3410
Sök

Saab 9000 CSE 2,0T ACC Problem

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Hej, undrar om någon vet vad som är fel med min ACC i min Saab 9000. Har för ett tag sedan börjat blåsa ut varmluft när den står på 17 grader.

Fungerar som den ska när man sätter den på läget LO. Men vill man ställa in den på 17grader eller mer kommer det 26graders varmluft? Har provat byta ACC men det händer samma sak då.

Kan det vara motorn som reglerar luften som sitter under huven/plastkåpan till höger på bilen, eller är det något annat? // Mattias

629 Inlägg
21 maj 2010
Vilken utetemp rapporterar färddatorn?

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Den har aldrig fungerat på bilen:P står --- på den bara. i Vintras kom där upp siffror och då stod där -40 grader:P Så den tempen är ju kass. // Mattias

629 Inlägg
21 maj 2010
Jag _tror_ att ACCn jobbar med den utetempsensorn. Om den inte funkar vet inte ACCn hur varmt det är ute och då vet den inte att den måste pytsa in kall luft...

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Okej, men det konstiga är att den utetempen aldrig har fungerat på bilen sedan jag köpte den, och ACC:n har fungerat innan.. Och sen funkar det ju med kall luften på "LO" bara det att den blåser in varm luft vid 17 grader. Så det är ju lite skumt:/

ACC vätska (vad det nu heter) vet jag inte heller om där är i.. tror den är ganska slut. // Mattias
Senast redigerat av Shitgoose (21 maj 2010)

5 198 Inlägg
21 maj 2010
Är det ingen gas i den  så blir det inte kallare än det är ute..

Det är ju gasen som ger kylan
Senast redigerat av gamlingen (21 maj 2010)

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
gamlingen skrev:

Ja det vet jag smile Och det ska fixas innan sommar värmen!!  Men det är störigt att inte få in rätt temp på luften iaf. 17 grader ska inte vara 26 grader tongue

5 198 Inlägg
21 maj 2010
Shitgoose skrev:
gamlingen skrev:

Ja det vet jag smile Och det ska fixas innan sommar värmen!!  Men det är störigt att inte få in rätt temp på luften iaf. 17 grader ska inte vara 26 grader tongue

Då får du åka där det är kallt,, men eftersom gasen är slut så har du troligtvis en läcka som bör tätas inna ndu fyller den igen.

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Yes, det är ju det som är det svåra, har varit på systemet lite och kollat efter läckor, men det verkar inte vara några.. Så det kan ju bli lite utslängda pengar om man nu fyller systemet och där skulle vara en! Men det återstår att se, först vill jag fixa med ACC:n så att den fungerar korrekt igen.

629 Inlägg
21 maj 2010
Men om den kyler när du sätter den på LO så har du ju gas och ACn funkar. Prova att rengöra innetempsensorn (det lilla gallret).

20 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Oxygen skrev:
Men om den kyler när du sätter den på LO så har du ju gas och ACn funkar. Prova att rengöra innetempsensorn (det lilla gallret).

Ja den kyler ju inte jättebra, kommer vanlig luft.. men det du säger om innetempsensorn är ju bra! Den tror jag har gett upp! Den låter konstigt och snurrar inte alltid.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
21 maj 2010
Om den inte hela tiden snurrar, så kyls inte den temperetur reagerande resistorn, vilket gör att det blir fel värden. Byt den så kommer du antagligen ha ett fungerande system igen smile

1 353 Inlägg
21 maj 2010
flikar in o lånar tråden, har länge haft problem med min acc. den går alltid på full styrka, spelar ingen roll vilka grader ja sätter den på så e de fullt blås, ja kan sänka den själv men så fort man trycker på auto eller eco så drar den igång igen, har bytte utetempgivare, acc grejen och innetempgivaren, vad kan de mer va för fel?
vattnet går upp i temp också, om ja inte har den på HI, termostaten e nybytt, den drar inte vatten,.

20 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Funkiee skrev:
Om den inte hela tiden snurrar, så kyls inte den temperetur reagerande resistorn, vilket gör att det blir fel värden. Byt den så kommer du antagligen ha ett fungerande system igen smile

Japp det får man ta att göra, håller tummarna på att det bara är det som är fel! big_smile

20 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:
flikar in o lånar tråden, har länge haft problem med min acc. den går alltid på full styrka, spelar ingen roll vilka grader ja sätter den på så e de fullt blås, ja kan sänka den själv men så fort man trycker på auto eller eco så drar den igång igen, har bytte utetempgivare, acc grejen och innetempgivaren, vad kan de mer va för fel?
vattnet går upp i temp också, om ja inte har den på HI, termostaten e nybytt, den drar inte vatten,.

Har du provat att byta själva ACC:n? Det kan ju vara den som är kass också om den gör så?

1 353 Inlägg
23 maj 2010
Shitgoose skrev:
Crille88 skrev:

Har du provat att byta själva ACC:n? Det kan ju vara den som är kass också om den gör så?

japp den e bytt

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 maj 2010
Har du bytt sensorn? smile

Saab älskare!
4 597 Inlägg
24 maj 2010
Den med galler för tongue

1 353 Inlägg
24 maj 2010
skriver igen då om du missat wink