3172
Sök

Köpråd: Bil för 30 - 50k. Öppen för förslag

German Engineering
9 083 Inlägg
15 juni 2010
#21
Audi S2 och S4 funkar också, turbo och fyrhjulsdrift wink

Mvh

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 798 Inlägg
15 juni 2010
#22
ja de är delad bakaxel jag har kört bmw en hel del på vintrar har man bara kloka däck så går de bra o köra med dem i haltväglag

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
15 juni 2010
#23
lodiseN skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_328_Touring_27998147.htm?ca=15&w=3 tex väldigt snygg och rolig bil, och såklart tyskt

48k för en rostig bil roll

Rost blir man aldrig helt av med när den väl kommit.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juni 2010
#24
Bmw E46 är det inga fel på vintertid, precis som på torr väg är den mycket stadig och vad jag bland annat håller dem så högt för i vinterväglag är att denna kommunikation och körglädje man alltid hör talas om i samband med Bmw finns kvar även med en massa snö på vägen. Få andra bilar klarar detta, det räcker med ett tunt lager snö för att vägkänslan skall bli helt död och frånvarande.

Och överstyrd är E46 inte heller i någon stor bemärkelse, den är neutral och släpper varken fram eller bak i en större bemärkelse om den inte pressats till det. Och när det kommer till drivningen så begränsas bakhjulsdriftens benägenhet till att överstyra av ett i fallet Bmw effektivt antisladdsystem.

ASC sågs som en system som tog bort RWD´s nackdelar när det kom, utan att för den sakens skull störa fördelarna. Tänkte länka till ett videoklipp*, och vad jag skulle vilja att du tittade på är när den röda Bmw 328an kör i rondellen efter att antisladdsystemet (DSC i detta fallet dock) aktiverats.

Bilen kör vidare, systemet bromsar inte upp bilen till den grad att den tappar fart och "stannar upp" men samtidigt så reglerar det krafterna så att bilen inte tappar greppet i någon ända heller. Kort och gott ett mycket säkert uppträdande, speciellt i kombination med Bmw´s neutrala uppträdande och väggrepp.

En annan sak att tänka på är om du kollar hur den vinröda Alfa Romeo 156an uppträder. Visst, ett lite typiskt framhjulsdrivet beteende men det viktiga i det här fallet är att 156 (oavsett tung V6 i fronten eller ej) är en av de bästa framhjulsdrivna bilarna i denna klassen som gjorts när det kommer till väggrepp och uppträdande.
Eller kort sammanfattat; Det beteende Alfan visar upp blir mycket värre bakom ratten på en framhjulsdriven bil som inte har den balans och det grepp italienaren har. Och i det här fallet syftar jag på Saab, framför allt den gamla versionen av 9-3 som verkligen har dåliga vägegenskaper. Men även i tunga 9-5 blir detta beteende mer märkbart än i Alfa Romeo 156.

*http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYM

Men för att gå tillbaka till vinterföre så kom ihåg att bara för att en bil är framhjulsdriven betyder det inte att bakänden inte kan komma farande, eller tvärt om på en bakhjulsdriven bil. För att återgå till exemplet i klippet: Även om det är mindre sannolikt så hade Bmwn kunnat släppa fram och köra över pingvinen och 156 hade kunnat släppa bak och styrt undan.

Även en så understyrd bil som gamla 9-3 kan släppa bak, och även äldre "normalt överstyrda" bakhjulsdrivna bilar kan kasa rakt fram. Sedan skall man inte glömma att det finns framhjulsdrivna bilar som är betydligt mer överstyrda till karaktären än ex. Bmw E46 och bakhjulsdrivna bilar som är rejält understyrda till karaktären. I vilken ände bilen driver är bara en av många faktorer som avgör hur en bil uppträder.

Så mitt tips är att köp en bil av den kategorin som kan anses vara "trygga vintertid" och lägg ingen vikt på smaksaker som i vilken ända bilen skall släppa (Inom rimliga gränser) för att upplevas som trygg. Det är dels ingenting som är gjutet i sten, och framför allt något du som förare anpassar dig till.

Så i ditt fall är det bara att välja på, ingen av de bilarna som lagts fram hittills i denna tråd kan anses som otrygga vinterbilar. smile
Senast redigerat av Rquired (15 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#25
Andromeda skrev:
lodiseN skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_328_Touring_27998147.htm?ca=15&w=3 tex väldigt snygg och rolig bil, och såklart tyskt

48k för en rostig bil roll

Rost blir man aldrig helt av med när den väl kommit.

Det är precis det jag är rädd för

20 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#26
Rquired skrev:
Bmw E46 är det inga fel på vintertid, precis som på torr väg är den mycket stadig och vad jag bland annat håller dem så högt för i vinterväglag är att denna kommunikation och körglädje man alltid hör talas om i samband med Bmw finns kvar även med en massa snö på vägen. Få andra bilar klarar detta, det räcker med ett tunt lager snö för att vägkänslan skall bli helt död och frånvarande.

Och överstyrd är E46 inte heller i någon stor bemärkelse, den är neutral och släpper varken fram eller bak i en större bemärkelse om den inte pressats till det. Och när det kommer till drivningen så begränsas bakhjulsdriftens benägenhet till att överstyra av ett i fallet Bmw effektivt antisladdsystem.

ASC sågs som en system som tog bort RWD´s nackdelar när det kom, utan att för den sakens skull störa fördelarna. Tänkte länka till ett videoklipp*, och vad jag skulle vilja att du tittade på är när den röda Bmw 328an kör i rondellen efter att antisladdsystemet (DSC i detta fallet dock) aktiverats.

Bilen kör vidare, systemet bromsar inte upp bilen till den grad att den tappar fart och "stannar upp" men samtidigt så reglerar det krafterna så att bilen inte tappar greppet i någon ända heller. Kort och gott ett mycket säkert uppträdande, speciellt i kombination med Bmw´s neutrala uppträdande och väggrepp.

En annan sak att tänka på är om du kollar hur den vinröda Alfa Romeo 156an uppträder. Visst, ett lite typiskt framhjulsdrivet beteende men det viktiga i det här fallet är att 156 (oavsett tung V6 i fronten eller ej) är en av de bästa framhjulsdrivna bilarna i denna klassen som gjorts när det kommer till väggrepp och uppträdande.
Eller kort sammanfattat; Det beteende Alfan visar upp blir mycket värre bakom ratten på en framhjulsdriven bil som inte har den balans och det grepp italienaren har. Och i det här fallet syftar jag på Saab, framför allt den gamla versionen av 9-3 som verkligen har dåliga vägegenskaper. Men även i tunga 9-5 blir detta beteende mer märkbart än i Alfa Romeo 156.

*http://www.youtube.com/watch?v=jV18ZBXwwYM

Men för att gå tillbaka till vinterföre så kom ihåg att bara för att en bil är framhjulsdriven betyder det inte att bakänden inte kan komma farande, eller tvärt om på en bakhjulsdriven bil. För att återgå till exemplet i klippet: Även om det är mindre sannolikt så hade Bmwn kunnat släppa fram och köra över pingvinen och 156 hade kunnat släppa bak och styrt undan.

Även en så understyrd bil som gamla 9-3 kan släppa bak, och även äldre "normalt överstyrda" bakhjulsdrivna bilar kan kasa rakt fram. Sedan skall man inte glömma att det finns framhjulsdrivna bilar som är betydligt mer överstyrda till karaktären än ex. Bmw E46 och bakhjulsdrivna bilar som är rejält understyrda till karaktären. I vilken ände bilen driver är bara en av många faktorer som avgör hur en bil uppträder.

Så mitt tips är att köp en bil av den kategorin som kan anses vara "trygga vintertid" och lägg ingen vikt på smaksaker som i vilken ända bilen skall släppa (Inom rimliga gränser) för att upplevas som trygg. Det är dels ingenting som är gjutet i sten, och framför allt något du som förare anpassar dig till.

Så i ditt fall är det bara att välja på, ingen av de bilarna som lagts fram hittills i denna tråd kan anses som otrygga vinterbilar. smile

Det här klippet ändrade faktiskt min uppfattning, Bmwn skötte sig riktigt bra! Det jag är ute efter är en genomtrevlig bil både sommar och vintertid. Snö och is på vägen är ju inte allt för sällsynt här uppe. smile

Hur är kombin jämfört med sedanen hos bmw? Att köra, försäkra osv?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juni 2010
#27
Smaa skrev:
Det här klippet ändrade faktiskt min uppfattning, Bmwn skötte sig riktigt bra! Det jag är ute efter är en genomtrevlig bil både sommar och vintertid. Snö och is på vägen är ju inte allt för sällsynt här uppe. smile

Hur är kombin jämfört med sedanen hos bmw? Att köra, försäkra osv?

I vissa fall kan det skilja på exempelvis bakvagnen mellan sedan och kombivarianten, men inte så man märker något utan de är likadana att köra. Likadant med försäkringen, skiljer det något så är det inga större summor jämfört med vad försäkringen kostar totalt smile
Senast redigerat av Rquired (15 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#28
Rquired skrev:
Smaa skrev:
Det här klippet ändrade faktiskt min uppfattning, Bmwn skötte sig riktigt bra! Det jag är ute efter är en genomtrevlig bil både sommar och vintertid. Snö och is på vägen är ju inte allt för sällsynt här uppe. smile

Hur är kombin jämfört med sedanen hos bmw? Att köra, försäkra osv?

I vissa fall kan det skilja på exempelvis bakvagnen mellan sedan och kombivarianten, men inte så man märker något utan de är likadana att köra. Likadant med försäkringen, skiljer det något så är det inga större summor jämfört med vad försäkringen kostar totalt smile

Okej smile Men om man är helt opartisk, vilken bil är då trevligast / säkrast att köra vintertid? Kör många gånger under vintern med tunglastat kåpsläp också. Vill ju inte glida runt som nån snorloska på vägarna wink Skämt å sido. Jag har bara fått för mig att bmwn är bättre sommartid och kanske saaben vintertid...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 juni 2010
#29
Smaa skrev:
Rquired skrev:
Smaa skrev:
Det här klippet ändrade faktiskt min uppfattning, Bmwn skötte sig riktigt bra! Det jag är ute efter är en genomtrevlig bil både sommar och vintertid. Snö och is på vägen är ju inte allt för sällsynt här uppe. smile

Hur är kombin jämfört med sedanen hos bmw? Att köra, försäkra osv?

I vissa fall kan det skilja på exempelvis bakvagnen mellan sedan och kombivarianten, men inte så man märker något utan de är likadana att köra. Likadant med försäkringen, skiljer det något så är det inga större summor jämfört med vad försäkringen kostar totalt smile

Okej smile Men om man är helt opartisk, vilken bil är då trevligast / säkrast att köra vintertid? Kör många gånger under vintern med tunglastat kåpsläp också. Vill ju inte glida runt som nån snorloska på vägarna wink Skämt å sido. Jag har bara fått för mig att bmwn är bättre sommartid och kanske saaben vintertid...

"Opartisk" går inte att vara, i alla fall kan inte jag det. Jag gillar ett bakhjulsdrivet beteende för att jag upplever det säkrare, inte för att jag kör Bmw som driver bak. Utan bakhjulsdriften är en av anledningarna till att jag köpte Bmw, inte tvärt om smile

FWD upplever inte jag som bra på vintern, eller lika bra som rwd eller 4wd när man drar släp. Den sista anledningen hänger ihop med den första: När man drar släp tryck bakänden ner och i fallet fwd får drivhjulen sämre grepp. Vintertid blir detta extra tydligt, men med rwd är det tvärt om drivhjulen som tyngs ner.

Den första anledningen beror på ungefär samma anledning, fast utan släp denna gången. Som du kanske märkt sätter sig en bil på bakänden när man gasar oavsett vikt på kroken eller ej. Och det ger samma fenomen, bättre grepp på bakhjulen.

En annan sak som inte har så mycket med drivning att göra men är viktigt är en neutral bil vintertid. Tänk på dig själv, hur skulle du klara dig på is eller i djup snö om du hade 65% av vikten på din högra sida? Nej, precis som 50/50 viktfördelning är en fördel hos en människa är det en fördel med 50/50 fördelning fram/bak på en bil. Både i framkomlighet och i väguppträdande.

Men när det gäller viktfördelning har visserligen en FWD en liten teoretisk fördel, i och med att hela drivpaketet ligger fram är bilen tyngre fram vilket tynger ner drivhjulen. Å andra sidan sätter den sig över baken när du gasar, vilket mer eller mindre uppväger detta beroende på hur framtung bilen är från början.

Å andra sidan, en bil som är tung i ena änden är inte så kul vintertid i andra sammanhang. För den tyngre ändan är den bilen föredrar att släppa greppet i.


Nej, skall du ha en bra vinterbil som kan dra tunga släp så satsa på en bak eller fyrhjulsdriven bil. Men skall man försöka ge den allmänt ansedda bilden hade nog många "opartiska" svarat fyrhjulsdrift vintertid.

Men då "riktig" fyrhjulsdrift och ingen personbil med standard vinterdäck där fyrhjulsdrift bara innebär att alla fyra hjulen kan driva men sällan gör det i just de situationer det behövs. Men tänk på att fyrhjulsdrift har sina fördelar, men också nackdelar. Bland annat förenar fyrhjulsdrift också nackdelarna med rwd och fwd, det förtar körkänslan och när det väl släpper är det lite som att styra en smörklick i en stekpanna.

Men i fallet 4WD är Subaru kanske ett alternativ? Å andra sidan, när du inte har nytta av framkomligheten är Subaru långt efter Saab och framför allt Bmw på de flesta punkterna.
Senast redigerat av Rquired (15 juni 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

20 Inlägg
15 juni 2010
Trådstartare
#30
Rquired skrev:
Smaa skrev:
Rquired skrev:
I vissa fall kan det skilja på exempelvis bakvagnen mellan sedan och kombivarianten, men inte så man märker något utan de är likadana att köra. Likadant med försäkringen, skiljer det något så är det inga större summor jämfört med vad försäkringen kostar totalt smile

Okej smile Men om man är helt opartisk, vilken bil är då trevligast / säkrast att köra vintertid? Kör många gånger under vintern med tunglastat kåpsläp också. Vill ju inte glida runt som nån snorloska på vägarna wink Skämt å sido. Jag har bara fått för mig att bmwn är bättre sommartid och kanske saaben vintertid...

"Opartisk" går inte att vara, i alla fall kan inte jag det. Jag gillar ett bakhjulsdrivet beteende för att jag upplever det säkrare, inte för att jag kör Bmw som driver bak. Utan bakhjulsdriften är en av anledningarna till att jag köpte Bmw, inte tvärt om smile

FWD upplever inte jag som bra på vintern, eller lika bra som rwd eller 4wd när man drar släp. Den sista anledningen hänger ihop med den första: När man drar släp tryck bakänden ner och i fallet fwd får drivhjulen sämre grepp. Vintertid blir detta extra tydligt, men med rwd är det tvärt om drivhjulen som tyngs ner.

Den första anledningen beror på ungefär samma anledning, fast utan släp denna gången. Som du kanske märkt sätter sig en bil på bakänden när man gasar oavsett vikt på kroken eller ej. Och det ger samma fenomen, bättre grepp på bakhjulen.

En annan sak som inte har så mycket med drivning att göra men är viktigt är en neutral bil vintertid. Tänk på dig själv, hur skulle du klara dig på is eller i djup snö om du hade 65% av vikten på din högra sida? Nej, precis som 50/50 viktfördelning är en fördel hos en människa är det en fördel med 50/50 fördelning fram/bak på en bil. Både i framkomlighet och i väguppträdande.

Men när det gäller viktfördelning har visserligen en FWD en liten teoretisk fördel, i och med att hela drivpaketet ligger fram är bilen tyngre fram vilket tynger ner drivhjulen. Å andra sidan sätter den sig över baken när du gasar, vilket mer eller mindre uppväger detta beroende på hur framtung bilen är från början.

Å andra sidan, en bil som är tung i ena änden är inte så kul vintertid i andra sammanhang. För den tyngre ändan är den bilen föredrar att släppa greppet i.


Nej, skall du ha en bra vinterbil som kan dra tunga släp så satsa på en bak eller fyrhjulsdriven bil. Men skall man försöka ge den allmänt ansedda bilden hade nog många "opartiska" svarat fyrhjulsdrift vintertid.

Men då "riktig" fyrhjulsdrift och ingen personbil med standard vinterdäck där fyrhjulsdrift bara innebär att alla fyra hjulen kan driva men sällan gör det i just de situationer det behövs. Men tänk på att fyrhjulsdrift har sina fördelar, men också nackdelar. Bland annat förenar fyrhjulsdrift också nackdelarna med rwd och fwd, det förtar körkänslan och när det väl släpper är det lite som att styra en smörklick i en stekpanna.

Men i fallet 4WD är Subaru kanske ett alternativ? Å andra sidan, när du inte har nytta av framkomligheten är Subaru långt efter Saab och framför allt Bmw på de flesta punkterna.

Tack för utförliga svar! Jag har suttit griller i huvudet på mig själv nu.. Ska bli spännande att se vart det här bär! Jag ge det ett tag och vänta på att rätt bil kommer ut till rätt pris! Tack så hemskt mycket igen
Senast redigerat av Smaa (15 juni 2010)

1 Inlägg
15 juni 2010
#31
Finns lite prisexempel på försäkringar för Saab här: http://www.nyaforsakringar.se/forsakring/bil/saab och för BMW här: http://www.nyaforsakringar.se/forsakring/bil/bmw

Rumpmas
3 860 Inlägg
16 juni 2010
#32
Försäkringar är det ingen idé att v sitter och gissar åt dig. Det är en djungel. Det är så många faktorer inblandade i premiesättningen att man inte kan jämföra två personer i samma ålder på samma bilmodell och motoralternativ. För person A kan ett FB vara billigast, och för person B ett annat. De flesta bolag kan ge ett premieförslag på nätet om du matar in ditt personnummer, ett registreringsnummer och väljer omfattning på försäkringen. Så är du intresserad av att veta vad t ex en BMW 328 -97 kostar på dig, så leta då rätt på en med regnummer synligt på Blocket och använd det regnumret. Du behöver inte äga bilen för att kolla vad den skulle kosta att försäkra på dig.

Generellt sett är nog lite motorstarkare SAAB, Volvo och BMW från mitten av 90-talet till början av 2000-talet ganska dyra att försäkra eftersom de är populära ungdomsbilar och oftare inblandade i olyckor än gissningsvis Toyota Prius.


Meldem
4 137 Inlägg

Sök