3738
Sök

Nolla motorn b230fk utan plast vid remskiva

127 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej hej!!
Har ett litet problem...
Köpt ny motor, renoverat, trimmar nya kolvar stakar mm..
Märkte idag att plasten nere vid remskivan (vevaxeln) var inte original plasten kvar.. Var ett hemma gjort skydd... SUCK! HUr gör jag? Hört att man kan köra ner en skruvmejsel i toppen där tändsiften sitter.. Men, ska kolven vara helt öppe, ÖvreDödLäge, eller lite nere, på väg upp? eller på väg ner?
Kolla polarens motor, hans gamla motor, så var kolven lite nedan för ÖvreDödLäget när den var "nollad"...
Men när vi skulle ta lost plasten sprack den i tusen bitar..
Så, hur ska jag göra?
Vill inte att det pajjar nu när allt börjar bli klart...

kollat runt på google, men hittar inget vettigt svar.. Inte någon beskrivning heller..

Hoppas någon har tid/lust att försöka förklara.

Mvh, Nichlas

Bärs!
3 456 Inlägg
20 maj 2010
#2
Mejsel i ettans tändstiftshål =
http://momomoto.com/wp-content/uploads/317/great%20success.jpg


MVH

Garaget.org peakade 2008.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 maj 2010
#4
Skall finnas en markering i alukåpan innanför plastkåpan med.

Men annars är det tunn skruvmejsel eller en bit svetstråd i ettan som gäller, precis när kolven vänder så är det förhoppningsvis rätt. Du kan vara ett halvvarv fel med wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

127 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#5
Känns säkrast att försöka skaffa en ny kåpa:P..
Någon som har en bra idé hur man får loss remskivan?.
Sitter ju som berget..
Mvh

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
20 maj 2010
#6
fungerar bra med en mejsel annars

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

326 Inlägg
20 maj 2010
#7
Naddut skrev:
Känns säkrast att försöka skaffa en ny kåpa:P..
Någon som har en bra idé hur man får loss remskivan?.
Sitter ju som berget..
Mvh

den sitter ganska bra tongue mutter maskin så lossnar bulten, sen tar du en avdragare så är de lös sen smile


127 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#8
Sitter den i ett spår?, Kan ju inte nolla motorn innan.. Vill ju inte sätta den fel:P
Passar alla b230 kåorna? Hitta en i garaget. Men remskiav har 3 runda "prickar" på skivan och den på nya motorn har 4 "prickar" spelar ingen roll eller?.. Borde ju endå vara samma noll läge..
Mvh

357 Inlägg
20 maj 2010
#9
Annars finns det markering om du tar bort remskivan.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
20 maj 2010
#10
för att nolla vevaxeln använder du väl ändå inte plastkåpan? Och fläktremshjulet har du väl tagit bort eftersom du lär ha krängt av kamremmen? ( om du inte lyckades ändå ).

Finns i alla fall ett litet jack i en ( eller båda ) plåtarna som sitter runt kamremskugget på veven. Óm du tittar rakt ovanför vevaxeln, paralellt med cylindrarnas axeln ( alltså 15 graders lutning om motorn är normalmonterad ) så är det en liten pilledutt, kanske 1 cm lång?, i alukåpan som jacket i plåten ska peka mot.

Nolla kamaxeln kanske du har klarat av? Annars så är det ju då plastkåpan som sitter bakom som har en markering i sig. Har du fördelaren på toppen? Då kan du skita i mellanaxeln.


För att lossa remskivan så använder man ju volvos originalverktyg för att låsa remskivan, de har du väl? lol. Fick ärva en sån av min farfar i alla fall. Kanske ska göra ritning, tillverka och sälja några? wink


127 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#11
Men nu är en ny kåpa på och antar att noll läget är det raka stäket med en 0 övanför=)

Tak för alla svar, Mvh


Sök