2980
Sök

Smörjing av trumbromsar

9 Inlägg
13 maj 2010
Trådstartare
Jag har sök på nät och i forumet men inte hittat någon bra bild på denna frågan
Vilka delar i trumbromsen ska man smörja upp egentligen och vad ska man smörja med?
Kan man lägga tex kopparpasta på fel ställe?

Lägger gärna in en bild på en bromsback där ni ritar var man ska smörja och med vad.
Det är så mycket lättare om man ser det på bild.
Eller bifoga en länk där man kan se det.
Mvh Mika
Senast redigerat av mikaborg (13 maj 2010)

35 Inlägg
13 maj 2010
Kopparpasta lär man väl inte ha på varken  backarna eller i trumman?  Kommer ju inte ta nånting när man ska bromsa? tongue

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 maj 2010
Finns ju ett antal rörliga punkter i en trumbroms. Kopparpasta funkar bra att smörja med. Det viktigaste är att se till så det inte kommer nåt på bromsbackarna (själva beläggen) eller trumman.

Hittede en bild på min blazer, längst ner syns justeringsmekanismen som man justerar så backarna ligger så nära trummorna som möjligt. På vänstersidan syns även lite andra delar till självjusteringen. Det visar sig när man plockar isär var det ska kunna röra sig. VIKTIGT, plocka bara isär ena sidan i taget. (så kan man kolla på andra sidan när man har glömt hur det skulle sitta ihop)
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_34/28950000-28959999/640x480/28955677.jpg

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

SMR | SM Racing
280 Inlägg
13 maj 2010
jo, du måste smörja nån gång för att allt inte ska kärva.

Ta kopparpasta eller något annat bra smörjfett, ingen olja eller så för då kommer bromsarna inte att ta tongue

Öppna upp hela paketet, sen så kollar du efter där alla delar glidet mot varann, där så lägger du lite fett.
Försök att få in så mycket i springan som möjligt.
Sen så ska du rycka lite i allt så fettet glider längre in i springan (som när du smörjer en dörr, du öppnar och stänger den för att all olja ska in överallt, samma princip här!)

Se till att INTE använda olja då det kommer att rinna neråt (Herr Newton kan förklara detta).
Och då kommer dina bromsar att inte fungera smile

Kort sagt...

Fetta in de ytor där sakerna i bromsbacken glider mot varann, om de kärvar är det nästan lika illa som om du skulle ha olja i trumman.

2 072 Inlägg
13 maj 2010
mikaborg skrev:
Vilka delar i trumbromsen ska man smörja upp egentligen och vad ska man smörja med?

Lägger gärna in en bild på en bromsback där ni ritar var man ska smörja och med vad.
Mvh Mika

kopparpasta funkar.. men du kan köpa "satsen" till detta.. så byter du ut alla fjädrar.. mm..smile kostar ej många kr..

Sandzoo i da house

Motborgare
1 099 Inlägg
14 maj 2010
sandzoo skrev:
mikaborg skrev:

Mvh Mika

kopparpasta funkar.. men du kan köpa "satsen" till detta.. så byter du ut alla fjädrar.. mm..smile kostar ej många kr..

Jo, fast det är ingen större ide att byta monteringssats om backarna ligger an mot ett rostigt bakre hölje.
Det enda som brukar kärva förutom anläggningsytorna mellan backar och höljet är spännarmekanismen. Speciellt om spännarmekanismen är av den automagiska typen.

Sen kan stora mängder bromsdamm medföra skumma beteenden. När man först har av trumman, lyft på gummidamaskerna till bromscylindern och kolla efter fukt. Är dom fuktiga, så läcker dom och måste bytas.

-- K

9 Inlägg
14 maj 2010
Trådstartare
Okey tack.
Nu blir det att smörja upp trummbromsarna. Jag ska ta en bild när jag smörjt upp dom å lägga upp den så får ni kommentera vad som blivit rätt. fel eller onödigt att smörja.

Kommer att ta nån vecka innan jag har tid med detta projekt.

9 Inlägg
15 oktober 2010
Trådstartare
varför fungera det inte att ladda upp bild?

Sök