3630
Sök

Bmw 525 Turbo diesel går upp i temp ?

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena diesel kungar


Nu har jag inskaffa mig ett åk på 4 hjul och en diesel motor  En Bmw 525 Turbo Diesel e34 1994 års model.

Det tråkiga är att den går upp i temp så fort jag kör. Kommer ca 2-3 km sen måste jag stanna för kyla ner den, och då går även tempen ner ganska fort. Sen kör jag ca 2 km igen och tempen stiger mot rött. Så fort den står stilla på tomgång går tempen ner.

Jag böt termostat och det hjälpte inte.
Värme kommer de i koupen iaf.


Någon som kanske haft samma problem som jag kanske ?

En på skolan tror toppen har sträckt sig ? (fast i behållaren finns de vatten hela tiden)
Kan pumpen ha gett upp ?
Eller kanske någon givare ?


Ja kom med förslag har aldrig varit med om denna sak tyvär



Mvh

146 Inlägg
3 maj 2010
#2
Nu har jag ingen diesel, men hade liknade problem tills för några dagar sen, då jag bytade vattenpump. Testade först att byta termostat, ingen skillad, sen kollade jag vatten pumpen som såg ut såhär:

http://img690.imageshack.us/img690/7608/20100502894.jpg

Den snurrade bara med på låga varv, och därför kyldes motorn ner. Så ett tips är ju att kolla den smile

Mvh jonas

Min Bil Är Inte Din Bil

Med.lem
3 759 Inlägg
3 maj 2010
#3
Jag har haft samma vattenpumpsproblem som envision, dock sprängdes min tongue

Hur som, innan du byter pumpen så testa att känna på viscokopplingen när bilen är kall och sedan när den är varm, det ska vara ganska mycket motsånd i den när den är varm, om inte är den slut och måste bytas, kostar runt en 1000.
Fläkt.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 2.htm#2747

Har har du vattenpumpen.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 1.htm#3334
Senast redigerat av Mr_EmCom (3 maj 2010)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#4
Tack för snabbt svar. Vet du hur vettenpumpen sitter. Drivs den av kamkedjan ?

Precis min kyls också bara på tomgång sen så fort ja kör så öker tempen direkt. Så de vore ju vara vettenpump som din !

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#5
Men vänta nu är jag inte med vad är en viscokopplinge. och vart sitter den. Man är van vid volvo skruning wink

Med.lem
3 759 Inlägg
3 maj 2010
#6
Masen_Racing skrev:
Men vänta nu är jag inte med vad är en viscokopplinge. och vart sitter den. Man är van vid volvo skruning wink

Öppna huven och leta på fläkten den är stor och ser ut som en såndär man har i taket hemma. Snurra på den först när bilen är kall, och sedan varm (så du får en uppfattning om den går tyngre eller ej).
Är det ingen skillnad är den trasig.

Vattenpumpen drivs med en mutirem.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#7
Mr_EmCom skrev:
Masen_Racing skrev:
Men vänta nu är jag inte med vad är en viscokopplinge. och vart sitter den. Man är van vid volvo skruning wink

Öppna huven och leta på fläkten den är stor och ser ut som en såndär man har i taket hemma. Snurra på den först när bilen är kall, och sedan varm (så du får en uppfattning om den går tyngre eller ej).
Är det ingen skillnad är den trasig.

Vattenpumpen drivs med en mutirem.

Det dära sa mig mkt bättre big_smile Då lär jag gå ut och känna på denna sak !

1 353 Inlägg
3 maj 2010
#8
Jag tror med 85% säkerhet att det är vattenpumpen!

på min bmw 525 bensinare så är viskokopplingen jättedålig, jag kan stoppa ner handen och stoppa fläkten medans motorn går och är uppe i full temperatur, men har hitills inte haft problem alls att den går upp i temp.

så skulle chansa på vattenpumpen först smile

There's no replacement for displacement

83 Inlägg
3 maj 2010
#9
Mr_EmCom skrev:
Jag har haft samma vattenpumpsproblem som envision, dock sprängdes min tongue

Hur som, innan du byter pumpen så testa att känna på viscokopplingen när bilen är kall och sedan när den är varm, det ska vara ganska mycket motsånd i den när den är varm, om inte är den slut och måste bytas, kostar runt en 1000.
Fläkt.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 2.htm#2747

Har har du vattenpumpen.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 1.htm#3334

Tror knappast det är viscokopplingen om bilen går upp i temp när han kör men inte när han står still.

Med.lem
3 759 Inlägg
3 maj 2010
#10
Batta skrev:
Jag tror med 85% säkerhet att det är vattenpumpen!

på min bmw 525 bensinare så är viskokopplingen jättedålig, jag kan stoppa ner handen och stoppa fläkten medans motorn går och är uppe i full temperatur, men har hitills inte haft problem alls att den går upp i temp.

så skulle chansa på vattenpumpen först smile

Att fläkten går att stanna betyder inte att den är trasig, dom ska gå att stoppa med handen, men de kan göra lite ont tongue.

Det ska bara vara mer motsånd när den är varm, vilket man kollar enklast när fläkten inte snurrar.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
3 maj 2010
#11
JonnyP skrev:
Mr_EmCom skrev:
Jag har haft samma vattenpumpsproblem som envision, dock sprängdes min tongue

Hur som, innan du byter pumpen så testa att känna på viscokopplingen när bilen är kall och sedan när den är varm, det ska vara ganska mycket motsånd i den när den är varm, om inte är den slut och måste bytas, kostar runt en 1000.
Fläkt.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 2.htm#2747

Har har du vattenpumpen.
http://www.schmiedmann.se/5_serien/e34/ … 1.htm#3334

Tror knappast det är viscokopplingen om bilen går upp i temp när han kör men inte när han står still.

Nja de har du kanske rätt i, men ändå värt att kolla innan man börjar riva vattenpumpen.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Euro 6 vad e det?
616 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#12
Jag hitta felet wink Vattenpumpen hade gett upp helt. Rester ligger nog också i motorn med sad Jävla trök....
Men ack så bryr ja mig inte.......


Sök