3111
Sök

Köpråd igen ang. Bmw, Saab.

10 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjenare

Fick väldigt dålig respons förra tråden och någon admin låste min förra tråd och länkade till en annan som inte ens var relevant :/

Letar ju bil, funderar på Bmw 328 eller Saab 9-5 (alternativt 9-3.)

Hört att det är mycket fel angående vevhusventilationen på 9-5 vilket gör mig en aning besviken. Detta ska tydligen göra att det sliter mer på turbon, och att det är därför dom brukar ge sig lätt(?)

Bmw däremot verkar vara mycket hållbarare, medan den dock är lite tråkigare eftersom den inte går att trimma lika lätt.

Alltså; är Saab 9-5 mindre felfri och därefter köpduglig om man uppgraderar vevhusventen? Är det mycket andra vanliga dyra fel som jag glömt att nämna?

Några andra förslag?

Tack på förhand :)

carzy
461 Inlägg
3 maj 2010
#2
Hur många hästar hade du tänkt dig?

Jag själv kör 328an och tycker det är helt ok drag i den, det är ju mycket vrid och en original saab 93 2.3 T har inte en chans.
Men somsagt lite billigare att få fart i Turbo bilar.

Team BSG

10 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#3
Mobeerg skrev:
Hur många hästar hade du tänkt dig?

Jag själv kör 328an och tycker det är helt ok drag i den, det är ju mycket vrid och en original saab 93 2.3 T har inte en chans.
Men somsagt lite billigare att få fart i Turbo bilar.

Köper jag en saab så hade jag väl tänkt mig runt 270häst där någonstans, men det är ju svårt att trimma en bmw. Dock så kan jag gå över till bmw om saab krånglar mycket.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
3 maj 2010
#4
Är du ute efter en sportig bil med körglädje så är BMW:n det bättre valet. Är du ute efter en praktisk och komfortabel bil så är 9-5:an det bättre valet.

9-5:orna från 2004 och senare har en förbättrad vevhusventilation och sägs vara befriad från problemen som de tidigare årgångarna drabbades av.

Personligen hade jag dock valt en 9-3. Mer bil för pengarna är 328 och snyggare än 9-5.


Sätter för övrigt en stor stark på att tråden kommer urarta cool

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

13 Inlägg
3 maj 2010
#5
Det är inte direkt så att om du köper en 9-5:a får du direkt problem med vevhusventilationen. Är bilen välservad med oljebyten och dyligt ska det inte vara några problem. Jag kör just nu både 328 och 9-3 och av mina erfarenheter från saaben har det inte vart nått krångel alls. Vanliga fel på både 9-5 och 9-3 är oil slugde det vill säga att oljeslangarna tätas igen så det inte smörjer som det ska och kan leda till lite härliga haverier. Men jag tror saab förlängde motorgarantin pga av det. 9-3:an har lite vek framvagn för till de motorstarkare modellerna .(vilket i och för sig ger den lite mer körglädje när man får hålla lite hårdare i ratten vid acceleration) 328:an har bussningar i framvagnen som kan ge sig ovanligt lätt, lite sladdrig växelspak på hårt körda bilar kan förekomma. Sen rör sig min saab på sig mera än vad bmw:n gör. Men väghållningen i bmw:n är fruktansvärt mycket bättre speciellt på kurviga vägar. ( enligt mig) Hoppas det gav något.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 maj 2010
#6
Som står ovan, detta beror på vilken glädje det är du söker. Är körglädje att köra bilen, ta den genom kurvor och liknande är det en Bmw du skall köpa men är körglädje att köra fort rakt fram är Saab mer fart per krona.

Å andra sidan går Bmw väldigt bra, en original 328i kan köra jämt med en del betydligt starkare turbobilar som tex. 240hp Volvo 850 T5-R och genom att byta insug (vilket är strypt original) kan man få ytterligare lite mer fart ur bilen.

Kort sammanfattat tror jag inte skillnaden i prestanda mellan en original 328i och en trimmad, tyngre 9-5 kommer bli så stor som du tror. Däremot kommer du få lägga mycket pengar på Saaben innan den är i närheten av den väghållning Bmwn har original, och den känsla i styrning, växellåda etc. som Bmw har kommer du aldrig uppnå.

Men är det prestanda rakt fram du prioriterar är Saab 9-5 inget dumt alternativ, en bra och trevlig bil som håller ihop, visst finns svagheter men inget som du bör låta skrämma dig från ett köp. Men köp dig ingen 9-3 av förra generationen, denna modell har usel väghållning och ett bedrövligt beteende vid acceleration och håller rent generellt inte samma klass som 9-5 gör.
Dessutom är 9-5 en trevligare och roligare bil att köra, tyngd och storlek vägs gott och väl upp av den bättre väghållningen.

Så mitt tips är att fundera över det här med hur kul det egentligen är med en bil som är kvick rätt fram, är det vad du känner att du vill ha (Smaken är som...) är 9-5 verkligen inget dumt val men annars tycker jag du skall köpa dig en 328i.

Lycka till med köpet! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
3 maj 2010
Trådstartare
#7
Till er som inte hängde med: Om jag köper saab så kommer jag chippa den, medan jag kör orginal om det blir bmw...

Hur ofta förekommer felen, vill inte köpa en bil och få betala 20 tusen i service det första jag gör. Det är lite det som får mig att tveka.
Om jag uppgraderar vevhusventen i 9-5an, håller den mycket bättre då eller ?

Osv...

13 Inlägg
4 maj 2010
#8
Om du chippar saaben så är mitt tips att uppgradera kopplingen. Både jag och min vän (9-3 sero SS) Har erfarit problem med kopplingen pga av effektökningen. Vet dock inte om 9-5ans koppling pallar mer än 9.3an. Men det är ialla fall ett tips. Om det skulle bli en 9-5:a och vevhusventilationen är kass så finns det ju uppgraderingskit för rätt acceptabla priser.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2010
#9
rAw92 skrev:
Till er som inte hängde med: Om jag köper saab så kommer jag chippa den, medan jag kör orginal om det blir bmw...

Hur ofta förekommer felen, vill inte köpa en bil och få betala 20 tusen i service det första jag gör. Det är lite det som får mig att tveka.
Om jag uppgraderar vevhusventen i 9-5an, håller den mycket bättre då eller ?

Osv...

Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

Och risken att råka ut för dyra reparationer finns på alla bilar, om du kollar upp en Saab 9-5 så att vevhusventilationen är uppdaterad osv bör en sådan bil inte vara en större risk än någon annan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
4 maj 2010
#10
När problemet med vevhusventilationen uppdagades så förlängdes motorgarantin upp till 8 år i de flesta fall för både 9-3 och 9-5 med T7-motorn. Jag har själv ett par månader kvar på min förlängda garanti gällande min 9-3 Aero. Men såvitt jag vet så har bara vevhusventilationen åtgärdats på bilar som haft problem. Med andra ord så har bara dem som klagat fått den utbytt. Men, jag skulle inte dra mig för att köpa en 9-3/9-5 där serviceintervallerna är skötta och där vevhusventilationen är bytt. Skulle den inte vara det men att motorn verkar vara i bra skick så kostar ett kit med senaste vevhusventilationen drygt 300:- på Saab och speedparts. Priserna är kraftigt subventionerade av Saab just när det gäller dessa problemen.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 600 Inlägg
4 maj 2010
#11
enligt saab så är det rekommenderat att uppgradera vevhus ventilationen vilket jag gjorde på min när jag köpte den inte för det var nått fel på den men för att undvika om det nu skulle hända nått. är inget dyrt jobb och värt det tycker jag.  bussningarna i bakvagnen är med ett känsligt område.  annars är 9-5 an en trevlig bil och jag gillar den skarpt men för sök hitta en som är väl servad och i bra skick kolla efter rost mellan dörra och hjulhuset (hundbenet) som det heter i saab språk tongue kolla tanklocket med efter rost. är där dom brukar rosta mest kolla gärna mellan plåten och kofångaren bak och bakluckan.

gör som jag kör gubba racer=)

888 Inlägg
4 maj 2010
#12
Vilka årsmodeller rör det sig om?

58 Inlägg
4 maj 2010
#13
Rquired skrev:
rAw92 skrev:
Till er som inte hängde med: Om jag köper saab så kommer jag chippa den, medan jag kör orginal om det blir bmw...

Hur ofta förekommer felen, vill inte köpa en bil och få betala 20 tusen i service det första jag gör. Det är lite det som får mig att tveka.
Om jag uppgraderar vevhusventen i 9-5an, håller den mycket bättre då eller ?

Osv...

Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
4 maj 2010
#14
fembot skrev:
Rquired skrev:
rAw92 skrev:
Till er som inte hängde med: Om jag köper saab så kommer jag chippa den, medan jag kör orginal om det blir bmw...

Hur ofta förekommer felen, vill inte köpa en bil och få betala 20 tusen i service det första jag gör. Det är lite det som får mig att tveka.
Om jag uppgraderar vevhusventen i 9-5an, håller den mycket bättre då eller ?

Osv...

Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Ja han syftade på att ta insuget från en M50B25, 2.5 liters-sexan. 20 häst känns dock som lite mkt, har svåt att tro att det ger så mkt, men sant är att karaktären blir annorlunda, mer som en M50B25, dvs, måste varvas mer =P

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2010
#15
Mechanimal skrev:
fembot skrev:
Rquired skrev:
Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Ja han syftade på att ta insuget från en M50B25, 2.5 liters-sexan. 20 häst känns dock som lite mkt, har svåt att tro att det ger så mkt, men sant är att karaktären blir annorlunda, mer som en M50B25, dvs, måste varvas mer =P

Den är ett himla snack hit och dit om hur mycket effekt man egentligen får ut, en del hävdar att man får betydligt mer än 20hp och jämför man insugen så förstår man varför det ger mer effekt:

http://www.digitalsimple.com/TheMCoupeProject/manifold/forweb-IMG_4211.jpg
*Original M52B28 till höger*

Jag brukar däremot säga att det ger ca 20hp extra eftersom det är vad de flesta verkar vara överens om på Autopower, där finns nämligen en lång tråd om detta ämne om man söker runt lite. Mycket riktigt så försvinner 328ans karaktär, det är därför jag inte är intresserad av ett byte, men man får å andra sidan mer effekt.

Och trim är trim, på samma sätt som en turbobil får annan karaktär vid chip så ändras 28ans karaktär om man skruvar dit ett annorlunda insug. smile
Senast redigerat av Rquired (4 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#16
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:
fembot skrev:
är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Ja han syftade på att ta insuget från en M50B25, 2.5 liters-sexan. 20 häst känns dock som lite mkt, har svåt att tro att det ger så mkt, men sant är att karaktären blir annorlunda, mer som en M50B25, dvs, måste varvas mer =P

Den är ett himla snack hit och dit om hur mycket effekt man egentligen får ut, en del hävdar att man får betydligt mer än 20hp och jämför man insugen så förstår man varför det ger mer effekt:

http://www.digitalsimple.com/TheMCoupeP … G_4211.jpg
*Original M52B28 till höger*

Jag brukar däremot säga att det ger ca 20hp extra eftersom det är vad de flesta verkar vara överens om på Autopower, där finns nämligen en lång tråd om detta ämne om man söker runt lite. Mycket riktigt så försvinner 328ans karaktär, det är därför jag inte är intresserad av ett byte, men man får å andra sidan mer effekt.

Och trim är trim, på samma sätt som en turbobil får annan karaktär vid chip så ändras 28ans karaktär om man skruvar dit ett annorlunda insug. smile

Visst så betyder det väl ändå alltid att man får ut mer effekt 0-100 mässigt om man byter? Eller kan man få sämre 0-100 tid om man byter så att utväxlingen blir sämre?neutral
Senast redigerat av rAw92 (4 maj 2010)

"Unloaded"
1 557 Inlägg
5 maj 2010
#17
rAw92 skrev:
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Ja han syftade på att ta insuget från en M50B25, 2.5 liters-sexan. 20 häst känns dock som lite mkt, har svåt att tro att det ger så mkt, men sant är att karaktären blir annorlunda, mer som en M50B25, dvs, måste varvas mer =P

Den är ett himla snack hit och dit om hur mycket effekt man egentligen får ut, en del hävdar att man får betydligt mer än 20hp och jämför man insugen så förstår man varför det ger mer effekt:

http://www.digitalsimple.com/TheMCoupeP … G_4211.jpg
*Original M52B28 till höger*

Jag brukar däremot säga att det ger ca 20hp extra eftersom det är vad de flesta verkar vara överens om på Autopower, där finns nämligen en lång tråd om detta ämne om man söker runt lite. Mycket riktigt så försvinner 328ans karaktär, det är därför jag inte är intresserad av ett byte, men man får å andra sidan mer effekt.

Och trim är trim, på samma sätt som en turbobil får annan karaktär vid chip så ändras 28ans karaktär om man skruvar dit ett annorlunda insug. smile

Visst så betyder det väl ändå alltid att man får ut mer effekt 0-100 mässigt om man byter? Eller kan man få sämre 0-100 tid om man byter så att utväxlingen blir sämre?neutral

Utväxlingen sitter inte i insuget. Så nej det kommer inte påverka 0-100 tiden PGA utväxling, utan snarare isåfall pga ett effektregister som ligger i högre varv, det kan nog påverka 0-100 tiden. Vet dock inte ifall det blir positivt eller negativt men det lutar väl åt positivt med 20 extra hästar. Sen så ligger mycket i 0-100 på föraren, däck och koppling, så ut och öva järnet!

"When innovation meets passion!"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 maj 2010
#18
rAw92 skrev:
Rquired skrev:
Mechanimal skrev:

Ja han syftade på att ta insuget från en M50B25, 2.5 liters-sexan. 20 häst känns dock som lite mkt, har svåt att tro att det ger så mkt, men sant är att karaktären blir annorlunda, mer som en M50B25, dvs, måste varvas mer =P

Den är ett himla snack hit och dit om hur mycket effekt man egentligen får ut, en del hävdar att man får betydligt mer än 20hp och jämför man insugen så förstår man varför det ger mer effekt:

http://www.digitalsimple.com/TheMCoupeP … G_4211.jpg
*Original M52B28 till höger*

Jag brukar däremot säga att det ger ca 20hp extra eftersom det är vad de flesta verkar vara överens om på Autopower, där finns nämligen en lång tråd om detta ämne om man söker runt lite. Mycket riktigt så försvinner 328ans karaktär, det är därför jag inte är intresserad av ett byte, men man får å andra sidan mer effekt.

Och trim är trim, på samma sätt som en turbobil får annan karaktär vid chip så ändras 28ans karaktär om man skruvar dit ett annorlunda insug. smile

Visst så betyder det väl ändå alltid att man får ut mer effekt 0-100 mässigt om man byter? Eller kan man få sämre 0-100 tid om man byter så att utväxlingen blir sämre?neutral

Troligtvis bättre tid till 100, och det har med mer effekt och inte utväxlingen att göra. Men till vardags kommer den troligen nog kännas lite klenare i och med att du behöver varva mer, eller så kanske du kommer uppleva den starkare om du hör till de vars körstil är att dra på. Oavsett så är det inget jättejobb att sätta tillbaka det gamla insuget om du inte blir nöjd smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

???
661 Inlägg
5 maj 2010
#19
Personligen skulle jag välja BMW'n.
Har haft en 9-5:a och är inne på min andra BMW.
Fördelen med BMW enligt mej är RWD - mkt stabilare på vägen, slipper hålla i ratten när man drar på.
Betydligt roligare. Tycker komforten är bättre. Sen tror ja inte att service och reservdelar skiljer sej så fruktansvärt mellan bilarna.

SAAB'en har ju som sagt turbo = mer problem enligt mig.
Rätta mig om jag har fel men en turbo maskin har mer saker som kan gå sönder?
På min saab hade ja t.ex massa problem men vacumslangar som släpte och inte höll tätt och hej o hå. blev visserligen bättre när ALLA byttes ut.

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.

Och efter att ha haft och åkt i MÅNGA SAAB/BMW av alla dess modeller så tycker jag att en BMW oavsett modell är ett mer givet val.

///Tony


2 271 Inlägg
5 maj 2010
#20
Durango skrev:
Om du chippar saaben så är mitt tips att uppgradera kopplingen. Både jag och min vän (9-3 sero SS) Har erfarit problem med kopplingen pga av effektökningen. Vet dock inte om 9-5ans koppling pallar mer än 9.3an. Men det är ialla fall ett tips. Om det skulle bli en 9-5:a och vevhusventilationen är kass så finns det ju uppgraderingskit för rätt acceptabla priser.

Jag har en Aero ss med steg 3 (265hk) och det är som Durango säger, dock väldigt till och från.
För min del märker jag endast av det på 5 och 6:ans växel att det slirar lite! Dock ändas ibland.
Spec3 koppling ligger för inköp då ändå större turbo och steg4 ska på (om sommarbonusen blir av?smile )

ng9-3 Aero är bra mycket stabilare i framvagnen än og9-3, 9-5 är klart stabilast.
ng9-3 ( T8 ) har inte problemet med oilsludge

Dock ska tilläggas att min inte var nån höjdare i denna vinter som va, stötigare åktur får man leta efter.
Nästa vinter blir det en vinterpulka istället, kanske rent utav en 328?tongue



Sök