3420
Sök

Dumpventilen, öppnar den eller inte? (Bilder och filmer finns)

323 Inlägg
23 maj 2010
#41
BrajjAxx skrev:
Wikstromm skrev:
BrajjAxx skrev:

ja men man vill ju inte ha den öppen när man laddar?

nej men antagligen så trycker ju laddtrycket ner kolven igen när det kommer tryck, alltså i vakuumslangen blir det tryck när turbonladdar och trycker den, OCH redan när han börjar gasa Utan laddtryck så trycker fjädern ner kolven igen, det är vakuumet när spjället är stängt som drar upp kolven

Ja helt rätt, men bosch dumpen är anpassad efter original ladd osv, tror ni det ändå fungerar?smile i vissa fall så kommer jag ju ladda en hel bar mer än vad bosch dumpen är byggd för :-/

Bosch dumpen på Audi TT 225hk S3 o s4 är extra förstärkt o den klarar lätt 1,5bar laddtryck


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
24 maj 2010
#42
BrajjAxx skrev:
Wikstromm skrev:
BrajjAxx skrev:

ja men man vill ju inte ha den öppen när man laddar?

nej men antagligen så trycker ju laddtrycket ner kolven igen när det kommer tryck, alltså i vakuumslangen blir det tryck när turbonladdar och trycker den, OCH redan när han börjar gasa Utan laddtryck så trycker fjädern ner kolven igen, det är vakuumet när spjället är stängt som drar upp kolven

Ja helt rätt, men bosch dumpen är anpassad efter original ladd osv, tror ni det ändå fungerar?smile i vissa fall så kommer jag ju ladda en hel bar mer än vad bosch dumpen är byggd för :-/

vi kör med 1,5 i ladd på polarens bil med bosch dumpar
å det funkar fint
dok kör vi med två stycken för att dom är så små (25mm)
bosch dumparna är ju inge bling bling men dom gör sig jobb grymt bra

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

3 295 Inlägg
24 maj 2010
#43
och billiga är dom oxå, jag körde med org bosch plast i min aero som jag hade. funkade ypperligt. wink


Servicetekniker
160 Inlägg
24 maj 2010
#44
Min laddar ungefär 1,5bar som mest och det funkar kanon. Hur högt laddtryck har du tänkt dig att köra med?

OG9-3 2.0T Sport Edition

040 RedLine
1 219 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#45
AEracing skrev:
Min laddar ungefär 1,5bar som mest och det funkar kanon. Hur högt laddtryck har du tänkt dig att köra med?

Ja ungeför 1,5 jag med, ska fixa en bosch då, tror ni det funkar med en från en 9000, för har en poolare som har en sådan över:P

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

323 Inlägg
24 maj 2010
#46
BrajjAxx skrev:
AEracing skrev:
Min laddar ungefär 1,5bar som mest och det funkar kanon. Hur högt laddtryck har du tänkt dig att köra med?

Ja ungeför 1,5 jag med, ska fixa en bosch då, tror ni det funkar med en från en 9000, för har en poolare som har en sådan över:P

De funkar men de är lite färskvara med bosch dumparna, dom spricker i gummi membranet med tiden, rekomenderar den som jag skrev lite tidigare för den är extra förstärkt med bättre o extra styrning o kraftigare fjäder. Dom kostar mellan 250 o 300 kr nya hos audi
Senast redigerat av Froborg (24 maj 2010)


040 RedLine
1 219 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#47
Här är film när jag har tomgångsmotorn inkopplad:
Obs, jag rör inte gasen i denna filmen, bara i början, den står och pendlar mellan 500 och 1500rpm och dör lätt.
[video]http://www.garaget.org/video/95xwdsxh1osl[/video]

Här är när jag inte har den inkopplad:
[video]http://www.garaget.org/video/t0eivmaiio7s[/video]
Senast redigerat av BrajjAxx (26 maj 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 353 Inlägg
27 maj 2010
#48
2 saker, för de första, bilen suger just nu i sig tjuvluft på 2 ställen, via dumpen och via den blåa slangen om den inte är ordentligt pluggad,
så åter igen:
justera dumpen till den håller sig stängd på tomgång dvs du ska få lite motstånd i den om du bara försöker trycka upp kolven med fingret,
och sen koppla dit slangen..


040 RedLine
1 219 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#49
Crille88 skrev:
2 saker, för de första, bilen suger just nu i sig tjuvluft på 2 ställen, via dumpen och via den blåa slangen om den inte är ordentligt pluggad,
så åter igen:
justera dumpen till den håller sig stängd på tomgång dvs du ska få lite motstånd i den om du bara försöker trycka upp kolven med fingret,
och sen koppla dit slangen..

Den blåa slangen är garanterat tät, dumpvetilen är redan sjukt hård, har lagt i så mycket brickor som det går nu, provade med för många med så den inte öppnade sig...

Känns som om det beror på något annat, typ att tomgångsmotorn är kass...

För provade smörja upp tomgångsmotorn och då funkade tomgången, men den blev kass efter någon minut.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

Gasglad
3 244 Inlägg
27 maj 2010
#50
Har du kollat om du har några felkoder??

//Carfreak

1 353 Inlägg
27 maj 2010
#51
BrajjAxx skrev:
Crille88 skrev:
2 saker, för de första, bilen suger just nu i sig tjuvluft på 2 ställen, via dumpen och via den blåa slangen om den inte är ordentligt pluggad,
så åter igen:
justera dumpen till den håller sig stängd på tomgång dvs du ska få lite motstånd i den om du bara försöker trycka upp kolven med fingret,
och sen koppla dit slangen..

Den blåa slangen är garanterat tät, dumpvetilen är redan sjukt hård, har lagt i så mycket brickor som det går nu, provade med för många med så den inte öppnade sig...

Känns som om det beror på något annat, typ att tomgångsmotorn är kass...

För provade smörja upp tomgångsmotorn och då funkade tomgången, men den blev kass efter någon minut.

jag menar förstås att just när du filmat så drar den tjuvluft där igenom för den såg bara böjd ut,
ja bättre att den e så hård att den inte öppnar iaf,

nu tar du o gör så här istället,. du plockar bort dumpen helt o håller, hela t-röret och kopplar ihop tryckslangarna som vanligt, sen tar du o pluggar hålet vi återcirkuleringen,
HUR funkar tomgången då? har du fortfarande problem efter det så är nåt annat fel och INTE dumpen,
vilket ja redan skrivit till dig så kan du ha läckage på andra ställen, alt tomgångsmotorn e kass alternativt nåt el-fel mellan spjällägesgivaren och tomgångsmotorn..
lycka till!


040 RedLine
1 219 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#52
Crille88 skrev:
BrajjAxx skrev:
Crille88 skrev:
2 saker, för de första, bilen suger just nu i sig tjuvluft på 2 ställen, via dumpen och via den blåa slangen om den inte är ordentligt pluggad,
så åter igen:
justera dumpen till den håller sig stängd på tomgång dvs du ska få lite motstånd i den om du bara försöker trycka upp kolven med fingret,
och sen koppla dit slangen..

Den blåa slangen är garanterat tät, dumpvetilen är redan sjukt hård, har lagt i så mycket brickor som det går nu, provade med för många med så den inte öppnade sig...

Känns som om det beror på något annat, typ att tomgångsmotorn är kass...

För provade smörja upp tomgångsmotorn och då funkade tomgången, men den blev kass efter någon minut.

jag menar förstås att just när du filmat så drar den tjuvluft där igenom för den såg bara böjd ut,
ja bättre att den e så hård att den inte öppnar iaf,

nu tar du o gör så här istället,. du plockar bort dumpen helt o håller, hela t-röret och kopplar ihop tryckslangarna som vanligt, sen tar du o pluggar hålet vi återcirkuleringen,
HUR funkar tomgången då? har du fortfarande problem efter det så är nåt annat fel och INTE dumpen,
vilket ja redan skrivit till dig så kan du ha läckage på andra ställen, alt tomgångsmotorn e kass alternativt nåt el-fel mellan spjällägesgivaren och tomgångsmotorn..
lycka till!

Jag provade att köra med original IC och tryckrör innan jag fått hem de nya. Då funkade inte det heller, men då trodde jag det var pga att jag inte hade någon dump...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 353 Inlägg
27 maj 2010
#53
nja alltså dumpen styr ingenting med tomgången, den ska styras av tomgångsmotorn.
sen att de kan krabba med tomgången pga dumpen är en annan sak.
prova dig fram lite o se. prova med en annan tomgångs motor..


323 Inlägg
27 maj 2010
#54
Varför håller du på med dumpen när de är tomgången de är fel på?

Släpp spänningen på dumpen, om den är stenhård så kan du lika gärna köra utan. de är inget fel om dumpen står öppen vid tomgång, de gör alla bilar med dump original. spänningen ändrar du bara för att dumpen inte ska läcka vid laddtryck.


930 Inlägg
27 maj 2010
#55
den dump du har länkat och ska inte dumpa så det låter väl?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#56
Crille88 skrev:
nja alltså dumpen styr ingenting med tomgången, den ska styras av tomgångsmotorn.
sen att de kan krabba med tomgången pga dumpen är en annan sak.
prova dig fram lite o se. prova med en annan tomgångs motor..

Okej, så tomgången ska fungera fast man kör utan dump, jag trodde att tomgångsmotorn fick fel värden för det fortfarande var tryck i tryckröret när man släppte på gasen...

Är det ofta tomgångsmotorer går sönder/krånglar?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

040 RedLine
1 219 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#57
Froborg skrev:
Varför håller du på med dumpen när de är tomgången de är fel på?

Släpp spänningen på dumpen, om den är stenhård så kan du lika gärna köra utan. de är inget fel om dumpen står öppen vid tomgång, de gör alla bilar med dump original. spänningen ändrar du bara för att dumpen inte ska läcka vid laddtryck.

Okej, så den kanske ska vara lite öppen på tomgång:)

Om man kör utan dump, ska tomgången funka som den ska då, altså fast man trycker in kopplingen när man ska sakta in?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

1 353 Inlägg
27 maj 2010
#58
ja, åter igen, dumpen har inget med tomgången att göra, inte när den är kopplad som en återcirkulerande
detta för att:

LMM mäter upp hur mycket luft som kommer in genom luftfilter och passerar genom lmm, den vet då hur mycket luft som finns från lmm till spjället, sen är det tomgångsmotorn som öppnar en springa och den är alltså kopplad så att den tar den uppmätta luften och släpper in den innanför spjället.
OM det då finns en dumpventil som står ÖPPEN (läs en öppen dumpventil och inte återcirkulerande) så kommer det då att finnas mer luft än vad som uppmäts och detta kommer då påverka tomgången.
när en org återcirkulerande dump står på glänt så går denna luften fortfarande inom det "uppmätta" området och därför förändras inte motorgången,

så svaret på frågan är alltså JA du ska kunna köra bilen helt normalt utan dumpventil eftersom det enda som kommer ske är att luften kommer studsa mot turbons impellrar när man släpper gasen men inget annat.,

så åter igen, testa en annan tomgångsmotor, kolla efter andra läckage, stora som små. osv osv osv..
lycka till!


Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
27 maj 2010
#59
pröva leta läckage på insugnings sidan, hade samma problem med min 200sx och det var en spridarpackning som hade sagt upp sej, bytte den å vips hade man fin tomgång


040 RedLine
1 219 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#60
Crille88 skrev:
ja, åter igen, dumpen har inget med tomgången att göra, inte när den är kopplad som en återcirkulerande
detta för att:

LMM mäter upp hur mycket luft som kommer in genom luftfilter och passerar genom lmm, den vet då hur mycket luft som finns från lmm till spjället, sen är det tomgångsmotorn som öppnar en springa och den är alltså kopplad så att den tar den uppmätta luften och släpper in den innanför spjället.
OM det då finns en dumpventil som står ÖPPEN (läs en öppen dumpventil och inte återcirkulerande) så kommer det då att finnas mer luft än vad som uppmäts och detta kommer då påverka tomgången.
när en org återcirkulerande dump står på glänt så går denna luften fortfarande inom det "uppmätta" området och därför förändras inte motorgången,

så svaret på frågan är alltså JA du ska kunna köra bilen helt normalt utan dumpventil eftersom det enda som kommer ske är att luften kommer studsa mot turbons impellrar när man släpper gasen men inget annat.,

så åter igen, testa en annan tomgångsmotor, kolla efter andra läckage, stora som små. osv osv osv..
lycka till!

Idag var jag på skroten och köpte en ny tomgångsmotor, satte på den, men samma promblem med den. Men motorn verkar inte dö lika lätt när den är kall, vad kan det vara?

Jag provade även att spreja startsprej på tryckrören, men de varkar vara helt täta...

Ska man ställa in någon skruv vid gasspjället eller?
Senast redigerat av BrajjAxx (3 juni 2010)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR


Sök