte är ju upp till var och en att bedöma.
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.
Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!
//Brådhis
Jag bytte en 5växlad låda på en S80 2.4 som gått 16.000 mil...om det är bra eller inte är ju upp till var och en att bedöma.
För all del... Men frågeställningen bör ju då vara: Byter du alltid dom 5-stegade vid det miltalet eller har du bara bytt en? Blir viss skillnad lixom...
Jag vet en privatägd bil där lådan rullat 35000 mil i skrivande stund utan minsta strul! Jag vet oxå taxibilar som rullat en bit över 40000 utan strul...
Men jag vet oxå bilar där lådan bara hållit 11-12000 mil! Alltså, lådans skick är helt beroende av hur den sköts! Byter man olja regelbundet osv håller den länge! Kör man som ett svin, mycket i stan och t.ex. även drar husvagn utan att byta olja, ja då rasar lådan!
//Brådhis
The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan... Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare): https://www.instagram.com/rov_sweden/
Automatlådorna på S80 är väldigt dåliga, så är det en automat kolla så att de skött oljebytena på lådan eller om lådan är bytt nyligen.
Njae... Dom 4-stegade automaterna från GM som sitter på S80 med sexa (2,9/T6) 99-01 är inte bra! Resten (AW-lådorna samt senare GM-lådor) är det inga som helst problem med!
//Brådhis
kan bekräfta med infon: 55000:- för en ny låda på en S80 - 99.
18000;- för en lagning av växellåda på s60in 2,4T geratronic. - har dock fungerat i världsklass efter lagningen. ngt om B4--locket och krökt kolv!
S80 2.9 -99 .. har rullat lite över 50 000 mil nu funkar alldeles utmärkt! Köpte den av en äldre gubbe, enda ägare, Välvårdad, pedantskött, fullutrustad, kamrem bytt på 48 000 mil, alltid servat (och alltid växellådsoljan bytt) på Volvo-verkstaden där jag jobbar. Kanonbil till en kanonpris! 5000 spänn är ändå värt att chansa lite standard grejerna är bytta: spjällhus, länkarmar, 3st hjullager .. började spöka lite med AC:n/fläkten och elektroniken .. bara att löda om chippen och de var kallas igen Man glider runt som en kung!