Som står ovan, detta beror på vilken glädje det är du söker. Är körglädje att köra bilen, ta den genom kurvor och liknande är det en Bmw du skall köpa men är körglädje att köra fort rakt fram är Saab mer fart per krona.
Å andra sidan går Bmw väldigt bra, en original 328i kan köra jämt med en del betydligt starkare turbobilar som tex. 240hp Volvo 850 T5-R och genom att byta insug (vilket är strypt original) kan man få ytterligare lite mer fart ur bilen.
Kort sammanfattat tror jag inte skillnaden i prestanda mellan en original 328i och en trimmad, tyngre 9-5 kommer bli så stor som du tror. Däremot kommer du få lägga mycket pengar på Saaben innan den är i närheten av den väghållning Bmwn har original, och den känsla i styrning, växellåda etc. som Bmw har kommer du aldrig uppnå.
Men är det prestanda rakt fram du prioriterar är Saab 9-5 inget dumt alternativ, en bra och trevlig bil som håller ihop, visst finns svagheter men inget som du bör låta skrämma dig från ett köp. Men köp dig ingen 9-3 av förra generationen, denna modell har usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration och håller rent generellt inte samma klass som 9-5 gör.
Dessutom är 9-5 en trevligare och roligare bil att köra, tyngd och storlek vägs gott och väl upp av den bättre väghållningen.
Så mitt tips är att fundera över det här med hur kul det egentligen är med en bil som är kvick rätt fram, är det vad du känner att du vill ha (Smaken är som...) är 9-5 verkligen inget dumt val men annars tycker jag du skall köpa dig en 328i.
Lycka till med köpet!