Nehe skrev:
Men snälla gå en kurs i straffrätt innan du uttalar dig eller inte tar åt dig av det jag säger.
Klart att man skall pröva detta, mannen ådrog sig svåra skador av misshandel det är väl självklart att en anmälan skall göras då misshandel fortfarande är ett BROTT. MEN med detta sagt så finns det ANSVARSFRIHET reglerat i 24kap BrB, det är ju detta som kommer utredas.
Nej det stämmer att ingen går ut på stan och misshandlar personer och skriker nödvärn, varför är det så tror du? Jo för att reglerna är som de är nu och de funkar ju tydligen eller hur, alla utreds när man begår något brott dock så kan man slippa påföljd om det finns en ansvarsfrihetsgrund och det är så det måste vara!. Eller ska man bara kunna hävda nödvärn oavsett vad man gör? Du säger att man ska ändra lagstiftningen ja då måste man ändra den för ALLA BROTT dvs att om någon försöker stjäla min bil och jag ser detta så kan jag skjuta han i huvudet och hävda nödvärn utan att det ska utredas?..
Ja självklart ska man pröva det. Du missuppfattar mig nog lite oxå.
Jag säger inte att oavsett brott så ska du kunna åberopa nödvärn. Och nej jag tycker inte att man ska kunna skjuta någon för att denne stjäl din bil. vi behöver inte överdriva heller.
Det jag reagerade på, och det
jag tycker är fel (OBS det är min åsikt, jag säger inte att det står så i lagen) är att mannen som försvarade offret riskerar åtal.
Har det konstaterats att mannen bröt sig in, och sexuellt antastade kvinnan. Då tycker jag ärligt talat att han får ta sitt straff, som nu blev rejält tilltygad.
Jag vet mycket väl att misshandel är ett brott. Men misshandeln var inte något som den försvarande killen bara utförde för att han nu kände för det. Utan han tilltog våld som ett svar på angriparens brott.
Och sen får man självklart se vad för skador det är, ett slagsmål som det stod i artikeln visar på att även angriparen slog tillbaka och då kanske även han ska åtalas för misshandel?
Om du skjuter någon står inte i propotion till brottet, men att han fick stryk det tycker jag att han förtjänade.
Och om du nu anklagar mig för att inte ha läst artikeln så borde du oxå läsa artikeln igen.
Det står inte någonstans i artikeln att angriparen ådrog sig svåra skador av misshandeln.