Wikstromm skrev:
en dl E85 har 30% mindre energi än en dl BF95 och eftersom den har det så måste man öka tändningen lite för att det är mer svår antändligt Och öka bränsle mängden så den kommer dra CA 30% mer...väder och vind spelar in här även kvalitén på etanolen
Det stämmer, faktiskt 35-40% t.om. Men du glömmer ett par saker, nämligen att varje E-molekyl innehåller en syreatom som tillsammans med en lägre förbränningstemp med större initial kylning av bränsle/luft ger etanolet en effektivare förbränning än ren bensin.
E85 har också ett högre oktantal, 104? 105? Vilket ger en stabilare och optimalare tändförställning.
Men jag måste ändå delvis hålla med, fördelarna enligt mig själv med E85, ligger inte i pris /liter eller hur långt man kan åka. Utan hur väl ett trim kan fungera, iaf på Saabarna som vi själva pular med.
En välutvecklad etanolmotor borde gå att få effektiv och snål, när min gamla tunga Saab kan dra 1l /mil så borde väl dem stora utvecklarna också lyckas med något riktigt effektivt, men jag tror nog inte att framtiden är E85.
Stod bredvid en Ford vid macken, flexifuel kallas dem va? Jag frågade varför hon inte tankade E85.
Det lönar sig inte sa hon och menade på att den dricker 1.5l /mil. Och då var det ändå en av dem mindre modellerna. Då kan inte Ford ha lagt ner mycket tid på att få det effektivt...
Folk köper etanolbilar och får dem miljöklassade och därmed mindre(eller ingen?) skatt, sen tankas bilarna uteslutande på ren bensin. Där har vi ett hyckleri av yttersta klass.