3630
Sök

Skattefri bil med ny motor?

2 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#1
Tjenare!
Funderade lite på om man kan ta motor å hela köret och slänga in i en gammal kaross som är skattebefriad, blir den fortfarande skattebefriad? Alltså man bara har samma kaross å regnummer, slänge en motor, gör en typ-besiktning och sen få köra me den skattebefriad!?

OBS! Tråd från 2010! /mod

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
19 maj 2010
#2
ja den blir fortfarande skattebefriad om du byter motor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 Inlägg
19 maj 2010
Trådstartare
#3
prima big_smile bli å hitta en bil me motor å allt billigt nu då wink

43 Inlägg
12 november 2018
#4
Hur är det med besiktning? Går allt att regga i en skattefri kaross? Eller behövs det reggas eller bara besiktiga?


Forummoderator
18 003 Inlägg
12 november 2018
#5
hagge96 skrev:
Hur är det med besiktning? Går allt att regga i en skattefri kaross? Eller behövs det reggas eller bara besiktiga?

En registeringsbesiktning krävs. Och du kan inte slänga i vilken maskin som helst då karossen ska klara av effekten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

43 Inlägg
12 november 2018
#6
Hybrid_ skrev:
hagge96 skrev:
Hur är det med besiktning? Går allt att regga i en skattefri kaross? Eller behövs det reggas eller bara besiktiga?

En registeringsbesiktning krävs. Och du kan inte slänga i vilken maskin som helst då karossen ska klara av effekten.

Tänkte en 325 turbo motor i en E36 när den är skattefri


6 060 Inlägg
12 november 2018
#7
hagge96 skrev:
Hybrid_ skrev:
hagge96 skrev:
Hur är det med besiktning? Går allt att regga i en skattefri kaross? Eller behövs det reggas eller bara besiktiga?

En registeringsbesiktning krävs. Och du kan inte slänga i vilken maskin som helst då karossen ska klara av effekten.

Tänkte en 325 turbo motor i en E36 när den är skattefri

Motorn måste vara original, du får inte göra något med den som påverkar avgasutsläppen. Men det finns kanske någon 325 turbo bland nyare årsmodeller? Sedan finns det en begränsning på effekt också, och vad exakt den är i en E36 är svårt att svara på. Men om man byter tillräckligt mycket grejer så det kan klassas som "ombyggt fordon får du ha 15kW per 100kg bil och det blir nog runt 300hk på en E36

Forummoderator
18 003 Inlägg
12 november 2018
#8
"1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 439 Inlägg
12 november 2018
#9
Jag hörde mig för hos myndigheterna i samma ärende för några år sedan = tänkte byta motor.
Fick uppgift om att det inte gick att till motor med högre effekt eller med sämre avgasutsläppsvärden.

6 060 Inlägg
13 november 2018
#10
+20% hk och 10% vridmoment tror jag man får ha vid motorbyte.

4 146 Inlägg
13 november 2018
#11
Men gör som alla andra som trimmar då?
Byt till orginalmotor inför bes.
Besikting är ju bara vartannat år när bilen är skattefri så är ju inte speciellt ofta man behöver byta motor då:)

Alternativt om du byter grenrör och tar bort IC och lite sånt inför bes.


3 354 Inlägg
13 november 2018
#12
Svarte_Orm skrev:
+20% hk och 10% vridmoment tror jag man får ha vid motorbyte.

förutsatt det inte redan finns angiven maxeffekt

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra


Sök