FordRSC skrev:
steifan skrev:
Rille0 skrev:
hörde om en gubbe som köpte en mazda 626 16v ny i slutet på 80 talet. sen nu för ett par år sedan, 34 tusen mil senare gick kamremen av, bärgade den till verkstan och hängde på en ny sen var det bara att köra igen.
Haha
Kanske var en sån motor med rejäla urtag i kolvarna för ventilerna (som Toyota även hade förr(?))
som klarar ett kamremsbrott. Skoj!
Ford hade (har?) det. Då jag skulle sälja min Orion så sa en gubbe, det enda som är bra med Ford är att om remmen flyger så stannar ventilerna och ingen skada sker. Sånt är ju alltid kul.
När remmen gick på min escort fick jag 8 krökta ventiler
En 240 som kom in på jobbet med rasad rem hade gått 16k med samma rem, alltså 10k över intervall
Senaste oljebytet va även gjort samtidigt med senaste kamremsbytet.
Snacka om att Volvo låg på rätt sida marginalerna med dom bilarna
Senast redigerat av twin_cam (17 juni 2010)
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!