3294
Sök

Start i backe jobbigt!

4 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#1
Jag började övningsköra hemma med min mamma för en vecka sen ungefär och sedan dess har jag lärt mig växla, backa, nedväxling, start i motlut och medlut. Det jobbiga är att jag oftast får kärringstopp när jag ska starta i backe, jag verkar inte riktigt förstå metoden och det här med dragläge, kan nån förklara lite för mig?

Alltså när jag står på plan mark med ingen handbroms och bara släpper upp kopplingen och gasar så går det fint, men i backe blir det bara fel även om jag lyckats mer än vad jag misslyckats.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
4 juni 2010
#2
Det kommer med tiden plötsligt e det nått du inte ens tänker på hur du gör.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

45 Inlägg
4 juni 2010
#3
släpp kopplingen lite saktare så känner du "dragläget".. till slut går det på känsla..


64 Inlägg
4 juni 2010
#4
ta hjälp av handbromsen i början.försök hitta dragläge å släpp handbromsen lite fösiktigt.
de jorde jag i början när man bara fick kärringstopp var faktiskt körläraren som tipsa om det.

772 Inlägg
4 juni 2010
#5
Dragläget är ju precis när du känner att bilen börjar dra, när du släpper upp kopplingen.
Och släpper du upp kopplingen väldigt sakta, millimetrar i taget så kan du hitta stället
där bilen precis börjar dra, då släpper du kopplingen lite lite, så att du fortfarande står still
men bilen drar lite ändå, det är dragläget.
Testa att öva i en väldigt svag uppförsbacke. Där bilen rullar bakåt väldigt lite, och när du
får stopp på bilen så den står helt still utan att använda broms, handbroms eller gas. Då
har du hittat dragläget.

Övning ger färdighet. smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
4 juni 2010
#6
Ett bra sätt, tyvkte jag var att starta sakta på plan mark. Så kan man köra runt på bara tomgång. Sen är det bara att öva på samma i motlut. Så då lär du dig vart kopplingen tar och hur mycket man ska släppa upp så att du kan hålla bilen med bara kopplingen. Annars är det som tipsat. Dra i handbromsen, sen släppa upp koppling tills du känner att bilen vill iväg, då släpper du handbromsen samtidigt som kopplingen går uppåt och gasen ner big_smile Så glider du iväg fint utan att rulla tillbaka 1 mm!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
4 juni 2010
#7
det där är som sagt något man lär sig
spelar ingen roll om 1000personer förklarar hur du ska göra så handlar det om att dina fötter ska samarbeta med huvudet och det kommer inte på några gånger bilkörning
när man väl lär sig det så fungerar det på alla fordon smile

har stått ett antal gånger i värsta lutet med stor buss och helt plötsligen börjat fundera på hur jag ska klara att starta i backe när jag kör bussen för första gången men det löser sig alltid smile

man får känna sig fram tills man hittar det som fungerar just för dig
handbromsen är ett bra sätt att slippa känna sig stressad över att kunna rulla bakåt

Kör fort så hinner inget hända...

228 Inlägg
4 juni 2010
#8
använda handbromsen e bra, de gör jag fortf ibland om de e tight med plats! smile

Det e VI som e HAMMARBY!

4 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#9
Det jag gör är att ge lite men jämn gas, släpper spärren på handbromsen och lyfter upp kopplingen och när jag känner dragläget släpper jag handbromsen helt och släpper kopplingen mer och mer. Är det rätt?

4 005 Inlägg
4 juni 2010
#10
Jag skulle vilja ha tryckluft som lastbilar. smile Då bromsar man bara ner i botten och sen fort till gasen. tar 1-2 sek innan trycket försvinner och bilen rullar.


BMW fantast
1 172 Inlägg
4 juni 2010
#11
nyare bilar har så bilen inte rullar bakåt i start i backe... vet att bmw 3 serie e90 har det iaf. hur det funkar vet jag inte, men någonting känner av at bilen står i backe så den sköter bromsen själv medans man fokuserar på gas och kopplingen... dock bör man ju lära sig starta i backe utan massa hjälpsystem. det e bara att öva så sitter det till sist... då gör man det utan att tänka på det... precis som allt annat. handbromsen som några har nämn är ett bra hjälpmedel att använda i början...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

4 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
#12
Jag kom precis hem efter vi varit ute en timma, fyfan vad bra det gick idag. Vi har inte tränat krypkörning innan men vi gjorde det nu, jag fick inte stopp en enda gång och nu känns det verkligen som jag kan detta. Start i backe gick också fruktansvärt bra, inte kärringstopp en enda gång. Det gäller bara att ta allt metodiskt och inte stressa för man kan verkligen inte få motorstopp när man är i dragläge så länge du inte är i en megabrant backe där du måste ligga på gasen med en gång.

Dåre
182 Inlägg
5 juni 2010
#13
Finns bara en som kan lära dig drag läget och det e du själv, dock har många kommit med bra tips här.

Själv körde jag med hand bromsen när jag lärde mig det för en 12 / 15 år sen när man lärde sig köra "Min morbror bor på gård och haft mycket skrot bilar där så vi fick öva mycket med dom tongue"

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
5 juni 2010
#14
linuslinje skrev:
Jag skulle vilja ha tryckluft som lastbilar. smile Då bromsar man bara ner i botten och sen fort till gasen. tar 1-2 sek innan trycket försvinner och bilen rullar.

på bussen på skolan där jag tog mitt busskort hade vi en knapp på bussen som gjorde att bussen inte kunde rulla baklänges ska även finnas på lastbilar
fast så var det en volvo buss oxå smile
hade det varit en scania hade man fortfarande fått setat med 2handsfattning på växelspaken

på den bussen kunde man växla med lill fingret smile

Kör fort så hinner inget hända...

593 Inlägg
5 juni 2010
#15
På körskolan lärde dom mig att starta i backe på följande sätt(funkar inte i extrema backar dock)
Stå i backen med foten på bromsen och kopplingen nere och 1ans växel i
Höj kopplingen tills du känner att det drar i bilen
kolla så det är klart
blinka ut
flytta högerfoten från bromen till gasen och gasa lite medans du släpper upp det sista på kopplingen.

Hoppas det hjälper, för mig tog det 3-4ggr innan jag kände mig säker på det och det var i en "normalt brant" backe..

Är backen för brant/bilen för svag så lär du använda handbromsen.

Stå i backen, kopplingen nere, foten på bromsen, 1an i
Dra i handbromsen och släpp bromsen så du känner att bilen står på kryckan
höj kopplingen tills det drar lite i bilen och ge samtidigt lite gas(1200 varv kanske?)
kolla så det är klart
blinka ut
släpp kryckan samtidigt som du släpper upp kopplingen så är du iväg.

//Jerker

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
5 juni 2010
#16
destruction1 skrev:
Jag kom precis hem efter vi varit ute en timma, fyfan vad bra det gick idag. Vi har inte tränat krypkörning innan men vi gjorde det nu, jag fick inte stopp en enda gång och nu känns det verkligen som jag kan detta. Start i backe gick också fruktansvärt bra, inte kärringstopp en enda gång. Det gäller bara att ta allt metodiskt och inte stressa för man kan verkligen inte få motorstopp när man är i dragläge så länge du inte är i en megabrant backe där du måste ligga på gasen med en gång.

Där ser du.. nu är det bara öva öva öva öva tills du kan starta i "megabackar" utan att fuska med handbroms och liknande och utan att rulla bakåt wink

ash.. det kommer med tiden.. bara gasa på smile

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 562 Inlägg
5 juni 2010
#17
Growe skrev:
linuslinje skrev:
Jag skulle vilja ha tryckluft som lastbilar. smile Då bromsar man bara ner i botten och sen fort till gasen. tar 1-2 sek innan trycket försvinner och bilen rullar.

på bussen på skolan där jag tog mitt busskort hade vi en knapp på bussen som gjorde att bussen inte kunde rulla baklänges ska även finnas på lastbilar
fast så var det en volvo buss oxå smile
hade det varit en scania hade man fortfarande fått setat med 2handsfattning på växelspaken

på den bussen kunde man växla med lill fingret smile

hmm nånting säger mig att de va ngn slags halv automat, jo scanias nya optic cruise har en så kallad hill holder. till ts övning ger färdighet,
Senast redigerat av mange_240 (5 juni 2010)

4 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
#18
myran skrev:
destruction1 skrev:
Jag kom precis hem efter vi varit ute en timma, fyfan vad bra det gick idag. Vi har inte tränat krypkörning innan men vi gjorde det nu, jag fick inte stopp en enda gång och nu känns det verkligen som jag kan detta. Start i backe gick också fruktansvärt bra, inte kärringstopp en enda gång. Det gäller bara att ta allt metodiskt och inte stressa för man kan verkligen inte få motorstopp när man är i dragläge så länge du inte är i en megabrant backe där du måste ligga på gasen med en gång.

Där ser du.. nu är det bara öva öva öva öva tills du kan starta i "megabackar" utan att fuska med handbroms och liknande och utan att rulla bakåt wink

ash.. det kommer med tiden.. bara gasa på smile

Eller hur, när man väl har det så är det bara att träna mer så det blir mer automatiserat. Var ute en stund idag och jag provade i backe enbart med fotbromsen, det gick bra, inga kärringstopp men klart man rullade bak en liten bit men ett par gånger gick det riktigt bra. Jag är riktigt nöjd, nu ser jag bara frammåt!

4 005 Inlägg
5 juni 2010
#19
mange_240 skrev:
Growe skrev:
linuslinje skrev:
Jag skulle vilja ha tryckluft som lastbilar. smile Då bromsar man bara ner i botten och sen fort till gasen. tar 1-2 sek innan trycket försvinner och bilen rullar.

på bussen på skolan där jag tog mitt busskort hade vi en knapp på bussen som gjorde att bussen inte kunde rulla baklänges ska även finnas på lastbilar
fast så var det en volvo buss oxå smile
hade det varit en scania hade man fortfarande fått setat med 2handsfattning på växelspaken

på den bussen kunde man växla med lill fingret smile

hmm nånting säger mig att de va ngn slags halv automat, jo scanias nya optic cruise har en så kallad hill holder. till ts övning ger färdighet,

mmm jag har kört både scania och mercedeslastbilar med autobroms, väldigt fiffig lösning. På mercan släppte den efter 5 sek. 3 sek innan så pep den. På nya scanias automater har man ju den lilla mesiga växelspaken, växlar också med lillfingret. Känns så fel men visst det funkar. smile

Ändå är det nog enklast på linjetrafikbussar. Tryck på frammåt. kör. smile

Ännu enklare var bussen som jag körde upp med som var halvautomat. Som en sekventiell låda ungefär, man kunde bara växla uppåt eller nedåt.
Men om man ibland bromsade lite för hårt och inte riktigt visste vilken växel man skulle ha så tryckte man in den magiska knappen så la den i rätt växel åt en. smile Riktigt fusk och fick beröm på uppkörningen för "snygga växlingar" hehe.....
Senast redigerat av linuslinje (5 juni 2010)



Sök