3363
Sök

Köpråd: rolig turbobil för 25-40tkr?

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2010
Trådstartare
#1
Går i tankarna om att byta bil och skulle då vilja ha lite tips på roliga bilar som håller osv.

De bilar jag spanat in hittils:
Saab 9000 aero (älskar stolarna och är hyffsat kunnig inom Saab)
Volvo 850/s70
Nissan 200sx s13 (problem med oljekyl samt ofta sönderkörda?)
Bmw med turbo konvertering (alternativt svårt att fixa själv/samt dyrt?)

Det som talar för saab:
Inredningen, min egen kunskap om dem och dess motorer, lätt trimmade.
Det som talar emot saab:
Har haft ett antal, kanske kan vara skoj att skaffa rwd?

Det som talar för volvo: lätt att få tag på delar, finns mycket kunskap att tillgå trevliga motorkaraktärer.
Det som talar emot volvo är ju tyvärr bränsle förbrukningen.

Det som talar för bmw är att så vitt jag vet håller de bra kvalitè även vid trimning t.ex lådor m.m.
Det som talar emot bmw, dyra delar m.m samt "kebab" stämpel.`

Det som talar för nissan:
Roliga bilar som är lätt att åka ställ med, en uppsjö av eftermarknads prylar.
Det som talar emot nissan:
Problem med oljekyl, ofta sönderkörda osv.

Detta är lite av mina egna tankar, tipsa gärna om övriga bilar dock inga vanliga tråkiga sugmotorer som honda osv. Turbo/v8.a eller liknande ska det vara.

Dock inga bilar som dricker 2L milen heller.

"Liberty of thought is the life of the soul"

BMW ///M3
404 Inlägg
20 maj 2010
#2
Audi 1.8 TS, chippad (inte så bra koll på audi men borde väll ge runt 200hk) ? fast själv tycker jag de ska va quattro isf smile


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
20 maj 2010
#3
Volvo S/V40 2.0T alt. T4 kanske kan vara en idé?

Must be the Ganja
68 Inlägg
20 maj 2010
#4
s70 t5 smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 maj 2010
#5
Bebben skrev:
Volvo S/V40 2.0T alt. T4 kanske kan vara en idé?

Håller helt & hållet med. en 2,0T eller T4 eller ev någon fin audi 1,8t quattro.

Ett tipps, inte S70,

Polaren har en sådan, som lådan rasade på för någon månad sedan, han fixade den och i går skulle han bara bränna loss lite och skiten rasade igen, har hört från flera att låda & koppling inte är så jätte bra på just s70 men han kan ju bara haft otyr oxå smile men audi & S40 håller fan för allt smile

Tror en s40 är roligare eftersopm den är mindre och lättare "billigare" på alla sätt än en audi, och tex en T4 med 200hk original, chippa för 3 - 5000:- och du har runt 250hk i en lätt rolig bil smile mitt tipps iallafall wink


Meister
6 763 Inlägg
20 maj 2010
#6
Dark_Angel skrev:
Bebben skrev:
Volvo S/V40 2.0T alt. T4 kanske kan vara en idé?

Håller helt & hållet med. en 2,0T eller T4 eller ev någon fin audi 1,8t quattro.

Ett tipps, inte S70,

Polaren har en sådan, som lådan rasade på för någon månad sedan, han fixade den och i går skulle han bara bränna loss lite och skiten rasade igen, har hört från flera att låda & koppling inte är så jätte bra på just s70 men han kan ju bara haft otyr oxå smile men audi & S40 håller fan för allt smile

Tror en s40 är roligare eftersopm den är mindre och lättare "billigare" på alla sätt än en audi, och tex en T4 med 200hk original, chippa för 3 - 5000:- och du har runt 250hk i en lätt rolig bil smile mitt tipps iallafall wink

Är det inte så att han åker runt och enhjular? Då är det inte många lådor som håller länge. Sen vet inte jag om jag räknar volvo eller audi som roliga bilar. Leta reda på en fin s13 så får du en rolig bil


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 maj 2010
#7
camaro67 skrev:
Dark_Angel skrev:
Bebben skrev:
Volvo S/V40 2.0T alt. T4 kanske kan vara en idé?

Håller helt & hållet med. en 2,0T eller T4 eller ev någon fin audi 1,8t quattro.

Ett tipps, inte S70,

Polaren har en sådan, som lådan rasade på för någon månad sedan, han fixade den och i går skulle han bara bränna loss lite och skiten rasade igen, har hört från flera att låda & koppling inte är så jätte bra på just s70 men han kan ju bara haft otyr oxå smile men audi & S40 håller fan för allt smile

Tror en s40 är roligare eftersopm den är mindre och lättare "billigare" på alla sätt än en audi, och tex en T4 med 200hk original, chippa för 3 - 5000:- och du har runt 250hk i en lätt rolig bil smile mitt tipps iallafall wink

Är det inte så att han åker runt och enhjular? Då är det inte många lådor som håller länge. Sen vet inte jag om jag räknar volvo eller audi som roliga bilar. Leta reda på en fin s13 så får du en rolig bil

Jo det är ju sant, har ingen tillräckligt bra diff så typ bara vänsterhjulet snurrade igår så det var antagligen därför den pajjade igen, men har som sagt hört från flera håll att dom inte är så kanon bra överhuvudtaget? men men,


Vill man ha en billig snabb bil med någorlunda drag så fungar ju en chippad T4 kanon, men vill man leka och typ sladda & ha sig så självklart en s13 eller liknande ett bra val smile


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 maj 2010
#8
Jag kanske är lite partisk men jag hade valt 9000 Aero. Som du skrev är stolarna bekväma som bästa lördagsfotöljen. Fin prestanda, lättrimmad och hållbar motor, behaglig fjärdringskomfort och precis som till 850 (Som för övrigt inte heller är ett dåligt val) så finns det gott om reservdelar.

För 40 000 kr borde du också kunna hitta en 9-3 eller 9-5 Aero.

Ett annat förslag som ofta glöms bort är Opel Calibra Turbo 4x4 smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#9
Kommer aldrig nånsin sätta mig i en calibra, enligt mig för man leta efter värre skit. Haft inne ett antal på verkstan både med turbo utan turbo och 4x4 elr inte.

Finns många 850 t5-r te salu men tyvärr är även många av dom sönder körda.

S40 t4, dyra att trimma (så att det håller?)

"Liberty of thought is the life of the soul"

551 Inlägg
21 maj 2010
#10
köp inte en BMW! dom vill jag ha för mig själv tack wink

Haters gonna hate.

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#11
p12 skrev:
köp inte en BMW! dom vill jag ha för mig själv tack wink

hahaha tongue
Lutar inte åt bmw förtillfället om man säger så xD

"Liberty of thought is the life of the soul"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 maj 2010
#12
hedley skrev:
Kommer aldrig nånsin sätta mig i en calibra, enligt mig för man leta efter värre skit. Haft inne ett antal på verkstan både med turbo utan turbo och 4x4 elr inte.

Finns många 850 t5-r te salu men tyvärr är även många av dom sönder körda.

S40 t4, dyra att trimma (så att det håller?)

inte så farligt. ska du bara chippa en T4 så är det bara chippet som kostar lite. men ska du ha mer så kostar det ju såklart lite till, men inte så farligt dyra delar.

Ska du ha runt 450 hk med en T4 och diff, koppling, växelåda, sprut, spridare, mappning mm.mm och du skulle göra det själv så kanske du hamnar på ca 60,000 i prylar smile

Prata med TORPIS han är expert wink
Senast redigerat av Dark_Angel (21 maj 2010)


Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#13
ska inte nöja mig med bara chippning mellan 350-400hk och ett rullande projekt är planerna, som tål lite utan att man måste riva halva bilen för minsta lilla typ..

"Liberty of thought is the life of the soul"

German Engineering
9 083 Inlägg
21 maj 2010
#14
Audi S4 2.2TQ funkar ju wink

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

jorgen72
21 maj 2010
#15
hedley skrev:
Kommer aldrig nånsin sätta mig i en calibra, enligt mig för man leta efter värre skit. Haft inne ett antal på verkstan både med turbo utan turbo och 4x4 elr inte.

Finns många 850 t5-r te salu men tyvärr är även många av dom sönder körda.

S40 t4, dyra att trimma (så att det håller?)

S40 0 v40 är ju ru riktiga rost burkar också med dålig kvallite, jag tycker helt klart 9000aero 9-5 kombi eller golf 4 gti

7 394 Inlägg
21 maj 2010
#16
hedley skrev:
ska inte nöja mig med bara chippning mellan 350-400hk och ett rullande projekt är planerna, som tål lite utan att man måste riva halva bilen för minsta lilla typ..

ja med dem effekterna så skulle jag satsa på en rwd eller en 4x4 wink
då tycker jag du ska satsa på en 240, bmw 325, eller en gammal dkw S4, de har en mkt bra drivlina,

jag skulle ju iof skaffat en sierra Cosworth, men jag är ju lite knäpp å insnöad på cossys
Senast redigerat av granadadr (21 maj 2010)


Drifttekniker VA
580 Inlägg
21 maj 2010
#17
Angående oljekylningen på s13 fixar du lätt med en oljekylare men du har rätt angående att det är svårt att få tag på en som är vettigt körd. Men har du inte allt för bråttom så dyker det upp en förr eller senare. Det var så jag gjorde när jag köpte min. Allt var helt orginal med full dokumentation med 2 tidigare ägare (två äldre herrar) Har haft min i 6år nu och är väldigt nöjd med den, har bara haft ett fel på den och det var en tändspole som gav upp. Köp en fin orginalare (fördel då du själv vet exakt vad som är gjort på den) och släng på en oljekylare det första du gör.


Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#18
Glömde även nämna att bilen som kommer införhandlas även kommer vara min dagliga bruksbil och inget avställt objekt utan ett s.k rullande projekt.

P.s är inte audi välkända för att vara relativt svårmeckade samt dyra att äga?
Senast redigerat av hedley (21 maj 2010)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
#19
hade även uppskattat tips gällande andra annons sidor än typ blocket/stcs/tpc.

"Liberty of thought is the life of the soul"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 maj 2010
#20
hedley skrev:
Glömde även nämna att bilen som kommer införhandlas även kommer vara min dagliga bruksbil och inget avställt objekt utan ett s.k rullande projekt.

P.s är inte audi välkända för att vara relativt svårmeckade samt dyra att äga?

Tycker jag inte. kostar som vilken bil som hellst & är inte direkt en mekaniker, men det går att göra det mesta ganska enkelt smile



Sök