3109
Sök

Köpråd igen ang. Bmw, Saab.

2 600 Inlägg
5 maj 2010
#21
_Tony_ skrev:
Personligen skulle jag välja BMW'n.
Har haft en 9-5:a och är inne på min andra BMW.
Fördelen med BMW enligt mej är RWD - mkt stabilare på vägen, slipper hålla i ratten när man drar på.
Betydligt roligare. Tycker komforten är bättre. Sen tror ja inte att service och reservdelar skiljer sej så fruktansvärt mellan bilarna.

SAAB'en har ju som sagt turbo = mer problem enligt mig.
Rätta mig om jag har fel men en turbo maskin har mer saker som kan gå sönder?
På min saab hade ja t.ex massa problem men vacumslangar som släpte och inte höll tätt och hej o hå. blev visserligen bättre när ALLA byttes ut.

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.

Och efter att ha haft och åkt i MÅNGA SAAB/BMW av alla dess modeller så tycker jag att en BMW oavsett modell är ett mer givet val.

///Tony

har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan varmt och kallt väder tycker den går bra alltid tongue  och slangar slits ju med åren så  att det skulle vara massa krångel bara för att det är turbo tycker jag inte. men skiljer ju mellan bilarna så klart.

gör som jag kör gubba racer=)

12 086 Inlägg
5 maj 2010
#22
fembot skrev:
Rquired skrev:
rAw92 skrev:
Till er som inte hängde med: Om jag köper saab så kommer jag chippa den, medan jag kör orginal om det blir bmw...

Hur ofta förekommer felen, vill inte köpa en bil och få betala 20 tusen i service det första jag gör. Det är lite det som får mig att tveka.
Om jag uppgraderar vevhusventen i 9-5an, håller den mycket bättre då eller ?

Osv...

Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Den sköna karaktären? Tråkigare motorkaraktär än i en 328 får man leta efter i en Bmw.. när man börjar närma sig det rödmarkerade varvtalen så förvinner allt vad körglädje heter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 maj 2010
#23
JapMax skrev:
fembot skrev:
Rquired skrev:
Ok, allt jag tipsade om var att man kan locka fram åtminstone en 20hp extra på en 328i genom att köpa ett begagnat insug (Som passar så gott som rakt på) man hittar för under tusenlappen om man har tur.

är det 2,5liters motorn du snackar om att ta insug ifrån? Du får gärna länka till bänkning med denna ändring isfl. Vad jag minns så förlorade man den sköna karaktären som du har i 2,8an. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Den sköna karaktären? Tråkigare motorkaraktär än i en 328 får man leta efter i en Bmw.. när man börjar närma sig det rödmarkerade varvtalen så förvinner allt vad körglädje heter.

Helt rätt, och en del gillar ketchupmotorer som exploderar vid ett visst varvtal och är stendöda i övrigt. Skall man busköra är nog de flesta överens om att en mer högvarvig karaktär är trevligare, men till vardags föredrar jag ett brett register som i 328i.

Och gillar man nu inte denna, kan man byta insug och få en starkare och modernare "325i" det vill säga en 328i med M50-insug och samma karaktär som 325i . smile

Sedan är 328i långt ifrån den tråkigaste Bmw 3an med 6a, utan är en jävligt rolig motor även i jämförelse med M50B25. Däremot skulle jag utan tvivel välja en M54B30 med mer högvarvig karaktär över M52B28, men samtidigt en M52 över en M50 om det är en bil som körs till vardags.
Senast redigerat av Rquired (5 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

10 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#24
Mycket bra kommentarer pojkar! Tackar så hemskt mycket smile Blir nog en BMW trots allt! Dags att leta nu bara...

1 482 Inlägg
7 maj 2010
#25
Alla bmw sexor utan turbo är jävligt tråkiga tycker iaf jag smile

BLT Service
Theracords Music Label

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
7 maj 2010
#26
klimpan skrev:
_Tony_ skrev:
Personligen skulle jag välja BMW'n.
Har haft en 9-5:a och är inne på min andra BMW.
Fördelen med BMW enligt mej är RWD - mkt stabilare på vägen, slipper hålla i ratten när man drar på.
Betydligt roligare. Tycker komforten är bättre. Sen tror ja inte att service och reservdelar skiljer sej så fruktansvärt mellan bilarna.

SAAB'en har ju som sagt turbo = mer problem enligt mig.
Rätta mig om jag har fel men en turbo maskin har mer saker som kan gå sönder?
På min saab hade ja t.ex massa problem men vacumslangar som släpte och inte höll tätt och hej o hå. blev visserligen bättre när ALLA byttes ut.

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.


Och efter att ha haft och åkt i MÅNGA SAAB/BMW av alla dess modeller så tycker jag att en BMW oavsett modell är ett mer givet val.

///Tony

har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan varmt och kallt väder tycker den går bra alltid tongue  och slangar slits ju med åren så  att det skulle vara massa krångel bara för att det är turbo tycker jag inte. men skiljer ju mellan bilarna så klart.

Vilket jäkla skitsnack lol Turbobilen går markant mycket bättre vid kallt och småfuktigt väder ja, sugbilen ska också gå bättre när det är kallt men skillnaden är inte i närheten lika märkbar. Turbon går som sagt inte sämre när det är varmt utan bättre när det är kallt...

Ang det där med fel hit och dit så tycker jag det är ganska lustigt att var och varannan bmw jag känner till verkar rasa och dom flesta Saabarna går som dom ska wink
Senast redigerat av TenZer (7 maj 2010)

Rock'n Roll

Fd Bannad
657 Inlägg
7 maj 2010
#27
_Tony_

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.

Jo det är ju sant. En sugmotor går också snabbare om man borrar hål i luftburken, vilket inte en Turbobil gör.
En Turbobil får inte heller någon effekt förrens tidigast 9-10 000 varv för innan dess hinner inte turbon ladda.


Finns du på riktigt?

Märkesbög

2 600 Inlägg
7 maj 2010
#28
TenZer skrev:
klimpan skrev:
_Tony_ skrev:
Personligen skulle jag välja BMW'n.
Har haft en 9-5:a och är inne på min andra BMW.
Fördelen med BMW enligt mej är RWD - mkt stabilare på vägen, slipper hålla i ratten när man drar på.
Betydligt roligare. Tycker komforten är bättre. Sen tror ja inte att service och reservdelar skiljer sej så fruktansvärt mellan bilarna.

SAAB'en har ju som sagt turbo = mer problem enligt mig.
Rätta mig om jag har fel men en turbo maskin har mer saker som kan gå sönder?
På min saab hade ja t.ex massa problem men vacumslangar som släpte och inte höll tätt och hej o hå. blev visserligen bättre när ALLA byttes ut.

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.


Och efter att ha haft och åkt i MÅNGA SAAB/BMW av alla dess modeller så tycker jag att en BMW oavsett modell är ett mer givet val.

///Tony

har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan varmt och kallt väder tycker den går bra alltid tongue  och slangar slits ju med åren så  att det skulle vara massa krångel bara för att det är turbo tycker jag inte. men skiljer ju mellan bilarna så klart.

Vilket jäkla skitsnack lol Turbobilen går markant mycket bättre vid kallt och småfuktigt väder ja, sugbilen ska också gå bättre när det är kallt men skillnaden är inte i närheten lika märkbar. Turbon går som sagt inte sämre när det är varmt utan bättre när det är kallt...

Ang det där med fel hit och dit så tycker jag det är ganska lustigt att var och varannan bmw jag känner till verkar rasa och dom flesta Saabarna går som dom ska wink

har aldrig redigt tänkt på hur mycket sämre dom går men man märker kanske mera om man dra på och så. vilket jag inte gör så ofta tongue
Senast redigerat av klimpan (7 maj 2010)

gör som jag kör gubba racer=)

carzy
461 Inlägg
7 maj 2010
#29
TenZer skrev:
klimpan skrev:
_Tony_ skrev:
Personligen skulle jag välja BMW'n.
Har haft en 9-5:a och är inne på min andra BMW.
Fördelen med BMW enligt mej är RWD - mkt stabilare på vägen, slipper hålla i ratten när man drar på.
Betydligt roligare. Tycker komforten är bättre. Sen tror ja inte att service och reservdelar skiljer sej så fruktansvärt mellan bilarna.

SAAB'en har ju som sagt turbo = mer problem enligt mig.
Rätta mig om jag har fel men en turbo maskin har mer saker som kan gå sönder?
På min saab hade ja t.ex massa problem men vacumslangar som släpte och inte höll tätt och hej o hå. blev visserligen bättre när ALLA byttes ut.

På en turbo-bil är man ju dessutom mer beroende av vädret. Ju varmare det är ju sämre går bilen.
En Sugmotor däremot spelar det ingen roll typ.


Och efter att ha haft och åkt i MÅNGA SAAB/BMW av alla dess modeller så tycker jag att en BMW oavsett modell är ett mer givet val.

///Tony

har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan varmt och kallt väder tycker den går bra alltid tongue  och slangar slits ju med åren så  att det skulle vara massa krångel bara för att det är turbo tycker jag inte. men skiljer ju mellan bilarna så klart.

Ang det där med fel hit och dit så tycker jag det är ganska lustigt att var och varannan bmw jag känner till verkar rasa och dom flesta Saabarna går som dom ska wink

Här är det tvärtom , Saabarna står i garaget med rasade lådor och bmw bilarna är ute o åker :]

Kanske beror på våran geografiska postition? big_smile

Team BSG

214 Inlägg
7 maj 2010
#30
Beror på helt vad du är ute efter hade en 325:a e36 förut och det är inte mycket som slår körglädjen och körkänslan i en bmw men tröttnade lite på "bara" 200 hk men absolut vill jag köpa bmw igen.

Vill du ha en turbo bil köp 9-3 jag är i alla fall nöjd med min.
pappa har en 9-5 -01 och han har "redan" bytt turbo (gått typ 15000 mil)

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 maj 2010
#31
Mobeerg skrev:
TenZer skrev:
klimpan skrev:

har aldrig märkt nån direkt skillnad mellan varmt och kallt väder tycker den går bra alltid tongue  och slangar slits ju med åren så  att det skulle vara massa krångel bara för att det är turbo tycker jag inte. men skiljer ju mellan bilarna så klart.

Ang det där med fel hit och dit så tycker jag det är ganska lustigt att var och varannan bmw jag känner till verkar rasa och dom flesta Saabarna går som dom ska wink

Här är det tvärtom , Saabarna står i garaget med rasade lådor och bmw bilarna är ute o åker :]

Kanske beror på våran geografiska postition? big_smile

Konstigt att min rullar, en saab 9000 med 31k mil på mätarn, steg 3 trimmad, och svinas med, lådan håller hur jävla bra som hälst, så kom inte o påstå sånt larv.

Till ts, så tycker jag att du ska testköra lite olika saabar, samt olika BMW, finns ju trotts allt för och nackdel med båda bilarna smile


1 019 Inlägg
7 maj 2010
#32
klimpan skrev:
har aldrig redigt tänkt på hur mycket sämre dom går men man märker kanske mera om man dra på och så. vilket jag inte gör så ofta tongue

Om du har 9-5'an i åtanke så ska du inte märka någon (större) skillnad. Trionic 7 försöker alltid se till att motorn får i sig en viss luftmassa. Är det varmt ute så har luften låg densitet detta kompenseras då genom att tråka in mer luft i motorn. Antingen genom att öppna gasspjället mer eller låta turbon ladda lite extra.

Är det kallt ute sker det omvända. Allt för att motorn alltid ska få i sig "rätt" luftmassa och kunna leverera samma moment oavsett temperatur, lufttryck osv.


1 298 Inlägg
7 maj 2010
#33
Garfield skrev:
klimpan skrev:
har aldrig redigt tänkt på hur mycket sämre dom går men man märker kanske mera om man dra på och så. vilket jag inte gör så ofta tongue

Om du har 9-5'an i åtanke så ska du inte märka någon (större) skillnad. Trionic 7 försöker alltid se till att motorn får i sig en viss luftmassa. Är det varmt ute så har luften låg densitet detta kompenseras då genom att tråka in mer luft i motorn. Antingen genom att öppna gasspjället mer eller låta turbon ladda lite extra.

Är det kallt ute sker det omvända. Allt för att motorn alltid ska få i sig "rätt" luftmassa och kunna leverera samma moment oavsett temperatur, lufttryck osv.

Det stämmer. Alla bilar med T7 ska ge samma effekt oavsett väderförhållanden. Det ser man på laddtrycksmätaren om inte annat.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

2 600 Inlägg
7 maj 2010
#34
Garfield skrev:
klimpan skrev:
har aldrig redigt tänkt på hur mycket sämre dom går men man märker kanske mera om man dra på och så. vilket jag inte gör så ofta tongue

Om du har 9-5'an i åtanke så ska du inte märka någon (större) skillnad. Trionic 7 försöker alltid se till att motorn får i sig en viss luftmassa. Är det varmt ute så har luften låg densitet detta kompenseras då genom att tråka in mer luft i motorn. Antingen genom att öppna gasspjället mer eller låta turbon ladda lite extra.

Är det kallt ute sker det omvända. Allt för att motorn alltid ska få i sig "rätt" luftmassa och kunna leverera samma moment oavsett temperatur, lufttryck osv.

ja det förklara ju saken smile då har jag lärt mig nått nytt idag tackar jag för smile

gör som jag kör gubba racer=)


Sök