3885
Sök

Byta kol V70N

20 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
#1
Hej,

Har en Volvo V70N T5 -00
Har den senare tiden haft lite problem med ELen i bilen.

Det började med att den varnade för "LÅG BATTERISPÄNNING" efter 3min musik spelande med bilen avstängd. Detta var med ett Volvo oringal batteri. Jag bytte till ett Biltema batteri(Skit, jag vet). Men med detta gör bilen likadant. Men sista dagarna har det blivit värre. Bilen har problem ett dra runt startmotor. Instrumentpanelens lampor blinkar när torkarna går. Automatlådans växlingar har blivit "hårdare". ABS går in vid normalt körande, slutar vid brmosning.

Dock indikerar batteriet att det är okej, dvs lilla rutan på batteriet visar grönt.

Kan det vara så att bilen inte laddar som den skall? Har för mig att jag mätte för ett par veckor sedan, på tomgång laddade den 13.4-13.6Volt.

Går det byta kolen i generator eller måste hela generatorn bytas?

Mvh
Mattias


Montör
664 Inlägg
16 juni 2010
#2
Testa annars kanske att byta spänningsregulatorn. 13,4 känns lite lågt tycker jag  (vet inte hur det ska vara på den modellen men äldre bilar har ofta upp mot 14,5V. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

20 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#3
Hmm, skall kika på det.. Söker runt lite på google, hittar inget nyttigt om spänningsregulatorn.

Nu börjar det dock dyka upp lite mer problem.. smile

Ibland när jag startar bilen så säger den "ABS Service erfordras", men meddelandet försvinner efter några sekuder.  Dock har ABsen slutat gå in vid normalt körande.


1 562 Inlägg
18 juni 2010
#4
14,2v har jag för mig minimum på laddningen ska vara.

20 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
#5
Hmm, okej. Får mäta nu i helgen igen för att vara på säkra sidan.
Märkte även idag att instrumentbelysningen "flimmrar" på tomgång.
Samt att det sprakar till i centerhögtalaren ibland.

Börjar bli lite orolig smile


2 266 Inlägg
1 september 2012
#7
mikael_86 skrev:
vart sitter spänningsregukatorn???

Tillsammans med kolhållaren på generatorn heter regulator.
Finns hos de flesta bildelsbutikerna bara beställa på regnr, annars är de en utbytes eller renovering som behövs.

svetsdiff !!!

860 Inlägg
2 september 2012
#8
men hur får man bort kolen så man kan kolla dom??? sitter ju ett stort svart lock på min bosch generator...


2 266 Inlägg
2 september 2012
#9
mikael_86 skrev:
men hur får man bort kolen så man kan kolla dom??? sitter ju ett stort svart lock på min bosch generator...

Skruva bort de sitter nån skruv och annars dit klickat i övrigt

svetsdiff !!!

860 Inlägg
5 september 2012
#10
hmm kan säga som så att har du ett 100A generator i din volvo kan du lika gärna åka till biltema o köra en 100A generator där... det gjorde ja o de funkar super bra o laddar bra.... bara kolbryggan med laddningsregulatorn i kostar 1033Kr på mekonomen och helt ny generator på biltema kostar 1199kr... på kverox = ab bildelar kan man få tag i kolbryggan för ca 700kr... finns inget billigare... o har bilen då gått över 15,000 mil så kan man lika gärna köpa en ny generator... ja fixade min via biltema o har 1 års garanti på den med,,,


11 Inlägg
6 mars 2022
#11
En gammal tråd, men jag köpte relä på biltema till min v70n -06, kostade typ 350kr.
Ska idag försöka byta detta utan att plocka isär bilen.

3 199 Inlägg
6 mars 2022
#12
bageera skrev:
En gammal tråd, men jag köpte relä på biltema till min v70n -06, kostade typ 350kr.
Ska idag försöka byta detta utan att plocka isär bilen.

Lossa generatorn är inte svårt på V70N.
Men omständigt.  Servopumpen måste lossas tex.

Men ska du byta regulator V70N får du se upp så du har rätt!!!!
Före Modellår 2005 är en typ, och modellår 2005 och upp en helt annan.

Båda passar FYSISKT, men med 05 är det en LINsignal mellan regulatorn och CEM.
Före 2005 en analog signal.
Ej kompatibelt.

Med en gammal analog på 2005 eller nyare eller tvärsom kommer bilen fortsätta säga att generatorn inte laddar, även om den skulle göra det rent spänningsmässigt.

Väldigt många går på pumpen med det och skyller sen sin egen okunskap på Biltema, mfl. Tröttsamt.
Det står rätt i beskrivningen, men fel typ kan komma fram i sök via regnr på de flesta sajter.

Byta regulator utan att lossa generatorn är nog krångligare än att lossa den och ta den till bänken, om ens möjligt öht.

Man bör också kolla så frihjulet i generatorns remskiva ännu fungerar när man ändå är i farten.
Annars skallrar multiremmen och den och spännaren blir kortlivad.

Biltema säljer nog komplett generator för my05 och uppåt tror jag.
Men inte regulatorn.
Den är bara TOM 2004-07.
Dvs modellår 2004 eller äldre

Biltema återköper INTE en använd.
Och det står rätt i beskrivningen.
Senast redigerat av Mossan1 (6 mars 2022)


Sök