3238
Sök

Gnäll om halvsats? (S40 -96 fas 1)

89 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Var inne på Volvos verkstad och kollade vad det är som skramlar när motorn är på cirka 3000 varv.
Mekanikern konstaterade något som han mumlade om "dämpare" och på arbetsordern jag fick med mig hem står det "Jobbtext: Avgassystem halvsats".

Nu en (för er som kan) enkel fråga: vad innebär det här?
Halvsats?

Som jag förstått är det allt från katalysatorn och bakåt? (Exkl. katalysator)
Skramlet låter i mitten av bilen. Har inte kollat så noga, men sitter där någon mellandämpare typ mitt under bilen? Kan det vara den som behövs bytas bara?

En mellandämpare kostar cirka 1100:- på Biltema, men man kan ju hitta på skroten också.

Men i alla fall - frågan är: vad menas med halvsats? Och måste jag verkligen byta alla j*vla rör hela vägen bakåt också eller kan jag helt enkelt bara kapa och skarva dit en ny mellandämpare?

roll

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#2
vad verkstan menar är att DOM tänker byta avgassystem från katten och bakåt för xxxxkr. bara för att DOM säger det så är det varken rätt eller fel,
helt beroende på var som skramlar, kan va innehållet i dämparen, kan va katten som e kass osv osv,
vill DU kapa loss dämparen och bara byt den och skarva så är de helt upp till dig, allt styrs av din plånbok och sålänge resten av avgaset ser bra ut så varför byta?
lycka till!


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
26 maj 2010
#3
Brukar lägga ner den tanken relativt snabbt om att hålla på o reparera, börjar man en gång kommer man få fortsätta sad
Den mellanljuddämparen på biltema är med alla säkerhet inklusive en bit av avgasröret bakåt till, kanske hela...
Ring biltema o fråga hur mycket som ingår smile


89 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#4
Tack för era svar.

Ja, jag har också erfarenhet av att det blir ett evigt lagande när man väl skurit isär det. Hade det så på min förra bil, en Xantia.

Jag frågade i alla fall mekanikern om det var farligt att köra med det, typ om man pajar något packning, ett topplock, ventiler eller f*n vet vad. Han svarade att "det skramlar i dämparen men är inget som förstör något".

Jag är nästan beredd på att låta det skramla på...

Kan detta påverka avgasvärdet på besiktningen?

1 353 Inlägg
26 maj 2010
#5
om din kataysator är frisk så är det inga problem med värdena. dock kan de va gnälliga med skramlet, men de beror helt på vilket humör personen ifråga är på wink


89 Inlägg
26 maj 2010
Trådstartare
#6
Crille88 skrev:
om din kataysator är frisk så är det inga problem med värdena. dock kan de va gnälliga med skramlet, men de beror helt på vilket humör personen ifråga är på wink

Thanks!
Tja, katalysatorn är nog frisk så vitt jag vet. roll

Skramlet i dämparen hörs ibland vid 1000 varv och ibland vid 3000 varv.
Finns det möjlighet att man snart bränner bort det som skramlar eller kommer den alltid att låta så tills jag byter? Vet liksom inte hur en ljuddämpare ser ut inuti...

89 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#7
Bubbe skrev:
Crille88 skrev:
om din kataysator är frisk så är det inga problem med värdena. dock kan de va gnälliga med skramlet, men de beror helt på vilket humör personen ifråga är på wink

Thanks!
Tja, katalysatorn är nog frisk så vitt jag vet. roll

Skramlet i dämparen hörs ibland vid 1000 varv och ibland vid 3000 varv.
Finns det möjlighet att man snart bränner bort det som skramlar eller kommer den alltid att låta så tills jag byter? Vet liksom inte hur en ljuddämpare ser ut inuti...

Ingen som vet? Alltså om det håller på att skramla i all evighet eller om det är något som inom en framtid "bränns ut"? roll

121 Inlägg
30 maj 2010
#8
det kommer skramla på ett bra tag till.. Byte är o rekomendera om du vill bli av med ljudet.

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

89 Inlägg
30 maj 2010
Trådstartare
#9
steken_yeah skrev:
det kommer skramla på ett bra tag till.. Byte är o rekomendera om du vill bli av med ljudet.

Tack för det svaret. Då ger jag fan i att ställa mig och varva utan h-vete imorgon då. lol cool

121 Inlägg
2 juni 2010
#10
Bubbe skrev:
steken_yeah skrev:
det kommer skramla på ett bra tag till.. Byte är o rekomendera om du vill bli av med ljudet.

Tack för det svaret. Då ger jag fan i att ställa mig och varva utan h-vete imorgon då. lol cool

Är ju inte o rekomendera o göra de:)

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

Green Street Elite
676 Inlägg
2 juni 2010
#11
om det bara skrammlar så kan det ju oxå vara en skyddsplåt...
antingen till katten eller till någon ljuddämpare eller kanske till kollektorn?

skulle mer tro att de e nått sånt än trasig ljuddämpare/katt...


89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#12
paradyne skrev:
om det bara skrammlar så kan det ju oxå vara en skyddsplåt...
antingen till katten eller till någon ljuddämpare eller kanske till kollektorn?

skulle mer tro att de e nått sånt än trasig ljuddämpare/katt...

Volvos verkstad felsökte och hittade just något om "insidan lossat i mellandämpare" eller något sådant. Hörde inte vad han mumlade. Det enda som står på arbetsordern är "halvsats" följt av en summa på kring 5000:- inkl jobbet... Så jag utgår från att det är något som skramlar i en mellandämpare.

Har även kollat plåtarna runt katalysatorn samt satt några plåtskruv i underredet för att försäkra mig om att det inte är det som skakar. Jag är inte så jätteduktig på bilar men är 95% säker på att mekanikern på Volvo hittade felet.

//Bubbe

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 juni 2010
#13
Bubbe skrev:
paradyne skrev:
om det bara skrammlar så kan det ju oxå vara en skyddsplåt...
antingen till katten eller till någon ljuddämpare eller kanske till kollektorn?

skulle mer tro att de e nått sånt än trasig ljuddämpare/katt...

Volvos verkstad felsökte och hittade just något om "insidan lossat i mellandämpare" eller något sådant. Hörde inte vad han mumlade. Det enda som står på arbetsordern är "halvsats" följt av en summa på kring 5000:- inkl jobbet... Så jag utgår från att det är något som skramlar i en mellandämpare.

Har även kollat plåtarna runt katalysatorn samt satt några plåtskruv i underredet för att försäkra mig om att det inte är det som skakar. Jag är inte så jätteduktig på bilar men är 95% säker på att mekanikern på Volvo hittade felet.

//Bubbe

Halvsats är nog som du säger från katten och bakåt, alltså exkl katalysator. Självklart vill verkstaden byta "hela halvsatsen" för att tjäna några kronor extra. Samtidigt som de flesta avgassystem inte är delade på något sätt utan helsvetsade från katten och bakåt så vill de kanske inte lägga ner arbetet på att kapa systemet och pussla ihop en ny mellandämpare eller vad det nu är som skramlar med det gamla systemet, vinsten hade då blivit så liten att de inte tjänar något på det.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (3 juni 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

89 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#14
te_wik skrev:
Bubbe skrev:
paradyne skrev:
om det bara skrammlar så kan det ju oxå vara en skyddsplåt...
antingen till katten eller till någon ljuddämpare eller kanske till kollektorn?

skulle mer tro att de e nått sånt än trasig ljuddämpare/katt...

Volvos verkstad felsökte och hittade just något om "insidan lossat i mellandämpare" eller något sådant. Hörde inte vad han mumlade. Det enda som står på arbetsordern är "halvsats" följt av en summa på kring 5000:- inkl jobbet... Så jag utgår från att det är något som skramlar i en mellandämpare.

Har även kollat plåtarna runt katalysatorn samt satt några plåtskruv i underredet för att försäkra mig om att det inte är det som skakar. Jag är inte så jätteduktig på bilar men är 95% säker på att mekanikern på Volvo hittade felet.

//Bubbe

Halvsats är nog som du säger från katten och bakåt, alltså exkl katalysator. Självklart vill verkstaden byta "hela halvsatsen" för att tjäna några kronor extra. Samtidigt som de flesta avgassystem inte är delade på något sätt utan helsvetsade från katten och bakåt så vill de kanske inte lägga ner arbetet på att kapa systemet och pussla ihop en ny mellandämpare eller vad det nu är som skramlar med det gamla systemet, vinsten hade då blivit så liten att de inte tjänar något på det.



Mvh Tommy

Tack för svaret, Tommy!

Ja, givetvis är det ju så! Kan de plocka in några extra kronor här och där så är det ju bara bra. Dessutom när det är ett sånt "rutinuppdrag" också!

Jag hade tanken på en universalare från Biltema samt två "muffar" - såna där med bultar man skruvar åt. Kapa med vinkelslip före och efter dämpare som skramlar, på med den nya och skarva. Det BORDE väl hålla tätt? Åtminstone om det är rakt där jag gör jobbet..?

Tänkte mig något sånt här: http://biltema.se/Bil---MC/Motor/Avgassystem/Skarvror/
(Hmmm, nu står det under MC-kategori - men jag har använt sådana tidigare på bilar också!)

Edit: står ju "Bil - MC"... Jag måste ha mer kaffe. lol

//Bubbe
Senast redigerat av Bubbe (3 juni 2010)


Sök