2704
Sök

Köpråd: Saab 9000 cse 2.0t/2.3t -96 uppåt. 20kkr budget.

9 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#1
Har letat som fan efter en hyffsad saab inom västmanlandsområdet.

Men eftersom man är nybörjare har jag svårt för att veta vad jag ska leta efter.

Hur många miltal? Hur skicket ska vara för att priset ska vara rätt.

Så nu skulle jag behöva era tips på blocket länkar på hyffsade saabar 9000 cse 2.0t/2.3t som ni skulle åka och kolla på om ni vore mig.

Ös på med tips på bra saabar, hur slitna ska dom egentligen vara i 20kkr's klassen? (Kan gå lite över 20kkr)
osv osv.

Lämna gärna länkar som sagt på vilken ni skulle satsat på inom denna budget.


Har kollat lite på dessa:
http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=2
12 ägare, låter lite mycket.

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=2
Ringt och hört lite, felen var: Centrallåset krånglar, liten spricka på framrutan, samt pytte lite rost här och var, totalt 28000mil, 5-6 tidigare ägare.

Är nån av dessa rimliga?

Om inte, lämna era förslag (Inom västmanland tack!).
Senast redigerat av oinkjocke (5 maj 2010)

342 Inlägg
5 maj 2010
#2
Miltalet får du nog räkna med 20.000 mil ++ när budgeten är 20.000 kronor, men personligen brukar jag inte lägga vikt på miltalet i sig, utan snarare skicket.

Faktum är att du kan ställa hyfsat höga krav på en Saab 9000 för 20.000 kronor, såvida det inte är en Aero.
De är inte alltför dyra ...
Men ett friskt exemplar ger dig en riktigt bra bil. Satsa på en 2,3 turbo, det är mitt tips.

Undrar för övrigt hur lång tid det tar innan denna tråden spårar ur ...
"Köp en Volvo ...", "Köp en BMW ..." etc etc ...
roll

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

9 Inlägg
5 maj 2010
Trådstartare
#3
9Femma skrev:
Undrar för övrigt hur lång tid det tar innan denna tråden spårar ur ...
"Köp en Volvo ...", "Köp en BMW ..." etc etc ...
roll

Nej, jag har bestämt mig för saab 9000 cse 2.0t eller 2.3t.

Eftersom du påminde mig så ska jag skriva med capslock:

INGA ANDRA TIPS PÅ ANDRA MODELLER! JAG STÅR FAST VID VAD JAG SKA HA!

Hoppas det håller alla urspårare borta smile


Förövrigt, tyckte du nån av länkarna jag länka såg bra ut, eller är det inte nåt att hänga i granen?
Senast redigerat av oinkjocke (5 maj 2010)

Fd Bannad
657 Inlägg
5 maj 2010
#4
oinkjocke skrev:
9Femma skrev:
Undrar för övrigt hur lång tid det tar innan denna tråden spårar ur ...
"Köp en Volvo ...", "Köp en BMW ..." etc etc ...
roll

Nej, jag har bestämt mig för saab 9000 cse 2.0t eller 2.3t.

Eftersom du påminde mig så ska jag skriva med capslock:

INGA ANDRA TIPS PÅ ANDRA MODELLER! JAG STÅR FAST VID VAD JAG SKA HA!

Hoppas det håller alla urspårare borta smile


Förövrigt, tyckte du nån av länkarna jag länka såg bra ut, eller är det inte nåt att hänga i granen?

Klart du ska ha en Bmw. överlägsen bil som går som en formel 1 i kurvorna, en Top Fuel på rakorna och snittar aldrig mer än 0.3-0.4 per mil, det är sant, jag lovar!

Märkesbög

2 021 Inlägg
5 maj 2010
#5
satsa på en A50 med lättrycksturbo, borde va de bästa köpet.


Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
5 maj 2010
#6
Kolla också om kopplingen är bytt och i så fall när. Provkör några Saabar, även om du ej vill köpa just den bilen, innan du köper så vet du vad du ska kolla efter.

Ett tips till, kolla på lite dyrare bilar och pruta ordentligt, så får du kanske en för 20, som låg ute för 28...
Då jag var på jakt efter en bil, så bjöd jag alltid 10000 mindre. Några svarade ej, andra sa 5000, mendan ett fåtal accepterade budet om jag köpte bilen direkt!
Senast redigerat av FordRSC (5 maj 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

157 Inlägg
5 maj 2010
#7
Hedning skrev:
oinkjocke skrev:
9Femma skrev:
Undrar för övrigt hur lång tid det tar innan denna tråden spårar ur ...
"Köp en Volvo ...", "Köp en BMW ..." etc etc ...
roll

Nej, jag har bestämt mig för saab 9000 cse 2.0t eller 2.3t.

Eftersom du påminde mig så ska jag skriva med capslock:

INGA ANDRA TIPS PÅ ANDRA MODELLER! JAG STÅR FAST VID VAD JAG SKA HA!

Hoppas det håller alla urspårare borta smile


Förövrigt, tyckte du nån av länkarna jag länka såg bra ut, eller är det inte nåt att hänga i granen?

Klart du ska ha en Bmw. överlägsen bil som går som en formel 1 i kurvorna, en Top Fuel på rakorna och snittar aldrig mer än 0.3-0.4 per mil, det är sant, jag lovar!

Hahaha:lol:

Saaboholic
3 129 Inlägg
6 maj 2010
#8
2.3T modellerna och a50 generellt är ju lite roliga modeller, a50in med sin extra utrustning och   2.3 i huvudsak p.ga den trevliga motor karaktären.

Miltal som sagt säger inte allt om bilen, bilen kan vara slut vid 15 eller 30, eller en som gått 30 kan vara finare än en som gått 20 osv.

Se till att bilen är välservad och var noga med att lyssna efter missljud.

Kolla även gamla besiktningspapper efter 2.or/bra att veta osv.

P.S
Om du hade letat utanför västmanland så hade jag haft en fin 9000 2.3T a50 i åtanke att tipsa om smile

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 271 Inlägg
6 maj 2010
#9
Känns som lite överpriser på de förslagen du kollat på!

Om du kan tänka dig gasa ner till Stockholm, och som jämförelse i pris och skick. http://www.blocket.se/stockholm/Saab_90 … 11&w=2

Lite över budget men så fin ut och "klar"smile
kräver dock också en liten åktur, kan va värt det ibland.
http://www.blocket.se/uppsala/Saab_9000 … 11&w=2


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 maj 2010
#10
Känns som att man kan hitta ett ganska så skapligt exemplar för de pengarna! Satsa gärna på en nyare årsmodell 97-98 så får du mycket mer utrustning iom A50/Classic paketen som kom dessa år!
Tänker du köpa något trim så spelar motorvolymen egentligen ingen roll, jag själv föredrar 2.0T.
Gör en mycket noggrann kontroll av lådan, känslan i växellägena, hur den synkar, håller kvar växlarna, missljud vid motorbroms/snabbt gasuppsläpp.
Testa gärna kopplingen med, motlut och 5:an, fullt spett runt 2500rpm. Trycker du snabbt ner kopplingen och släpper igen, precis som man gör med en RWD-bil o ska sladda. Kopplingen ska snabbt greppa in utan att slira!
Kolla rosten, nederkant på dörrarna, vid skärmbreddarna och nedre kanterna på framskärmarna smile
Testa AC-systemet, kyler det bra och kopplar kompressorn ens in?
Köp en bil utan TCS utan köp en med vanlig gasvajer, mycket driftsäkrare!

Jag letade mellan 4-5 månader innan jag köpte min smile Mycket trevliga bilar faktiskt smile


242 Inlägg
7 maj 2010
#11
Jag hade samma budget som du och letade väldigt länge efter en just 9000 a50, och beslutade mig med den bilen jag har nu, som jag köpte i januari. Och jag hittade den för goda 10 000 av ren tur. Var i väldigt dåligt skick på bilden i annonsen, men när man var och tittade på den så var den i mycket bättre skick än vad dom andra 9000:Erna för 20  tusen kroners klassen var. Jag hade la bara tur, men som föregående sagt så ska man inte gå efter milen, min har gått 25 000 och den går mycket friskare än kompisens som gått strax under 19.
En bil kan ju gått 28 000 mil och ägarna vart jätte rädda om bilen och vara hur fin som helst medans en annan kan gått 18 och den har plågats och missköts som fan, allt är ju upptill hur bilen har skötts. Bara provkör och testa!
Senast redigerat av Tompisen (7 maj 2010)



Sök