3605
Sök

Göra om en bensinare till Etanol

415 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#1
Ja. Jag vill juh främst veta hur jag ska göra om min bil så den kan gå på Etanol istället för bensin.

Men jag tänkte andra kanske också tycker detta skulle vara intressant. Med tanke på att Bensinpriserna verkar inte vilja gå ner utan bara upp.

Jag har hört man kan blanda 50/50 utan att det ska ta skada på motorn.
Men hur gör man för att den ska gå på ren etanol då? big_smile

PS: Min bil är en BMW 316i E36a från 95


100% ninja
342 Inlägg
23 maj 2010
#2
finns en tillsats på mekonomen som gör att du kan dunka 59/50 utan att motorn tar skada. kör på den.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

415 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#3
TeedasT skrev:
finns en tillsats på mekonomen som gör att du kan dunka 59/50 utan att motorn tar skada. kör på den.

59+50 är väll ändå 109%?

Vad är det tillsattsen gör då? Ska den blandas med Oljan så motorn leder ut vämre mer eller är det i bensinen så blir det kanske i slutänden lika dyrt som att tanka bara Bensin iaf.


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
Xenoholic
2 559 Inlägg
23 maj 2010
#5
Du vet väl om att bränsleförbrukningen ökar med ca 40% när du konverterar till E 85 va?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Svartlistad
446 Inlägg
23 maj 2010
#6
Aerocombi skrev:
Du vet väl om att bränsleförbrukningen ökar med ca 40% när du konverterar till E 85 va?

det är det väll värt om e85 kostar 8.89 och 95oktan kostar 13.13 eller tänker jag fel? haha tongue
Senast redigerat av jimmy-124 (23 maj 2010)


415 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
#7
Aerocombi skrev:
Du vet väl om att bränsleförbrukningen ökar med ca 40% när du konverterar till E 85 va?

Har hört att en bil som drar 0,8 drar 1,0 om man kör på Etanol.
I min räkning blir det väll 20%?

Men bara vad jag hört ^^
Finns det fakta som säger det bli 40%? Bara nyfiken ^^


ProWanker
211 Inlägg
23 maj 2010
#8
0,8 till 1,0 är väll 25% ökning?  2 dl av 8 är ju 25% ?

www.supramannen.com Sveriges trevligaste forum^^

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 maj 2010
#9
en dl E85 har 30% mindre energi än en dl BF95 och eftersom den har det så måste man öka tändningen lite för att det är mer svår antändligt Och öka bränsle mängden så den kommer dra CA 30% mer...väder och vind spelar in här även kvalitén på etanolen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 maj 2010
#10
jimmy-124 skrev:
Aerocombi skrev:
Du vet väl om att bränsleförbrukningen ökar med ca 40% när du konverterar till E 85 va?

det är det väll värt om e85 kostar 8.89 och 95oktan kostar 13.13 eller tänker jag fel? haha tongue

Exempel: SAAB 9-3 (og) steg 1 E 85
Bensin förbrukning = 0,83 l/mil
E 85 Förbrukning = 1,15 l/mil
Om jag räknat rätt så blir det 38,5 % ökning

E 85= 8,89x1,15=10,22 Kr/mil
Bensin=13.13x0,83=10,9 Kr/mil
Ok man spara ju lite smile

OBS egen erfarenhet INTE gissning wink

Edit; måste bara tillägga att E85an gått ner en hel del sen i vintras med.
Senast redigerat av Aerocombi (23 maj 2010)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

155 Inlägg
24 maj 2010
#11
Aerocombi skrev:
jimmy-124 skrev:
Aerocombi skrev:
Du vet väl om att bränsleförbrukningen ökar med ca 40% när du konverterar till E 85 va?

det är det väll värt om e85 kostar 8.89 och 95oktan kostar 13.13 eller tänker jag fel? haha tongue

Exempel: SAAB 9-3 (og) steg 1 E 85
Bensin förbrukning = 0,83 l/mil
E 85 Förbrukning = 1,15 l/mil
Om jag räknat rätt så blir det 38,5 % ökning

E 85= 8,89x1,15=10,22 Kr/mil
Bensin=13.13x0,83=10,9 Kr/mil
Ok man spara ju lite smile

OBS egen erfarenhet INTE gissning wink

Edit; måste bara tillägga att E85an gått ner en hel del sen i vintras med.

Jag kommer ca 35-38 mil på 60L etanol i saaben, vid LUGN körning och mycket landsväg, annars kommer jag nog inte mer än ca 30 mil med min saab.. Etanol e skit, ska konvertera om.


415 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#12
Ok men man kan köra 30 etanol och 70 bensin iaf då? big_smile
Kommer ner någon krona. Vad bör man ha för olja i motorn om man ska köra såhär då?


Xenoholic
2 559 Inlägg
24 maj 2010
#13
Malkurrag skrev:
Ok men man kan köra 30 etanol och 70 bensin iaf då? big_smile
Kommer ner någon krona. Vad bör man ha för olja i motorn om man ska köra såhär då?

Vet inte hur det är med BMW när det gäller E85, men med SAABarna så räcker det med att de mappas för bränslet big_smile
Du kan ju i alla fall inte bara börja tanka E85 hur som helst hmm
Kommer ju att gå magert med förödande resultat sad



Ligaya skrev:
Aerocombi skrev:
jimmy-124 skrev:

det är det väll värt om e85 kostar 8.89 och 95oktan kostar 13.13 eller tänker jag fel? haha tongue

Exempel: SAAB 9-3 (og) steg 1 E 85
Bensin förbrukning = 0,83 l/mil
E 85 Förbrukning = 1,15 l/mil
Om jag räknat rätt så blir det 38,5 % ökning

E 85= 8,89x1,15=10,22 Kr/mil
Bensin=13.13x0,83=10,9 Kr/mil
Ok man spara ju lite smile

OBS egen erfarenhet INTE gissning wink

Edit; måste bara tillägga att E85an gått ner en hel del sen i vintras med.

Jag kommer ca 35-38 mil på 60L etanol i saaben, vid LUGN körning och mycket landsväg, annars kommer jag nog inte mer än ca 30 mil med min saab.. Etanol e skit, ska konvertera om.

Ligaya:
Du kan ju inte mena att den dricker nästan 2 liter per mil?
Verkar ju helt befängt att det skulle vara så hmm
Om jag vore du skulle jag ta ett snack med herrarna Uhr.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 497 Inlägg
24 maj 2010
#14
Wikstromm skrev:
en dl E85 har 30% mindre energi än en dl BF95 och eftersom den har det så måste man öka tändningen lite för att det är mer svår antändligt Och öka bränsle mängden så den kommer dra CA 30% mer...väder och vind spelar in här även kvalitén på etanolen

Vad har du fått allt det ifrån?

772 Inlägg
24 maj 2010
#15
Aerokombi skrev:
Du kan ju inte mena att den dricker nästan 2 liter per mil?
Verkar ju helt befängt att det skulle vara så hmm
Om jag vore du skulle jag ta ett snack med herrarna Uhr.

Beror ju på vad han menar med lugn körning kanske? smile

Xenoholic
2 559 Inlägg
24 maj 2010
#16
PoulZen skrev:
Aerokombi skrev:
Du kan ju inte mena att den dricker nästan 2 liter per mil?
Verkar ju helt befängt att det skulle vara så hmm
Om jag vore du skulle jag ta ett snack med herrarna Uhr.

Beror ju på vad han menar med lugn körning kanske? smile

Så sant, men ska jag få vår 9-3a (som är lite mer än steg 1 wink ) att dricka 2 liter / mil då kan jag INTE köra lugnt i alla fall smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

193 Inlägg
24 maj 2010
#17
Aerocombi skrev:
Om jag vore du skulle jag ta ett snack med herrarna Uhr.

Eller inte...eller jo, eftersom mjukvaran redan kommer därifrån ska du nog prata med dem. Kommer du bara 38mil på 60l etanol är nog det där programmet mindre bra...vilket inte förvånar mig iofs.
Vilka stift använder Uhr?(Bara nyfiken)

Räkneexemplet ovan är lite fel, tycker jag. 95okt kör vi väl aldrig på, om vi har lite trim i Saabarna?
Räkna på vad 98okt kostar istället.
Förra gången jag tankade skilde det över 5kr /liter mellan E85 och 98okt. Sommartid är det gynnsammare att köra på E85, vintertid kan jag hålla med om att det är rätt värdelöst.

Tog en "långtur" till Göteborg för någon vecka sedan och jag landade på ganska precis 1l /mil, normal körning, en och annan omkörning etc.

Sen har ju E85 andra fördelar än priset sommartid, som ni verkar ha missat? Särskilt då om man ska trimma lite. Man trimmar inte för en god bränsleekonomi smile
Senast redigerat av Falcy (24 maj 2010)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

193 Inlägg
24 maj 2010
#18
Wikstromm skrev:
en dl E85 har 30% mindre energi än en dl BF95 och eftersom den har det så måste man öka tändningen lite för att det är mer svår antändligt Och öka bränsle mängden så den kommer dra CA 30% mer...väder och vind spelar in här även kvalitén på etanolen

Det stämmer, faktiskt 35-40% t.om. Men du glömmer ett par saker, nämligen att varje E-molekyl innehåller en syreatom som tillsammans med en lägre förbränningstemp med större initial kylning av bränsle/luft ger etanolet en effektivare förbränning än ren bensin.

E85 har också ett högre oktantal, 104? 105? Vilket ger en stabilare och optimalare tändförställning.


Men jag måste ändå delvis hålla med, fördelarna enligt mig själv med E85, ligger inte i pris /liter eller hur långt man kan åka. Utan hur väl ett trim kan fungera, iaf på Saabarna som vi själva pular med.

En välutvecklad etanolmotor borde gå att få effektiv och snål, när min gamla tunga Saab kan dra 1l /mil så borde väl dem stora utvecklarna också lyckas med något riktigt effektivt, men jag tror nog inte att framtiden är E85.

Stod bredvid en Ford vid macken, flexifuel kallas dem va? Jag frågade varför hon inte tankade E85.
Det lönar sig inte sa hon och menade på att den dricker 1.5l /mil. Och då var det ändå en av dem mindre modellerna. Då kan inte Ford ha lagt ner mycket tid på att få det effektivt...
Folk köper etanolbilar och får dem miljöklassade och därmed mindre(eller ingen?) skatt, sen tankas bilarna uteslutande på ren bensin. Där har vi ett hyckleri av yttersta klass.
Senast redigerat av Falcy (24 maj 2010)

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

Ljud freak !
928 Inlägg
24 maj 2010
#19
Nu ska jag hjälpa dig lite här. Det absolut bästa är att riva ut motorn och höja kompoet men det kostar en massa pengar. Men om du vill köra 100% så måste du höja tändningen och bränsletrycket. Finns så man kan räkna ut allt detta, Men de är inget kul sen vet jag inte om du skulle kärna så värst mkt på en 316? Dom är ju redan rätt snåla,


415 Inlägg
24 maj 2010
Trådstartare
#20
Bmw_Bertil skrev:
Nu ska jag hjälpa dig lite här. Det absolut bästa är att riva ut motorn och höja kompoet men det kostar en massa pengar. Men om du vill köra 100% så måste du höja tändningen och bränsletrycket. Finns så man kan räkna ut allt detta, Men de är inget kul sen vet jag inte om du skulle kärna så värst mkt på en 316? Dom är ju redan rätt snåla,

Jag tänkte att kunde jag tjäna några ören per mil utan att bilen tar stryck så är jag på samma gång även snäll mot miljön faktiskt.

Tro det eller ej. Jag tänker på miljön wink

Annars hade jag nog köpt en 325a ^^



Sök