3146
Sök

Problem med minnet till stereon

fåret
127 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har sedan jag köpte min bil haft ett stort, irriterande problem. Alla inställningar mm glöms bort när jag stänger av bilen.

Bytte hu till en kenwood kdc-BT8044UY nyligen, samma problem nu, inte helt oväntat. Okunnig som jag är chansade jag på att dra direktström från batteriet till den blå/vita sladden som inte gick till något i iso-kontakten. inget resultat.

Läste lite i instruktionsboken och kom fram till att den gula sladden ska vara till batteriet och inte "ström på/av" som den blå/vita var. GÖTT! tänkte jag och slet ur stereon igen. Jag antog att den gula kabeln inte fungerade som den skulle och drog dit sladden med 12v från batteriet istället. Nu startade inte stereon alls. Drog i bilens gula sladd igen och nu gick den igång. skumt.

Tog fram el-pennan och det var 12v i min egendragna sladd och jag förstod ingenting! Läste i någon gammal tråd att man kunde koppla samman röd och gul, men det verkar inte vara något för mig. (har en extra säkring innan sladden går till stereon, då jag inte litar riktigt på batteriet. säkringen som är boven? den är hel!)

Hade varit trevligt om någon som inte bara spekulerar kan komma med ett riktig svar / mvh Johan
Senast redigerat av Franki (24 juni 2010)


16 197 Inlägg
24 juni 2010
#2
den blå vita ska INTE kopplas till +.. de e ju remoten till ev slusteg.. har du otur så har remotdelen i stereon pajjat.

den gula kabeln bak på stereon  måste ALLTID ha ström..  den röda är tändningsström.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fåret
127 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
den blå vita ska INTE kopplas till +.. de e ju remoten till ev slusteg.. har du otur så har remotdelen i stereon pajjat.

den gula kabeln bak på stereon  måste ALLTID ha ström..  den röda är tändningsström.

japp ja förstod det, hoppas den är hel!

jag har alltså förstått det rätt, men det fungerar ju inte när jag har det kopplat såhär?


16 197 Inlägg
24 juni 2010
#4
Franki skrev:
evilaudio skrev:
den blå vita ska INTE kopplas till +.. de e ju remoten till ev slusteg.. har du otur så har remotdelen i stereon pajjat.

den gula kabeln bak på stereon  måste ALLTID ha ström..  den röda är tändningsström.

japp ja förstod det, hoppas den är hel!

jag har alltså förstått det rätt, men det fungerar ju inte när jag har det kopplat såhär?

då har du inte kopplar rätt..


den gula måste alltid ha ström å sen röda endast ström när du har tändningen på.. inte så att du växlat dom bakom stereon?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fåret
127 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
Franki skrev:
evilaudio skrev:
den blå vita ska INTE kopplas till +.. de e ju remoten till ev slusteg.. har du otur så har remotdelen i stereon pajjat.

den gula kabeln bak på stereon  måste ALLTID ha ström..  den röda är tändningsström.

japp ja förstod det, hoppas den är hel!

jag har alltså förstått det rätt, men det fungerar ju inte när jag har det kopplat såhär?

då har du inte kopplar rätt..


den gula måste alltid ha ström å sen röda endast ström när du har tändningen på.. inte så att du växlat dom bakom stereon?

tror jag får mäta lite med elpennan imorgon. jag har inte rört dom överhuvudtaget, men är ju absolut inte den första som pillat med bilen.
förresten så läser jag lite i ditt jettaprojekt nu, ser finfint ut smile


16 197 Inlägg
24 juni 2010
#6
Franki skrev:
evilaudio skrev:
Franki skrev:

japp ja förstod det, hoppas den är hel!

jag har alltså förstått det rätt, men det fungerar ju inte när jag har det kopplat såhär?

då har du inte kopplar rätt..


den gula måste alltid ha ström å sen röda endast ström när du har tändningen på.. inte så att du växlat dom bakom stereon?

tror jag får mäta lite med elpennan imorgon. jag har inte rört dom överhuvudtaget, men är ju absolut inte den första som pillat med bilen.
förresten så läser jag lite i ditt jettaprojekt nu, ser finfint ut smile

köp en riktig multimeter.. en "testpenna"  lyser ju 12V fast de bara är typ 9 volt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fåret
127 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
Franki skrev:
evilaudio skrev:

då har du inte kopplar rätt..


den gula måste alltid ha ström å sen röda endast ström när du har tändningen på.. inte så att du växlat dom bakom stereon?

tror jag får mäta lite med elpennan imorgon. jag har inte rört dom överhuvudtaget, men är ju absolut inte den första som pillat med bilen.
förresten så läser jag lite i ditt jettaprojekt nu, ser finfint ut smile

köp en riktig multimeter.. en "testpenna"  lyser ju 12V fast de bara är typ 9 volt.

det borde jag göra, är ju trots allt löning idag smile


fåret
127 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
#8
problemet löst, på vissa bilar ska man byta plats på den gula batterikabeln och den röda tändningslås.

tråd kan låsas


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
#9
jag har exakt samma problem i min saab. läste i instruktionsboken att man kunde byta plats på gul och röd men att det tydligen kunde skada stereon på vissa bilar. är det värt att testa om det hjälper? vad kan hända liksom? stereon tappar som sagt minnet när jag slår av tändningen och den går inte att starta om tändningen inte är på.


Papperator
50 Inlägg
26 juni 2010
#10
den gula ska vara kopplad till konstant + de är minnet

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
#11
addej skrev:
den gula ska vara kopplad till konstant + de är minnet

jo men om man inte vet vilken "pin" i isokontakten som går till konstantströmmen? asså bland de kablarna som sitter i bilen. är det riskfritt att skifta dessa 2 för att se om det hjälper?


21 761 Inlägg
26 juni 2010
#12
_Fredde_volvo_ skrev:
jag har exakt samma problem i min saab. läste i instruktionsboken att man kunde byta plats på gul och röd men att det tydligen kunde skada stereon på vissa bilar. är det värt att testa om det hjälper? vad kan hända liksom? stereon tappar som sagt minnet när jag slår av tändningen och den går inte att starta om tändningen inte är på.

Mät med en multimeter på bilens egen röd och gul kabel, kolla vilken som har konstant spänning. Stereoapparater har alltid gul som konstant spänning och röd som "tändningsspänning", däremot kan bilarnas egna kablar vara tvärtemot på vissa bilmärken (tex VW).

Av den anledningen kan problem ibland uppstå när man utnyttjar bilens eget ISO-kablage. smile

Det ska rimligtvis inte skada stereon att skifta plats på röd och gul kabel så vitt jag vet iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2010)

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
26 juni 2010
#13
Drönirettab skrev:
_Fredde_volvo_ skrev:
jag har exakt samma problem i min saab. läste i instruktionsboken att man kunde byta plats på gul och röd men att det tydligen kunde skada stereon på vissa bilar. är det värt att testa om det hjälper? vad kan hända liksom? stereon tappar som sagt minnet när jag slår av tändningen och den går inte att starta om tändningen inte är på.

Mät med en multimeter på bilens egen röd och gul kabel, kolla vilken som har konstant spänning. Stereoapparater har alltid gul som konstant spänning och röd som "tändningsspänning", däremot kan bilarnas egna kablar vara tvärtemot på vissa bilmärken (tex VW).

Av den anledningen kan problem ibland uppstå när man utnyttjar bilens eget ISO-kablage. smile

Det ska rimligtvis inte skada stereon att skifta plats på röd och gul kabel så vitt jag vet iaf.

okej, tack så mycket! smile tyvärr så äger jag ingen multimeter att mäta med.
nej jag kunde inte heller fatta hur det skulle kunna skada stereon, men vill ju vara på säkra sidan när det är sprillans nya grejer hmm ska se om jag kan utläsa något av de kopplingsscheman jag har över bilens iso-kablage. borde kanske gå att jämföra det med kopplingsschemat över stereons iso.

mvh


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 juli 2010
#14
klipp den gula kabeln & skarva ihop den med den röda. har funkat likabra på alla våra bilar smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 juli 2010
#15
Eller så drar man den gula kabeln direkt till batteriplus så fungerar allt som det ska, stereon går igång med tändningen o.s.v. Om man koppla ihop röd och gul med batteriplus så måste man ju slå på stereon manuellt, kör visserligen så själv men ska koppla om.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 juli 2010
#16
ChriZtoffer skrev:
Eller så drar man den gula kabeln direkt till batteriplus så fungerar allt som det ska, stereon går igång med tändningen o.s.v. Om man koppla ihop röd och gul med batteriplus så måste man ju slå på stereon manuellt, kör visserligen så själv men ska koppla om.

Vill man kunna spela utan bilen eller tändningen på så ska man koppla ihop den gula på den röda. men som du sa. man måste starta den manuellt oxå. kan ju vara ganska skönt. fast vissa vill väll annat smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2010
#17
Japp därför som jag kopplat så, händer ju att man står nån stans och vill spela utan tändningen igång. Men planen är att koppla in en separat strömbrytare så man kan välja att starta/stänga av stereon via tändningen eller göra det manuellt vid behov.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2010
#18
ChriZtoffer skrev:
Japp därför som jag kopplat så, händer ju att man står nån stans och vill spela utan tändningen igång. Men planen är att koppla in en separat strömbrytare så man kan välja att starta/stänga av stereon via tändningen eller göra det manuellt vid behov.

Hoppas du slipper samma problem som jag fick då jag gjorde så i både 240n och Punton.
Så fort jag skickade spänning på tillslaget via kontansspänningen så gick ljuset igång via tändningslåset.
Lösning? Backdiod smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
17 juli 2010
#19
Vissa tillverkare kastar om kablarna för konstant ström och tändnings ström.

Som folk säger.. prova skifta Gul och Röd om det är iso kontakt. (om inte iso.. så kan jag inte garantera vad färgerna betyder)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 juli 2010
#20
Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Japp därför som jag kopplat så, händer ju att man står nån stans och vill spela utan tändningen igång. Men planen är att koppla in en separat strömbrytare så man kan välja att starta/stänga av stereon via tändningen eller göra det manuellt vid behov.

Hoppas du slipper samma problem som jag fick då jag gjorde så i både 240n och Punton.
Så fort jag skickade spänning på tillslaget via kontansspänningen så gick ljuset igång via tändningslåset.
Lösning? Backdiod smile

Aaha, hmm det lät lite konstigt! Fast händer det nåt i min bil så lär det nog inte vara så simpelt som att nån lampa går igång. wink Fast så som jag tänkt koppla så finns det ingen chans att det händer nåt med bilens ordinarie system: en vanlig tvåpolig brytare där mittenstiftet går ut till huvudenheten, till dom andra två kopplar jag tändningsplus från bilen respektive batteriplus från bilen.
Senast redigerat av ChriZtoffer (17 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök