3438
Sök

Vad är det längsta ni gått utan att byta kamrem?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 juni 2010
#21
snoddas skrev:
ja gick 1.5mil förr på fyllan och inte en tanke på att byta kamrem då iallafall!!! hahahahahaha

http://turbobricks.com/forums/images/smilies/laugh.gif

Jonas

888 Inlägg
16 juni 2010
#22
BMWgrabben skrev:
Jasså? Bilen har servats enligt bok med 1.500-2000milsintervall. Allt detta dokummenterat i serviceboken. Själv Byter jag olja var 500e mil o lämnar in den vid alltmellan 1,5-2k mil.

Vart ser du "missköttningen" ? Eller som du själv kallar det, dom långa serviceintervallarna

Vad är det du inte förstår?? 1500-2000 mil var för långt serviceintervall och för klen vevhusventilation på saab 9-3 och 9-5 med T7. Varför tror du det kom så många uppdateringar på vevhusventilationen och ett nytt block med större kanaler 2004? Från MY04 försvann även alla problem med oilsludge.

Vad du gör med din bil är ointressant utan det är vad förra ägaren har gjort i ditt fall. Korta körsträckor, mycket kallstarter och långa intervall gör att bilen drabbas av oilsludge och kedjan slits snabbt.

Orkar inte dra allt men du verkar inte veta vad som orsakar oilsludge och vad biverkningarna är.

Sök gärna lite så du får lite kött på benen.

Smålänning
7 883 Inlägg
16 juni 2010
#23
Det ryktas om att det gått en 945 automat i södra sverige, där kamremmen gått 70k mil innan den gick av. Gubben skulle visst lagt kommentaren att han trodde det var kuggdrev, som i amazon och att dom inte skulle behöva bytas...

Om bilen lever än ska jag låta vara osagt, men i så fall har den gått 120k vid detta laget.

EDIT: Jag har passerat bytesintervallen med 1000 mil på 740:in (har kört 7000 mil), men remmarna är så mycket bättre dag, så den får gå 10 k smile Dessutom ökade dom ju intervallen på samma motor senare till från 6000 till 7500 mil, just för att remmarna blev bättre smile
Senast redigerat av twin_cam (16 juni 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

138 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#24
Kul att så många svarade,Hoppas fler svarar!

138 Inlägg
16 juni 2010
Trådstartare
#25
twin_cam skrev:
Det ryktas om att det gått en 945 automat i södra sverige, där kamremmen gått 70k mil innan den gick av. Gubben skulle visst lagt kommentaren att han trodde det var kuggdrev, som i amazon och att dom inte skulle behöva bytas...

Om bilen lever än ska jag låta vara osagt, men i så fall har den gått 120k vid detta laget.

EDIT: Jag har passerat bytesintervallen med 1000 mil på 740:in (har kört 7000 mil), men remmarna är så mycket bättre dag, så den får gå 10 k smile Dessutom ökade dom ju intervallen på samma motor senare till från 6000 till 7500 mil, just för att remmarna blev bättre smile

70k?! Längsta jag har hört var 35k vilket är mycket det var också en 945a, Brorsans 940 har läcka i vattenpump,aldrig bytt kamrem och rost i motorn. Vid 20k han vill se hur mkt den pallar och bryr sig inte om den går av och skadar andra ställen. Då han har en annan bil.

Volvo rullar och rullar...
Senast redigerat av InX-Engineering (16 juni 2010)

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
17 juni 2010
#26
steifan skrev:
Rille0 skrev:
hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.

Haha smile Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!

Ford hade (har?) det. Då jag skulle sälja min Orion så sa en gubbe, det enda som är bra med Ford är att om remmen flyger så stannar ventilerna och ingen skada sker. Sånt är ju alltid kul. big_smile
Senast redigerat av FordRSC (17 juni 2010)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Smålänning
7 883 Inlägg
17 juni 2010
#27
FordRSC skrev:
steifan skrev:
Rille0 skrev:
hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.

Haha smile Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!

Ford hade (har?) det. Då jag skulle sälja min Orion så sa en gubbe, det enda som är bra med Ford är att om remmen flyger så stannar ventilerna och ingen skada sker. Sånt är ju alltid kul. big_smile

När remmen gick på min escort fick jag 8 krökta ventiler mad

En 240 som kom in på jobbet med rasad rem hade gått 16k med samma rem, alltså 10k över intervall smile
Senaste oljebytet va även gjort samtidigt med senaste kamremsbytet. wink

Snacka om att Volvo låg på rätt sida marginalerna med dom bilarna wink
Senast redigerat av twin_cam (17 juni 2010)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 335 Inlägg
17 juni 2010
#28
snart 24'000 mil på bilen utan ett byte! big_smile

pnorberg
17 juni 2010
#29
Måste säga att jag blir lite rädd om det stämmer vad många av er säger...
Stackars bilar.

888 Inlägg
17 juni 2010
#30
FordRSC skrev:
steifan skrev:
Rille0 skrev:
hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.

Haha smile Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!

Ford hade (har?) det. Då jag skulle sälja min Orion så sa en gubbe, det enda som är bra med Ford är att om remmen flyger så stannar ventilerna och ingen skada sker. Sånt är ju alltid kul. big_smile

Det är inte för att kammarna stannar som det inte händer något utan att där e så stort spel mellan kolvar och ventiler att dom inte kan slå ihop.

huh?
10 427 Inlägg
17 juni 2010
#31
Bullet--- skrev:
FordRSC skrev:
steifan skrev:

Haha smile Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!

Ford hade (har?) det. Då jag skulle sälja min Orion så sa en gubbe, det enda som är bra med Ford är att om remmen flyger så stannar ventilerna och ingen skada sker. Sånt är ju alltid kul. big_smile

kallas för  "interference" - motor.   
Motorn på min Mazda har det också.

Det heter non interference om man ska vara petig. wink


OEM Rox
245 Inlägg
17 juni 2010
#32
945an gick 2 år i mitt ägo utan någon service tongue cirka 5k mil.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

Forummoderator
26 339 Inlägg
17 juni 2010
#33
Min farfars bror som inte är så insatt i bilar direkt, har än idag en 245:a som han åker med mellan tex Umeå - Östersund för att hälsa på släkt och bekanta.
En dag när de var på besök hos mina föräldrar så stod de och diskuterade, för 245:an är faktiskt i rätt trevligt skick ändå.
Då frågade farsan när kamremmen senast var bytt.
- Kamremmen?, fick då han som svar tongue

Visade sig att han hade missat två intervaller. Blev byte direkt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 juni 2010
#34
BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

Drivremmen byts vid 11k-milaservicen, och det är ju inte direkt ovanligt att folk av misstag kallar drivremmen för kamrem eller fläktrem. Men att en verkstad skriver så... smile


1 335 Inlägg
17 juni 2010
#35
pnorberg skrev:
Måste säga att jag blir lite rädd om det stämmer vad många av er säger...
Stackars bilar.

Oftast inga problem alls på en 8v motor då ventilerna mycket sällan kan ta i kolvarna om remen går sönder. tongue
Däremot har man 16v eller mer borde man vara mycket mer nogran med att byta rem innan den går....

1 335 Inlägg
17 juni 2010
#36
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

Drivremmen byts vid 11k-milaservicen, och det är ju inte direkt ovanligt att folk av misstag kallar drivremmen för kamrem eller fläktrem. Men att en verkstad skriver så... smile

Säg mig skillnaden på drivrem och kamrem! att fläcktrem, multirem, generatorrem, kilrem, flerspårsrem och allt vad det kallas är något annat vet jag men viste inte att det va skillnad på drivrem och kamrem!

pnorberg
17 juni 2010
#37
OphanWitehall skrev:
pnorberg skrev:
Måste säga att jag blir lite rädd om det stämmer vad många av er säger...
Stackars bilar.

Oftast inga problem alls på en 8v motor då ventilerna mycket sällan kan ta i kolvarna om remen går sönder. tongue
Däremot har man 16v eller mer borde man vara mycket mer nogran med att byta rem innan den går....

Känns dock som att om man inte byter rem så undrar jag hur man sköter bilen allmänt. Vissa skriver ju om långa oljebyten (dock så är jag lite skeptisk till det då det oftast leder till höga avgasvärden) osv.
Stackars bilar. sad

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
17 juni 2010
#38
kör tills den går av, byter olja ptjaa när jag har tid, 1k - 1.5k mil, i brukksen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Svetsare
3 150 Inlägg
17 juni 2010
#39
OphanWitehall skrev:
Andromeda skrev:
BMWgrabben skrev:
Har kedja i min men det komiska är att det står i serviceboken att kamremsats (bl.a.) är bytt. Detta är gjord av nån ägare innan, vid 11k. Nu har den rullat 19k..

Misstänker själv att ägaren, som enligt uppgift, ska ha varit en äldre gubbe, har blivit lurad på många tusen lappar av en saab auktoriserad verkstad i Sthlm (säger inte vilken), men stämpel o allt sånt finns smile

Drivremmen byts vid 11k-milaservicen, och det är ju inte direkt ovanligt att folk av misstag kallar drivremmen för kamrem eller fläktrem. Men att en verkstad skriver så... smile

Säg mig skillnaden på drivrem och kamrem! att fläcktrem, multirem, generatorrem, kilrem, flerspårsrem och allt vad det kallas är något annat vet jag men viste inte att det va skillnad på drivrem och kamrem!

Kamremmen går väll bara mellan vevaxeln och kammarna, en tandad rem.   

Sen drivremmen går väll mellan typ vevaxel, generator, fläkt osv.?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Glidarn
408 Inlägg
17 juni 2010
#40
23300mil på min audi a4. hua att det höll..

(obrut)


Sök