2974
Sök

Betalning vid export av bil

3 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Ska sälja en av mina bilar till et annat Eu land. Har fått en köpare som vill ha ett kontonr. att sätta in pengarna på. Han ska skicka en transport för att hämta den efter att jag fått in pengarna på mitt konto, inga konstigheter så långt.
Han vill också ha en kopia på ngn slags id-handling från mig. Känns lite lurigt men samtidigt så kan jag förstå det, han kanske vill kolla upp att det verkligen är jag som äger bilen lr att JAG inte blåser honom.
Han mailade en kopia på sin egen id-handling..
Ngn som har erfarenheter av exportering och kan berätta lite?

KHRacing
15 maj 2010
Låter som en scam direkt efter att ha läst din sida på det.

finnsnågra trådar om exakt detta-- skall du verkligen ha pengarna på ditt konto så säg till seriöst att det varit många bluffköp i sverige från utlandet på senaste tiden & att du vill att han sätter in pengarna 2-3 veckor innan hämtningen, så hinner din bankkolla dem så att säga.

eller så skiter du i hela grejjen

3 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Ringde banken igår för att höra efter hur det funkar. Dom sa att när pengarna är synliga på kontot så är det ingen som kan ta ut dom förutom jag, den delen borde vara ok. Har aldrig sålt en bil till utlandet så det finns väldigt många funderingar om detta...

3 Inlägg
15 maj 2010
Trådstartare
Någon som vet en riktigt bra sida om detta?
Har sökt runt men inte hittat riktigt rätt.

jorgen72
15 maj 2010
Fixa ett nytt konto kanske på en annan bank o ge honom det kontot så borde det inte va några problem

498 Inlägg
15 maj 2010
Ring transportstyrelsen först och fråga om hur det går till när en bil ska säljas utomlands.
För ägarbytet/avregistreringen funkar inte som vanligt så vitt jag vet.

3 Inlägg
15 maj 2010
Om jag vorre dig så skulle jag be han resa hit för då blir inget fel, om du inte vill bli blåst.

Väldigt enkelt och hålla sig till det,

Sök