Batta skrev:
njae, en soppa pump som dör brukar dö helt, och inte fungera alls mer.
Låter som nån givare som känner av insugsluften eller kylvätsketemperaturen, så den tror bilen är kall hela tiden och den går för fett, eller typ luftmassemätare/mängdmätare som spökar?
Går den bra kall?
är det TBI eller TPI på den?
Batta för helvete!
Detta ska du fan kunna vid det här laget!
TBI ser det ut som. (möjligen en datastyrd förgasare) dock inte TPI
Ett vanligt problem med jusst camaro (ellar alla bilar som står ca 6mån åt gången) är att delarna inne i fördelaren rostar.
Då menar jag inte rotor eller lock utan spolen,stjärnan,tändmodulen samt axeln.
Det är dessa som "styr" hur stark gnista du har.
Enda sättet att fixa detta om det är så att dom är mycket rostiga är att ta ur fördelaren å byta delarna.
Det kan låta jobbigt åp dyrt men delarna är inte farligt dyra å jobbet inte svårt.
Men jag funderar mest på om du ställt tändningen på den?
Om du har det drog du då ur spout kontakten då?
Den gör så att datorn ej kontrollerar tändningen under justering.
Detta medför dock att den sätter en felkod som du raderar genom att koppla ur batteriet.
Ett annat vanligt fel på dom är själva spridarna som kan balla ur.
Vacuum läcka mellan TBI och insug är ett annat vanligt fel, packningen blir gammal å spricker.
Kan även vara så enkelt som en lambdasond eller att du måste göra rent spjällhuset och passagen för tomgångsluften.
Har du kollat soppatrycket?