3546
Sök

Cheva camaro motorproblem? heller nåt annnat?

5 Inlägg
2 juni 2010
Trådstartare
#1
tja jag har en camaro som inte går som den ska har bytt tändstift fördellock rotor har gnista på alla stift och har kollat ventilerna men den går konstigt vandrar på tomgång och hostar när gasar ibland när man kör. på tomgång går den bra när man gasar på.körde 3mil stängde av den sen när jag skulle åka vart den så här. Kan det ha något med soppa pumpen ?????????????????
Senast redigerat av camar0 (2 juni 2010)


1 353 Inlägg
2 juni 2010
#2
njae, en soppa pump som dör brukar dö helt, och inte fungera alls mer.

Låter som nån givare som känner av insugsluften eller kylvätsketemperaturen, så den tror bilen är kall hela tiden och den går för fett, eller typ luftmassemätare/mängdmätare som spökar?
Går den bra kall?
det är TBI på den va? isåfall så skulle det kunna vara nån eller båda s.k "spridarna" som sitter i TBI enheten,eller är TPI?
Senast redigerat av Batta (2 juni 2010)

There's no replacement for displacement

301 Inlägg
2 juni 2010
#3
Batta skrev:
njae, en soppa pump som dör brukar dö helt, och inte fungera alls mer.

Låter som nån givare som känner av insugsluften eller kylvätsketemperaturen, så den tror bilen är kall hela tiden och den går för fett, eller typ luftmassemätare/mängdmätare som spökar?
Går den bra kall?
är det TBI eller TPI på den?

Batta för helvete!
Detta ska du fan kunna vid det här laget! 
TBI ser det ut som. (möjligen en datastyrd förgasare) dock inte TPI

Ett vanligt problem med jusst camaro (ellar alla bilar som står ca 6mån åt gången) är att delarna inne i fördelaren rostar.
Då menar jag inte rotor eller lock utan spolen,stjärnan,tändmodulen samt axeln.
Det är dessa som "styr" hur stark gnista du har.
Enda sättet att fixa detta om det är så att dom är mycket rostiga är att ta ur fördelaren å byta delarna.
Det kan låta jobbigt åp dyrt men delarna är inte farligt dyra å jobbet inte svårt.
Men jag funderar mest på om du ställt tändningen på den?
Om du har det drog du då ur spout kontakten då?
Den gör så att datorn ej kontrollerar tändningen under justering.
Detta medför dock att den sätter en felkod som du raderar genom att koppla ur batteriet.
Ett annat vanligt fel på dom är själva spridarna som kan balla ur.
Vacuum läcka mellan TBI och insug är ett annat vanligt fel, packningen blir gammal å spricker.
Kan även vara så enkelt som en lambdasond eller att du måste göra rent spjällhuset och passagen för tomgångsluften.
Har du kollat soppatrycket?
Senast redigerat av t5-r micke (2 juni 2010)

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

neckwomen_88
2 juni 2010
#4
90% av problemen på gen3-bilarna löses genom;
-fördelarrenovering
-byte av spridare

dock låter det mer givare-relaterat i ditt fall...

tips; camaroklubbens eller trans am-klubbens hemsida; där finns svaret på allt.

5 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
#5
svar till t5-r micke nej jag har inte ställt tändningen på den jag tog bort ventil kåpan där såg det bra ut 
har inte bytt tändmodulen samt axeln verkar vara högt soppa tryck på den har nån mätare där den vissar 11psi har hört att det ska vara typ 3-4 men det sitter ingen katalysator på den lampasond vet jag inte tack för svaret ditt ska kolla upp tändmodulen och lampasonden.konstiga att jag körde bilen typ 3mil stog i 4timmar sen vart den så här
Senast redigerat av camar0 (3 juni 2010)


301 Inlägg
3 juni 2010
#6
nja om ja inte missminner mig så ska ditt soppa tryck ligga mellan 9-12psi
har jobbat med dessa bilar i nästan 8år men har inte all data i skallen.
du har väl någon i sundsvall som skruvar jänk.. mins bara inte vad dom heter...

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

5 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#7
nu har man kollat upp typ allt men det verkar som det blir komp test på motor heller renovering av ventiler bilen går konstigt känns som den inte tänder på alla cylindrar när man kör har gnista på alla stift och bilen vandrar på tomgång upp och ner och bilen dör när det blir låga varv.........................................................
Senast redigerat av camar0 (5 juni 2010)


4 682 Inlägg
5 juni 2010
#8
Om man tittar på bilden du har laddat upp på din sida så verkar du ha en vanlig förgasare,men skruva bort luftburken och ta en bild å ladda upp så att vi får se med säkerhet vad du har för motor.
Eftersom du högst troligen har en vanlig förgasare så minimeras felmöjligheterna.Vakuumläckage är ett troligt fel, felsök med startgas eller helst en vakuummätare.

1 353 Inlägg
6 juni 2010
#9
t5-r micke skrev:
Batta skrev:
njae, en soppa pump som dör brukar dö helt, och inte fungera alls mer.

Låter som nån givare som känner av insugsluften eller kylvätsketemperaturen, så den tror bilen är kall hela tiden och den går för fett, eller typ luftmassemätare/mängdmätare som spökar?
Går den bra kall?
är det TBI eller TPI på den?

Batta för helvete!
Detta ska du fan kunna vid det här laget! 
TBI ser det ut som. (möjligen en datastyrd förgasare) dock inte TPI

Ett vanligt problem med jusst camaro (ellar alla bilar som står ca 6mån åt gången) är att delarna inne i fördelaren rostar.
Då menar jag inte rotor eller lock utan spolen,stjärnan,tändmodulen samt axeln.
Det är dessa som "styr" hur stark gnista du har.
Enda sättet att fixa detta om det är så att dom är mycket rostiga är att ta ur fördelaren å byta delarna.
Det kan låta jobbigt åp dyrt men delarna är inte farligt dyra å jobbet inte svårt.
Men jag funderar mest på om du ställt tändningen på den?
Om du har det drog du då ur spout kontakten då?
Den gör så att datorn ej kontrollerar tändningen under justering.
Detta medför dock att den sätter en felkod som du raderar genom att koppla ur batteriet.
Ett annat vanligt fel på dom är själva spridarna som kan balla ur.
Vacuum läcka mellan TBI och insug är ett annat vanligt fel, packningen blir gammal å spricker.
Kan även vara så enkelt som en lambdasond eller att du måste göra rent spjällhuset och passagen för tomgångsluften.
Har du kollat soppatrycket?

Jaja jag kikade aldrig på bilden på bilen!

There's no replacement for displacement

5 Inlägg
6 juni 2010
Trådstartare
#10
Moparboy440 skrev:
Om man tittar på bilden du har laddat upp på din sida så verkar du ha en vanlig förgasare,men skruva bort luftburken och ta en bild å ladda upp så att vi får se med säkerhet vad du har för motor.
Eftersom du högst troligen har en vanlig förgasare så minimeras felmöjligheterna.Vakuumläckage är ett troligt fel, felsök med startgas eller helst en vakuummätare.

det är inte en vanlig förgasare det är nån halvinsprutare tbi


1 Inlägg
16 juli 2010
#11
Några framsteg?



Sök