3434
Sök

Måste jag ha extra batteri med detta ljud?

68 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Hallå, nu är ljudet klart i mercan, tänkte fråga en grej, jag har ett sinus live a3000 och en hcca 12.2.
Det krämar på riktigt fint, men när jag ska höja lite mer än "normalt" så slår det protect, den får för lite ström.
Har en 1 farads kondensator som inte hjälper som så mycket.
Ska jag sätta ett till batteri i skuffen elr ska jag satsa på en större kondensator?
Mitt batter är nytt och är på 90amp.

Sen en till fråga, vad för säkring ska jag ha mellan batteriet och slutsteget, jag hade 40amp förut, den sköt dom säkringarna hela tiden, sen satt jag ett 60amp det höll ett bra tag sen sköts det, vad för amp ska jag på säkringen, och varför skjuter den säkringar?

Mvh Philip.

685 Inlägg
23 juni 2010
vad har du för storlek på kabel dragen till slutsteget?
säkringen som då sätter på kabeln är för att skydda kabeln och inte slutsteget. slutsteget har egna säkringar som skyddar den smile

åtminstånde 1 till batteri skulle behövas, vad jag har gått höra så brukar man räkna 1 batteri per 1000w (dock så tror jag att 2 bra batteri skulle kunna driva de steget bra!)

En större kondensator kommer inte hjälpa, ett till batteri is the way to go smile

68 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
okej! Blir väll att slänga i ett stort batteri i skuffen, vad för amp på säkringen ska jag ha?

23 juni 2010
kolla Snoogiloo´s första mening:
"vad har du för storlek på kabel dragen till slutsteget?"
när man fått svar på den frågan kan man ge dig svar wink

stRaend
23 juni 2010
Vad har du för kablar mellan generator - batteri - chassi? antar att det är original på kanske 8-16mm2. Där har du ditt första problem isåfall. Sedan är det förmodligen kabeln till steget, om du säkrar den 40A eller 60A så räcker det inte långt alls. Då steget får MINST i 50mm2 vad jag vet, så är det upp mot 250A som gäller.

edit: men till det steget om du ska nyttja det max så krävs det definitivt mer än 1 "vanligt" batteri.
Senast redigerat av stRaend (23 juni 2010)

BASS GLAD
1 381 Inlägg
23 juni 2010
Dom säjer ju att sinus live stegen vill ju ha massor med ström annars så pajar dom ganaks lätt ..

har aldrig använt något sådant steg själv så jag vet ej bara hört de & löst på olika forum

så smäll på med ett eller två battrei till

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

4 693 Inlägg
24 juni 2010
Hur har du kopplat basen?

Rätt viktig fråga tycker jag då det är en 2x2 ohm.
Vid 4 ohm borde det inte dra så mycket ström och det steget är inte 1 ohm stabilt.

Booyakasha!

2 914 Inlägg
24 juni 2010
Softis skrev:
Hur har du kopplat basen?

Rätt viktig fråga tycker jag då det är en 2x2 ohm.
Vid 4 ohm borde det inte dra så mycket ström och det steget är inte 1 ohm stabilt.

den frågan ploppade också upp i mitt huvud, tongue

som stRaend skrev, har du uppgraderat mellan generator, batteri och mellan batteri till jord??

sen är det väl lika bra att fråga, har du "bara" orginalgeneratorn i bilen??

ska du spela högt länge eller??

1 435 Inlägg
24 juni 2010
Har du pararellkopplat spolarna är de inte konstigt att de slår ifrån, steget är inte stabilt i 1 ohm. Sedan så är en 60A säkring på matarkabeln till steget alldelles för liten, har du klen kabel som du inte kan säkra av högre än 60A så byt kabel också.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
24 juni 2010
Mellan mina batterier kör jag just nu 150 elr 200 amp (kmr inte ihåg vad) men det är fortfarande lite i överkant.. sen som softis och kalle kalle frågar hur har du kopplat basen?
Alternativen du har är 1 eller 4a ohm, är det kopplat i 1 ohm är det inte så konstigt att det slår ifrån.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 juni 2010
Brukar inte Hu:n gå i protect när någon högtalarkabel är kortsluten eller dåligt monterad? Min gjorde likadant tills jag skaffade ett nytt slutsteg och drog lågnivåkablar bak istället för att köra högtalarkabel som mitt gamla steg ville ha (ja, jättegammalt) Nu kan jag dra på fullt ut på HU:n utan problem med protect.

669 Inlägg
25 juni 2010
jag har 380 amp i min bil, det går å spela hur länge som hellst...tongue

669 Inlägg
25 juni 2010
fixa riktiga kablar 50kv...... 250-300 säkring...... jag stoppade in 1 xtra batteri i skuffen så det blev 120 amp. endå så behövdes mer...

jag fixa 4 sjbuss batterier på 250 amp styck.. 1 sånt stoppa ja i bilen . nu kan ja spela hur högt å länge som hellst utan att bilen behöver vara på.
Senast redigerat av snipercat (25 juni 2010)

stRaend
25 juni 2010
snipercat skrev:
fixa riktiga kablar 50kv...... 250-300 säkring...... jag stoppade in 1 xtra batteri i skuffen så det blev 120 amp. endå så behövdes mer...

jag fixa 4 sjbuss batterier på 250 amp styck.. 1 sånt stoppa ja i bilen . nu kan ja spela hur högt å länge som hellst utan att bilen behöver vara på.

tror jag inte riktigt på dock.... att du kan spela hur högt och hur länge som helst..

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
26 juni 2010
stRaend skrev:
snipercat skrev:

tror jag inte riktigt på dock.... att du kan spela hur högt och hur länge som helst..

+1

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök