fille90 skrev:
plåtbiten har jag aldrig tänkt på innan så blir nog väldigt bra men hur fan ska man få ur drivaxel om den går av så det sitter kvar en liten bit? borde väll bara kunna göra håll i plåtbiten i mitten så man kan få in en ståltråd eller nått och putta ut den med eller blir de försvagat då?
Man behöver inte fylla upp utrymmet mellan dreven med svets & plåt.
typ såhär fungerar finfint:
Klippt ifrån en annan liknande tråd:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=156004dannnej skrev:
Bilden på volvodiffen är helt fel tänkt, det ska vara tvärt om, mycket svets på drivaxeldreven gör ingen nytta, ska man mura på så är det dom andra 2 dreven.
Helt enkelt för att det är axeln i mitten som tar all stryk och sliter upp huset.
Ren hävarmsprincip, svetsa så långt ifrån roterings centrum som möjligt, då får man mest hållbarhet i svetsen.
Plus att huset är i gjutjärn så svetsen i sig håller egentligen inte någonting eftersom man inte kan svetsa i gjutjärn så enkelt, men när man svetsar dom dreven jag pratar om så lägger man så mycket å dreven i princip kilas fast mer än svetsas fast.
Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må