3451
Sök

Golf 1.6 vs golf 1.8

47 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Någon som vet om det är någon stor skillnad mellan golf 1.6 eller 1,8? finns inte så många 1,8 liters motorer men några finns det, stor skillnad? bensinförbrukning? mycket starkare?


Spelar det någon roll vilken man satsar på? 25hk mer bara.
Senast redigerat av An0nym (16 maj 2010)

fälg fantast
1 086 Inlägg
47 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#3
golf 4 -99

2 924 Inlägg
16 maj 2010
#4
25hk är ju 25hk, och det är ju en klar märkbar skillnad

~ Life is short, have FUN! ~

47 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#5
Ok, men bensinförbrukning är typ den samma eller är den som en v5?, ingen som kört en 1.6 och 1.8?

767 Inlägg
16 maj 2010
#6
Vi har en golf 4 1.6 -01 som känns ganska slö vid omkörningar men är perfekt stadsbil och långfärdsbil då den drar väldigt lite bensin.
Enda felet vi har upplevt med bilen är att 2 tändspolar har gått sönder vilket tydligen verkar vara ett vanligt fel på dom.

Är du inte ute efter någon snabb bil utan en som går billigt så skulle jag rekommendera 1.6an.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 maj 2010
#7
1.6: 0-100 10.9 sek, 188km/h, 0.76 blandad körning
1.8: 0-100 9.9 sek, 201km/h, 0.83 blandad körning, högre skatt o försäkring.
U decide


47 Inlägg
16 maj 2010
Trådstartare
#8
Okej, hur är v5an då? hittar ingen info,

VW-nörd?
4 332 Inlägg
16 maj 2010
#9
8,8 sek, 212 kph och ännu mer soppa skatt o försäkring...titta istället på gti med 1.8t eller starka tdin. Lönar sig mer än v5


13 Inlägg
17 maj 2010
#10
Maken hade en V5 tills igår, den var hyfsat snål och jäkligt kul faktiskt. Inte speciellt dyr i försäkring heller.
Skulle hellre ta en sån än 1,6 som vi också har haft.

2 924 Inlägg
17 maj 2010
#11
Ja skulle vilja säga så här baserat på vad jag uppfattar du är ute efter, ta en 1.8 om du vill ha en bränslesnål bil men inte för svag och slö (du kanske packar bilen full med passagerare + packning i mellanåt...)

Om du känner att du gillar att kunna köra om och gasa på lite extra ibland, välj en GTI 1,8T... de går också köra hyffsat bränslesnålt när man vill... roll

~ Life is short, have FUN! ~

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 maj 2010
#12
V5 snål? I'm sorry, men officiella siffror från VW är en deklarerad blandad körning på 0.93 milen. Det är allt annat än snålt.
1.32 liter milen stadskörning mot 1.6ans 1.05, eller 0.76 på blandat. Nog märks detta om man inte kör otroligt lite. En 1.8T har officiellt 0.78 blandad körning.
Så varför skulle man någonsin satsa på en V5 istället för en 1.8T när den är törstigare, sämre acceleration och sämre toppfart?
Senast redigerat av Mortalis (17 maj 2010)


96 Inlägg
17 maj 2010
#13
An0nym skrev:
Någon som vet om det är någon stor skillnad mellan golf 1.6 eller 1,8? finns inte så många 1,8 liters motorer men några finns det, stor skillnad? bensinförbrukning? mycket starkare?

'

Du har rätt, det finns inte många Golf mk4 med 1.8 20v utan turbo. Har läst på diverse ställen att 1.8 sugmotorn är en besvikelse, enligt någon den sämsta av mk4ans motorer. Den sägs vara törstig och ha dåliga prestanda. På vissa marknader fanns även GTI med denna motor, men den ersattes snart av en 2.0 8v på 115hk, en moderniserad version av motorn i mk3 GTI. Därav finns det inte många med 1.8 sugmotor.


2 751 Inlägg
17 maj 2010
#14
Kör man 0-100 samtidigt så är ju inte 1.8 många billängder snabbare, men man märker ju vardagliga saker som omkörningar osv. Drar bättre på högre växlarna helt klart.

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2010
#15
Mortalis skrev:
Så varför skulle man någonsin satsa på en V5 istället för en 1.8T när den är törstigare, sämre acceleration och sämre toppfart?

1. Bra mycket trevligare ljud från motorn
2. Slippa hamna i turboträsket ( tongue )
3. Kamkedja istället för rem (kanske stjälper mer än hjälper nuförtiden när bilarna gått en bit hmm)

Angående prestandan:

VW Golf IV GTI 1.8 T - 1999 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Turbo
PS - UMin     150 PS - 5700/Min
Nm - UMin     210 Nm - 1750/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams 1999
Gewicht     1295 kg
0 - 80 km/h     6,0 s
0 - 100 km/h     8,7 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 140 km/h     17,3 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     35,1 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     30,2 s
Vmax     216 km/h

VW Golf V5 4motion - 1999 (Serie)

Motorart     R 5
Hubraum     2324 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     150 PS - 6000/Min
Nm - UMin     205 Nm - 3200/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Allrad
Gänge/Schaltung     6/manuell
Test in sport auto 03/1999
Gewicht     1432 kg
0 - 80 km/h     6,2 s
0 - 100 km/h     9,2 s
0 - 120 km/h     13,0 s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     25,0 s
0 - 180 km/h     35,6 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     213 km/h

Inga enorma skillnader, kanske 4-motion är lite rappare pga bättre grepp
än fwd-versionen.. vem vet, men gör ju rätt bra ifrån sig trots att bilen
väger 130kg mer än turbo-GTIn.

Edit:

Här har vi Bora ("/Golf") med någon av de äldre 1,6-motorerna

VW Bora 1.6 Comfortline - 1998 (Serie)

Motorart     R 4
Hubraum     1595 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     100 PS - 5600/Min
Nm - UMin     145 Nm - 3800/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in sport auto 25/1998
Gewicht     1273 kg
0 - 80 km/h     7,5 s
0 - 100 km/h     11,4 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 140 km/h     24,0 s
0 - 160 km/h     - s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     33,0 s
Vmax     188 km/h

Prestanda på Audi A3 med 1,8 20V-motorn på 125hk:

Audi A3 1.8 20V Ambiente - 1996 (Serie)

Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     125 PS - 6000/Min
Nm - UMin     173 Nm - 4100/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Testjahrbuch 1997
Gewicht     1204 kg
0 - 80 km/h     7,4 s
0 - 100 km/h     10,8 s
0 - 120 km/h     15,4 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     21,3 s
0 - 160 km/h     31,3 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     32,1 s
Vmax     202 km/h


A4 Avant med samma motor:

A4 1.8 20V Avant - 1996 (Serie)
Motorart     R 4
Hubraum     1781 ccm
Aufladung     Sauger
PS - UMin     125 PS - 5800/Min
Nm - UMin     173 Nm - 3950/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Front
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Testjahrbuch 1997
Gewicht     1316 kg
0 - 80 km/h     - s
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 120 km/h     - s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     - s
0 - 160 km/h     29,4 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     33,6 s
Vmax     201 km/

Allt från: http://www.einszweidrei.de/
Senast redigerat av steifan (17 maj 2010)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 maj 2010
#16
Eller så använder man VW's egna faktablad...t.ex. http://personbilar.volkswagen.se/vwcms_ … 6.File.pdf


2 924 Inlägg
18 maj 2010
#17
peegee skrev:
Ja skulle vilja säga så här baserat på vad jag uppfattar du är ute efter, ta en 1.8 om du vill ha en bränslesnål bil men inte för svag och slö (du kanske packar bilen full med passagerare + packning i mellanåt...)

Om du känner att du gillar att kunna köra om och gasa på lite extra ibland, välj en GTI 1,8T... de går också köra hyffsat bränslesnålt när man vill... roll

Jag har tänkt fel inser jag nu, blandade nog ihop de olika generationerna av Golf... för 1,8 20V motorn kan jag verkligen inte rekommendera, den är just en besvikelse... så jag har bara 2 rekommendationer utifrån vad du prioriterar högst;
Bränslesnålt: 1.6 eller TDI om du rullar många mil...
Körglädje: 1,8T (men ändå hyffsat bränslesnålt)

~ Life is short, have FUN! ~

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 maj 2010
#18
1.6 FSI finns ju också, den ska ju vara väldigt snål (över 1dl snålare milen än vanliga 1.6), men har inte den haft problem?


47 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#19
Tack för alla svar!

Jag är ute efter en bränslesnål bil, självklart är det kul att gasa på lite ibland så klart, så länge den ligger runt 0.70 så är det väl lungt man kan ju inte begära för mycket. Jag motorbromsar ofta och kör ecodriving så mycket jag kan, tyvärr kör jag kanske bara runt 1000mil-1500mil per år så disel blir det inte!

Golf gti ( 1.8T?) drar ju ca 0.89 om jag fattat det rätt? kan man lita på dessa siffror? eller kan man få ner bensinförbrukningen?

antar att golf gti (1.8T) är dyrare i försäkring och skatt och i underhåll eller har jag fel?

något speciellt man ska tänka på vid köp av golf gti? förutom att jag inte vill ha en bil som har varit trimmad, miltal?

tacksam för svar
Senast redigerat av An0nym (19 maj 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 maj 2010
#20
Betydligt högre försäkring än en 1.6 tex. Kolla upp själv på compricer tex. E ju individuellt..service och reservdelar e lite dyrare, men motorn, 1.8t är välkänt driftssäker så den behöver du inte vara så rädd för :-)
Ska du bara åka billigt o inte köra som en tok, ta du en 1.6 och lägg pengarna åt sidan tills vidare, lägre inköp o drift..så e de ju. E ju iaf 10-20 tusen extra för en motsvarande gti såvitt ja sett..



Sök