3452
Sök

9-3 Aero -01, trimmad?

564 Inlägg
13 juni 2010
Borde man inte komma rätt långt med att bara koppla in en separat laddtrycksmätare? Kostar ju inte många spänn, eller om du kanske kan få låna en av en polare?

Hur långt räcker original IC osv? Kan du se om såna saker är bytta?

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
2ooSX skrev:
Ring förra ägaren å fråga

Han sa ingenting om något sådant. Däremot ville han att jag skulle lägga i 2an när vi körde i 80 under provkörningen (lägg i 2an och klappa på, det är grymmt drag!). Sjuk gubbe! Det enda som jag tänkte på var att innan vi provkörde att han sa "dom säger ju att dom här bara har 205hk, men jag har hört att det är mycket mer än så och de andra bilarna jag haft som har varit med den prestandan på pappret har inte varit i närheten".

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
groze skrev:
Borde man inte komma rätt långt med att bara koppla in en separat laddtrycksmätare? Kostar ju inte många spänn, eller om du kanske kan få låna en av en polare?

Hur långt räcker original IC osv? Kan du se om såna saker är bytta?

Nu pratar du massa tekniska termer som jag inte är familjär med smile

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Klii skrev:
Haha ja den låter då verkligen inte original om den spinner på 4an smile

Ser att du också har en Aero. Inte ens om vägbanan är fuktig?

157 Inlägg
13 juni 2010
Ballerina skrev:
Klii skrev:

Nej, inte min iallafall:P

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Kwek skrev:
Ballerina skrev:
Klii skrev:

Nej, inte min iallafall:P

Ok! Då är det ju garanterat något skumt i görningen med min! smile Jag provkörde en 9-3 Aero SS -05 Nordic E85 innan jag köpte den här och den var uppgiven till ~300hk. Tyckte att den svarade sämre än den jag har nu :p

13 Inlägg
13 juni 2010
Inte min heller.

103 Inlägg
13 juni 2010
Ut o bränn i olika intervaller och filma mätaren så man kan räkna lite tider, då kan vi se ungefär vad effekten ligger på.cool

Hemmainstruktör
641 Inlägg
13 juni 2010
AnderssonM skrev:
Det där med orginal "laddtrycksmätare" går inte att kolla på eftersom den är helt elektrisk och programmerbar. Dessutom visar den luftmassan och inte trycket på dessa bilar. rätta mig om jag har fel.

My bad, tänkte inte på att det var en T7.
Bromsa bilen eller kolla programvara borde vara enklaste lösningarna då.
http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_prices
1450:- tar Nordic för effektmätning, kan ju finnas någon billigare eller närmare.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
13 juni 2010
min gamla s40 med runt 250hk lyckades jag slita loss på 4an en gång, men då hade jag blankslitna framdäck och de spöregna, så du lär ha rätt bra mos i den:)

1 298 Inlägg
13 juni 2010
Min har steg1 dvs runt 250 hk på papperet och de spinner absolut inte på 4an. Får den att krafsa lite på 2an men inga lakritsar precis.  Fick den att släppa lite lätt på motorvägen på fyran på en linje när jag skulle köra om, men de räknas ju inte. smile
T7-motorn har klenare kolvar och lite annat som tål mindre än T5 för att skapa en såkallad lågfriktionsmotor med lägre förbrukning, så jag tror inte man kan ta ut mycket mer än 300 hk innan kolvar och dylikt måste bytas, någon som vet det?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
13 juni 2010
känns lite farligt om man köper en bil och inte vet vad det är för trim. kanske är enbart borttagen laddtrycksspärr och 2 bar i ladd......

Om man sliter loss bilen på 4:an på nästan torr asfalt så är det rätt lagom mycke effekt, eftersom kolvarna klarar i rundaslängar 300hk så skulle jag kolla upp trimmet.
Senast redigerat av kwansa (13 juni 2010)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

945 Inlägg
13 juni 2010
Ultimat tråd för alla fanatiker och annat skumt folk inom saab.
Sitta och gissa motoreffekt med ledtråd: "Spinner på 4an"

Xenoholic
2 559 Inlägg
13 juni 2010
Kör 100-150 på 3ans växel o be kompisen kolla med tidtagarur hur lång tid det tar.
Ger i alla fall en liten fingervisning.
Men det är klart, den kanske bara spinner cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Gangstuh
122 Inlägg
13 juni 2010
LarssaO skrev:
Ballerina skrev:
Jag köpte en 9-3 Aero -01 i väldigt fint skick med låga mil och full sevicebok i höstas. Bilen går jättebra och det är nästan så jag funderar om den inte går lite väl bra. Enligt tidigare ägaren som också är den ende ägaren om man bortser från att han flyttat bilen kring sig själv, företaget, frugan och sonen några gånger av skattetekniska själ så är det en original.

Fullgasacceleration på 2an är inte att tänka på, bilen tokspinner och kastar gärna åt det håll där viktfördelningen är som störst. Det kanske inte är något unikt. Den gör detsamma vid
fullgasacceleration på 3an. När jag skulle ut på motorvägen i torsdags och det var några droppar vatten på vägbanan och tryckte i på 4an så började den spinna igen. Är det normalt att spinna loss på 4an med en 205 hk bil?

Hur får jag enklast och billigast reda på min bils effekt?

Mvh
Rickard

Ställ dig bredvid mig så ska du få dig en match hehe wink

känn skrytarN!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2010
Det har varit väldigt mycket gissningar, men folk verkar ganska överens om att det krävs "ganska mycket mos" för att en Saab 9-3 skall prestera enligt ovan. Och det gör mig lite nyfiken på vad TS gav för bilen, på ett ungefär bara?

Prestanda enligt ovan kommer inte gratis, det är därför jag undrar. Antingen har du omedvetet betalt för den, eller så har förra ägaren skänkt bort kalaset?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
Robban_1985 skrev:
Ut o bränn i olika intervaller och filma mätaren så man kan räkna lite tider, då kan vi se ungefär vad effekten ligger på.cool

Det är det som är min plan. Finns det någon mall att gå efter och mäta?

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
R_fused skrev:
min gamla s40 med runt 250hk lyckades jag slita loss på 4an en gång, men då hade jag blankslitna framdäck och de spöregna, så du lär ha rätt bra mos i den:)

Det låter ju lovande för min del. Som sagt, jag blev väldigt förvånad när det släppte på 4an. Mina däck är ganska nya; det skulle väl vara om det var risigt gummi i dom; märke - Falken.

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
chrillzter skrev:
Min har steg1 dvs runt 250 hk på papperet och de spinner absolut inte på 4an. Får den att krafsa lite på 2an men inga lakritsar precis.  Fick den att släppa lite lätt på motorvägen på fyran på en linje när jag skulle köra om, men de räknas ju inte. smile
T7-motorn har klenare kolvar och lite annat som tål mindre än T5 för att skapa en såkallad lågfriktionsmotor med lägre förbrukning, så jag tror inte man kan ta ut mycket mer än 300 hk innan kolvar och dylikt måste bytas, någon som vet det?

Ju mer jag hör dig och andra snacka så anar jag ju att det är något lurt. Krafsa på 2an? Min är helt oregerlig på 2an!

66 Inlägg
13 juni 2010
Trådstartare
kwansa skrev:
känns lite farligt om man köper en bil och inte vet vad det är för trim. kanske är enbart borttagen laddtrycksspärr och 2 bar i ladd......

Om man sliter loss bilen på 4:an på nästan torr asfalt så är det rätt lagom mycke effekt, eftersom kolvarna klarar i rundaslängar 300hk så skulle jag kolla upp trimmet.

Du har samma bil som mig, även färgmässigt. Bilen har gått problemfritt i snart 1500 mil sedan jag köpte den. Bilen såldes till mig som original. Det kan hända att sonen till säljaren har moddat den utan säljarens vetskap. Säljaren var ganska taggad på bilens effekt.

Sök