Fete skrev:
Hej..
Besiktigade nyss min nygamla Carisma, -99 med GDI. Som ni säkert förstått så var den inte ens i närheten av att gå igenom.
Värden:
CO tomgång 0,1 (0,5)
CO 2500 rpm 0,6 (0,3)
HC 450(!) (100)
Lambda 1,03 (0,97-1,03)
Det var svårt för besiktningsgubben att få ett fast värde, eftersom det varierade väldigt mycket, både vid tomgång och vid 2500rpm. vad kan detta tyda på?
Kan ju tala om att det iaf var sista gången som jag köpte en bil med blott en månad kvar på besiktningsterminen :roll:
Det verkar inte vara helt ovanligt med denna typ av problem, frågan är bara om det rör sig om sotproblem, eller någonting helt annat..
Möjliga alternativ som jag själv kan tänka på är:
Dålig katt
Igensotat spjällhus eller andra detaljer
Ventiler som den trevliga herren på SBP nämnde med domedagsröst
Men var börjar man egentligen någonstans? Är det lönt att försöka hitta en verkstad som har möjlighet att läsa felkoder? Får man egentligen tillräcklig information där?
Ska man byta katten (trots att den kanske inte ens är defekt), köra i tjockare olja och nya stift och hoppas på det bästa?
Alternativ som innefattar just hopp om det bästa känns inte sådär lockande, men ej heller att lämna in bilen hos en auktoriserad mitsuverkstad. Den notan springer nog snabbt upp till mer än vad jag betalade för bilen ifrån början.
Med begränsad budget så vill man ju heller inte byta delar i onödan så att säga..
Själv kan jag på tok för lite om bilar för att försöka diagnostisera den, men har en mekaniker som hittills vetat exakt vad han pratat om.
Enligt hans mening fanns det i princip två saker som kunde generera så pass höga värden som mina, en slutkörd katt eller slitna ventiltätningar. Han trodde inte på ett elektroniskt fel.
Dock är ju detta som bekant en GDI-motor, hur pass mycket kan ett igensotat system egentligen spöka med avgasvärden?
I övrigt går bilen bra, det jag dock märker är att bilen i första samt backväxeln, går ner väldigt väldigt lågt precis då man finner dragläget med kopplingen. Om man inte ger gas så dör motorn. Vet inte om detta kan vara relevant?
Eventuellt tycker jag mig höra tickande från motorn också, men jag är absolut inte kvalificerad för att avgöra vad för typ av tick det isf skulle röra sig om..
Jag är mer än tacksam för svar, just nu är jag mest trött på biljävlar öht, bitter och ledsen i ögat.