Zeissman skrev:
Fotografer som gör de gratis ser jag som mindre proffsiga. såna typer som köper sig en utrustning för 20 000 kr kallar sig sedan för fotografer och tror de kan fota
jo såna har jag sett tillräckligt av.
Det är ju inte utrustningen som gör fotografen, det fanns ju erkänt skickliga fotografer på den tiden det bara fanns lådkameror också
... Talang kan man aldrig köpa sig till, men med viljan att lära sig kan även amatörer nå bra resultat till slut. Inbillar mig att det viktiga är att låta det ta tid, inte bara springa runt och knäppa 100 bilder på måfå och hoppas en blir bra, ungefär som tjejfotograferna
. Själv gammal amatörfotograf har jag lyckats ta rätt många bilfoton jag törs visa upp (skryt, skryt...) med en enkel Yashica FX-3 systemkamera, men det var länge sedan jag var fotohungrig så frågan är om bildkänslan är lika säker idag trots bättre "bildbössa". Leja bort fotojobb, jag? Nä, det skulle vara en ruskigt fin bil och då för att få den fotograferad i studio - man riktigt hör tusenlapparna virvla iväg...
Tyvärr är det nog ytterst få av oss som har råd att få riktiga proffsbilder tagna på våra ögonstenar. Det är nog inte så mycket frågan om att man tycker det är kul att göra det själv.
Till alla andra med mer intresse än pengar - Här är några enkla grundregler jag använder för ett hyfsat bilfoto, brukar funka bra:
- Välj en så neutral bakgrund som möjligt, inga lyktstolpar eller annat som sticker upp bakom och bryter linjerna, ännu viktigare inget framför. Helst inget folk eller andra objekt som cyklar, soptunnor etc i bilden, det skapar oftast obalans i intrycket och ser kanske inte så kul ut heller.
- Jämför färgerna, välj en bakgrund som kontrasterar lagom mycket mot bilen utan att skära sig färgmässigt. Undvik alltför direkt solljus, förhandskolla exponeringsmätaren med punktmätning (de flesta systemkameror och "kodaklick" har ett läge där man håller ned avtryckaren halvvägs nån sekund så "minns" den förhandsval för exponering när man riktar om den och trycker av, kolla instruktionsboken) mot något mittemellan om bilen är svart och bakgrunden ljus annars kan den bli knappt urskiljbar eller bakgrunden överexponerad (solreflexer kan förvilla mätaren totalt), tänk också på att ju större bländaröppning ju sämre skärpedjup. Om slutaren är manuell, använd inte under 1/125 sekund slutartid om du inte har stativ, 1/60 KAN gå om du är väldigt stadig på hand.
- Ett Skylight-filter mjukar av skarpt dagsljus, går bra att ha på jämt. Ett svagt gulfilter på kameran (systemkamera alltså) är bra om det är grådaskigt utomhus. En blixt bör gå att vinkla mot t ex taket (för indirekt blixt) och kostar man på att måla ett litet paraply vitt inuti och vända blixten in i det kan man få klart bättre resultat både i garaget och kvällstid ute. Gå nån bit ifrån så det blir en aning luft omkring, välj sedan halvprofil och huka ner något med kameran så blir det mesta på hjul bra på bild.
- För digitalkamera, spara helst i RAW-format och högsta upplösning om du tänker bearbeta bilden efteråt - JPEG-komprimering skapar alltid färgsmuts och pixelkanter som kommer fram om man börjar labba. Helst ej under 300 PPI upplösning om bilden ska skrivas ut i stort format, 72 duger bara för webben.