3443
Sök

Köpråd: Saab 900 2,0T coupe - 97

138 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjena!

Var idag o kolla på en saab och känner mig rätt splittrad. Vänder mig till er för din/er åsikt får se om jag blir klokare.

Bilen hade "saab rost" under båda dörrarna inget som syntes från utsidan. Sen på höger sida så fanns det en "rost bubbla" som var lika stor en en femma om inte lite större. Det var all rost bilen hade.

Den har gått under 10.000 mil, ägs av ett äldre par.

Det som får mig att tveka en aning är:
Bilen hade sensonic växellåda och den hade inga sommardäck endast all-round däck och så skulle den behöva en framvagns inställning då den drog lite till höger.

I övrigt så gick den bra och för att vara en 97:a så såg den bra ut.

Nu till min fråga, om ni hade vart o kollat på bilen vad skulle ni kunna tänka er ge för bilen?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2010
#2
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/

Svårt att gissa vad "under 10.000mil" är, men jag får ett riktpris på en 20-25.000:- när jag försökte mig på att gissa. Jag hade personligen sett till att hamna under 20.000:-, det är köparnas marknad och Saabs andrahandsvärde har fått sig en liten törn. Men framför allt eftersom det för 20.000:- går att få tag på bättre bilar än en 900NG.

Sensonic var ingen succé heller, men det finns alternativ: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74903

Rosten lät inte så farlig, beror på dina krav och vad du tänkt ha bilen till och hur länge. Och däcken kan du väl köpa ett par nya när dessa är utslitna? Ett par plåtfälgar kostar inte en massa de heller.

Men däck (och fälg) blir ändå pengar i slutändan, rosten tråkigt och "automatlådan" en flopp för Saab, varken elektroniken eller mekaniken var tilförlitlig, och och om du skall konstruera om den till manuell är det ett projekt i sig. Nej den får som sagt vara riktigt billig för att det skall kännas som ett bra köp. smile
Senast redigerat av Rquired (18 maj 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

138 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#3
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/

Svårt att gissa vad "under 10.000mil" är, men jag får ett riktpris på en 20-25.000:- när jag försökte mig på att gissa. Jag hade personligen sett till att hamna under 20.000:-, det är köparnas marknad och Saabs andrahandsvärde har fått sig en liten törn. Men framför allt eftersom det för 20.000:- går att få tag på bättre bilar än en 900NG.

Sensonic var ingen succé heller, men det finns alternativ: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74903

Rosten lät inte så farlig, beror på dina krav och vad du tänkt ha bilen till och hur länge. Och däcken kan du väl köpa ett par nya när dessa är utslitna? Ett par plåtfälgar kostar inte en massa de heller.

Men däck (och fälg) blir ändå pengar i slutändan, rosten tråkigt och "automatlådan" en flopp för Saab, varken elektroniken eller mekaniken var tilförlitlig, och och om du skall konstruera om den till manuell är det ett projekt i sig. Nej den får som sagt vara riktigt billig för att det skall kännas som ett bra köp. smile

Förstår inte varför jag skrev under 10.000 mil kunde lika gärna han skrivit att den gått 9600 mil. smile

Har sökt runt lite ang sensonic lådan och man läst det ena och det andra om den....

Varför jag e negativ till att den har all-round däck är för att jag själv hade en bil med dessa däck och jag gillade inte det, det kändes obehagligt att höra plus att dom tog inte lika bra som sommardäck. Och som du säger så blir det ändå pengar i slutändan.

Angående riktpriset du uppgav känns lite som om att man är inne på samma spår...

28.000 kr är vad han begär för bilen.
Senast redigerat av Slickk_dude (18 maj 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 maj 2010
#4
Slickk_dude skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/

Svårt att gissa vad "under 10.000mil" är, men jag får ett riktpris på en 20-25.000:- när jag försökte mig på att gissa. Jag hade personligen sett till att hamna under 20.000:-, det är köparnas marknad och Saabs andrahandsvärde har fått sig en liten törn. Men framför allt eftersom det för 20.000:- går att få tag på bättre bilar än en 900NG.

Sensonic var ingen succé heller, men det finns alternativ: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74903

Rosten lät inte så farlig, beror på dina krav och vad du tänkt ha bilen till och hur länge. Och däcken kan du väl köpa ett par nya när dessa är utslitna? Ett par plåtfälgar kostar inte en massa de heller.

Men däck (och fälg) blir ändå pengar i slutändan, rosten tråkigt och "automatlådan" en flopp för Saab, varken elektroniken eller mekaniken var tilförlitlig, och och om du skall konstruera om den till manuell är det ett projekt i sig. Nej den får som sagt vara riktigt billig för att det skall kännas som ett bra köp. smile

Förstår inte varför jag skrev under 10.000 mil kunde lika gärna han skrivit att den gått 9600 mil. smile

Har sökt runt lite ang sensonic lådan och man läst det ena och det andra om den....

Varför jag e negativ till att den har all-round däck är för att jag själv hade en bil med dessa däck och jag gillade inte det, det kändes obehagligt att höra plus att dom tog inte lika bra som sommardäck. Och som du säger så blir det ändå pengar i slutändan.

Angående riktpriset du uppgav känns lite som om att man är inne på samma spår...

28.000 kr är vad han begär för bilen.

Ok, 9500mil vad var jag slog in på Bilpriser, så var hyftsat rätt i alla fall. När det gäller allrounddäck håller jag med dig om att dessa inte är någon höjdare, skall man ha en komplett uppsättning bra däck idag, plus 4 fälgar, går det säkert på 10.000:-. Då räknat med 1000:- per däck och 500:- per fälg. Sedan kan du kanske sälja de befintliga däcken om de är i fint skick, men räkna inte med att du får några pengar för det.

Nej 28.000:- för en tredörrars 900NG "utan däck" fast med Sensonic känns väldigt dyrt, och frågan är hur pigg säljaren är på att pruta väck halva priset. Nej, vill du tvunget ha en 900 finns det bättre köp och så finns det som sagt många andra alternativ, bättre sådana om du frågar mig smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
18 maj 2010
#5
Rent spontant känns det dyrt, isåfall ska den va förbannat fin.

Mitt tips skulle vara o leta efter en manuell växlad bil, eller en tidig og9-3a kanske? dom är lite bättre än 900an på den mesta och börjar bli redigt billiga.


138 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#6
Rille0 skrev:
Rent spontant känns det dyrt, isåfall ska den va förbannat fin.

Mitt tips skulle vara o leta efter en manuell växlad bil, eller en tidig og9-3a kanske? dom är lite bättre än 900an på den mesta och börjar bli redigt billiga.

Har nog kommit fram till att det får bli en saab med manuell v-låda. Sensonic v-lådan är inget för mig, det är bara att vänta o se vad som dyker upp.


Tack för svaren smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
18 maj 2010
#7
Slickk_dude skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/

Svårt att gissa vad "under 10.000mil" är, men jag får ett riktpris på en 20-25.000:- när jag försökte mig på att gissa. Jag hade personligen sett till att hamna under 20.000:-, det är köparnas marknad och Saabs andrahandsvärde har fått sig en liten törn. Men framför allt eftersom det för 20.000:- går att få tag på bättre bilar än en 900NG.

Sensonic var ingen succé heller, men det finns alternativ: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74903

Rosten lät inte så farlig, beror på dina krav och vad du tänkt ha bilen till och hur länge. Och däcken kan du väl köpa ett par nya när dessa är utslitna? Ett par plåtfälgar kostar inte en massa de heller.

Men däck (och fälg) blir ändå pengar i slutändan, rosten tråkigt och "automatlådan" en flopp för Saab, varken elektroniken eller mekaniken var tilförlitlig, och och om du skall konstruera om den till manuell är det ett projekt i sig. Nej den får som sagt vara riktigt billig för att det skall kännas som ett bra köp. smile

Förstår inte varför jag skrev under 10.000 mil kunde lika gärna han skrivit att den gått 9600 mil. smile

Har sökt runt lite ang sensonic lådan och man läst det ena och det andra om den....

Varför jag e negativ till att den har all-round däck är för att jag själv hade en bil med dessa däck och jag gillade inte det, det kändes obehagligt att höra plus att dom tog inte lika bra som sommardäck. Och som du säger så blir det ändå pengar i slutändan.

Angående riktpriset du uppgav känns lite som om att man är inne på samma spår...

28.000 kr är vad han begär för bilen.

28.000 kr känns som ett rejält överpris. För den summan kan du hitta en skaplig Saab 9-5 eller en riktigt fräsch 9000. Ng900 har en del fina sidor men personligen skulle jag ranka både 9-5 och en nyare 9000 som bättre bilar, speciellt när det handlar om kvalité, väghållning och utrymmen.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Saaboholic
3 129 Inlägg
19 maj 2010
#8
Överpris all the way.

Och köp ingen bil med den helvetes lådan. Vet inte hur många sånna lådor som enbart strulat men många är det.

Nog för att original manuella är lite vek men sensonic lådan är rent ut sagt skit.

Jag hade nog hellre sett mig runt efter en schysst 9000/9-5 då 9000 enligt min erfarenhet är en av saabs bästa bilar, slitstark motor, go komfort osv samt att dom går riktigt fint smile

"Liberty of thought is the life of the soul"


Sök