3304
Sök

Volvo S40 T4 -98 Tappar laddtryck - Hackar/rycker!

171 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder - tappar laddtryck vid 4000 varv och uppåt. Laddar 0,8 upp till dessa varvtal och sen sjunker det...

Kände på wastegate armen som går ner i turbon (vet ej vad den heter, hoppas ni förstår) och denna går att lyfta iallafall 1cm. Någon som vet om det skall gå att göra så?
Kan det vara så att wastegaten är pajj och behövs bytas, att den därför tappar laddtryck?


Har även det klassiska S40 problemet att bilen "hackar/rycker" fram vid belastning. Har sökt i andra trådar efter en lösning men hittar inget bra svar, ingen som löst problemet än? smile
Har bytt tändstift, tändkablar och tändspolar, bränslepump och bränslefilter =/ Även läst av felkoder och det fanns inga. =S

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
17 maj 2010
#2
Vad menar du med "hackar/rycker" fram vid belastning?? När du gasar på ordentligt?
Det kan inte vara DSA'n som slår?

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

x40
1 209 Inlägg
17 maj 2010
#3
premonitioner skrev:
Vad menar du med "hackar/rycker" fram vid belastning?? När du gasar på ordentligt?
Det kan inte vara DSA'n som slår?

ha ha, tänkte precis på detsamma..

Volvo S40 turbo.

171 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#4
premonitioner skrev:
Vad menar du med "hackar/rycker" fram vid belastning?? När du gasar på ordentligt?
Det kan inte vara DSA'n som slår?

Ja, hur skall man förklara det? smile Det känns som om bilen misständer eller som om den inte fick nån bensin, men den får både ock! =S
Problemen kommer oftast när jag accelererat och motorbromsat mycket - när jag sedan växlar upp och belastar den så börjar den rycka. Med belastning menar jag hög växel & lågt varvtal samt gasar på! smile


Det är inte DSA:n, har den nästan alltid avstängd wink

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

x40
1 209 Inlägg
17 maj 2010
#5
MissMotor skrev:
premonitioner skrev:
Vad menar du med "hackar/rycker" fram vid belastning?? När du gasar på ordentligt?
Det kan inte vara DSA'n som slår?

Ja, hur skall man förklara det? smile Det känns som om bilen misständer eller som om den inte fick nån bensin, men den får både ock! =S
Problemen kommer oftast när jag accelererat och motorbromsat mycket - när jag sedan växlar upp och belastar den så börjar den rycka. Med belastning menar jag hög växel & lågt varvtal samt gasar på! smile


Det är inte DSA:n, har den nästan alltid avstängd wink

har du öppet filter på din bil? det kan va ett problem, den suger för mycket varmt luft lr? fasen nu blev snurrigt.. lol

Volvo S40 turbo.

171 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#6
mr_Hasse skrev:
har du öppet filter på din bil? det kan va ett problem, den suger för mycket varmt luft lr? fasen nu blev snurrigt.. lol

Jag har en CDA box som suttit på bilen i flera år. Misstänkte också den så monterade bort den och satte på ett vanligt öppet filter men det gjorde ingen skillnad alls.
Läste någonstans att nån hade fått liknande problem med T-korsningen till TTM så den kopplade jag bort också men det gjorde heller ingen skillnad. hmm

Vad tror ni om magnetventilen?
Senast redigerat av MissMotor (17 maj 2010)

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

546 Inlägg
17 maj 2010
#7
prova ta bort wastegat slangen och kolla om den ger fulltladd då och hur den känns OBS håll väldigt noga koll laddtrycksmätaren

171 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#8
ante123 skrev:
prova ta bort wastegat slangen och kolla om den ger fulltladd då och hur den känns OBS håll väldigt noga koll laddtrycksmätaren

Vad jag hört är detta ingen höjdare att göra om du inte har 110% koll på vad du gör! Så jag tror jag låter bli så länge...

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2010
#9
tändstift (bosch platina) tändspolar, styrbox...  bytes i den ordningen för bästa ekonomi.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

171 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#10
torpis skrev:
tändstift (bosch platina) tändspolar, styrbox...  bytes i den ordningen för bästa ekonomi.

Satsa på en styrbox är ditt råd då smile
Vad går en sån loss på tro? hmm

Stämmer det att magnetventilen måste hänga vågrätt? Tror du den kan ha nått att göra med allt detta?

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 maj 2010
#11
MissMotor skrev:
torpis skrev:
tändstift (bosch platina) tändspolar, styrbox...  bytes i den ordningen för bästa ekonomi.

Satsa på en styrbox är ditt råd då smile
Vad går en sån loss på tro? hmm

Stämmer det att magnetventilen måste hänga vågrätt? Tror du den kan ha nått att göra med allt detta?

Jag tror med på boxen om det är en 98:a och den inte är bytt, problemet kan faktiskt komma med åren.
Nej magnetventilen kan ligga lite hur som helst utan att det har inverkat på flera bilar jag haft.

Autotech

171 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#12
Busgrabb skrev:
Jag tror med på boxen om det är en 98:a och den inte är bytt, problemet kan faktiskt komma med åren.
Nej magnetventilen kan ligga lite hur som helst utan att det har inverkat på flera bilar jag haft.

Okej, ja för jag har aldrig haft detta problem förut och det känns som om det blivit värre och värre. Skall se om jag inte kan få tag på en styrbox under dagen - saknar min bil tongue

Vad säger ni om armen till wastegaten då? Skall den gå att "lyfta på"?

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”

888 Inlägg
18 maj 2010
#13
Byt stiften först. varför gå på boxen direkt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2010
#14
HenkeTIC skrev:
Byt stiften först. varför gå på boxen direkt?

MissMotor skrev:
Har även det klassiska S40 problemet att bilen "hackar/rycker" fram vid belastning. Har sökt i andra trådar efter en lösning men hittar inget bra svar, ingen som löst problemet än? smile
Har bytt tändstift, tändkablar och tändspolar, bränslepump och bränslefilter =/ Även läst av felkoder och det fanns inga. =S

Hepp

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 Inlägg
18 maj 2010
#15
Har du kollat din dumpventil. För det kan vara locket på den som inte stänger som det ska. och ligger då den och tjuvpyser ut allt tryck så försvinner det plus att den går jävligt illa på tumgång och lågavarv.

Mer Plasti Dip åt folket!

982 Inlägg
18 maj 2010
#16
volvo original stift är de enda som funkar

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2010
#17
Beeenny skrev:
volvo original stift är de enda som funkar

nope, tvärt om bosch platina

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

982 Inlägg
18 maj 2010
#18
torpis skrev:
Beeenny skrev:
volvo original stift är de enda som funkar

nope, tvärt om bosch platina

inte i mina s40 och v40 is..bara gått som dom ska med original stift..men dom kanske var undantag

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 maj 2010
#19
Beeenny skrev:
torpis skrev:
Beeenny skrev:
volvo original stift är de enda som funkar

nope, tvärt om bosch platina

inte i mina s40 och v40 is..bara gått som dom ska med original stift..men dom kanske var undantag

Volvos stift är också platinastift men man väljer ett annat värmetal när man trimmar som funkar bättre även på originalmotorer.

Men du har hel rätt i att man inte bör fuska med stiften

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

171 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#20
Persson89 skrev:
Har du kollat din dumpventil. För det kan vara locket på den som inte stänger som det ska. och ligger då den och tjuvpyser ut allt tryck så försvinner det plus att den går jävligt illa på tumgång och lågavarv.

Har inget problem med dålig tomgång och inte heller vid låga varvtal (endast vid belastning och lågt varvtal)...
Senast redigerat av MissMotor (19 maj 2010)

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”


Sök