3935
Sök

Volvo S40 problem

1 Inlägg
20 juni 2006
Trådstartare
Är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig...
S40:n går väldigt ojämnt på tomgång och kan dö ibland när man kommer till trafikljus...
Har bytt lambdan 2 gånger, men det hjälper inte. Har också bytt LMM utan resultat.
Har någon haft samma problem och i såfall vad var det för fel? Kan det vara fel på boxen?
Bilen är en 2,0T -98

volvoraggare
4 776 Inlägg
20 juni 2006
kliar mig i skallen jag har haft sådär på min 240 har du kollat med att den får rätt soppamängd att den inte får för lite tro nu är jag inte haj på s40 eftersom det är för nytt för mig skulle kunna vara databoxen prova att byt databox hjälper inte det så måste det vara nå sjukt fel

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

85 Inlägg
20 juni 2006
www.x40nordic.com   där kan du säkert få svar på dina frågor! smile

S40 2.0t

23 Inlägg
4 juli 2006
98:orna brukar ha dålig mjukvara. Kör den till verkstan och be dom uppdatera din mjukvara till boxen.

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s

Lada-missbrukare
566 Inlägg
5 juli 2006
98:orna går inte att uppdatera...!!

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

70 Inlägg
19 november 2008
Jag tror att jag har samma problem med min.. (s40 2,0T -99).. Tomgången är ojämn och ibland (1 gång var tredje vecka, oftast vid körning många timmar i sträck) freaker motorn totalt, varvmätaren börjar hoppa mellan 100 - 3000 rpm, även om du gasar (då höjs intervallerna) Den har varit hoss volvo 3 gånger och dem kan inte hitta felet. Bilen ger ingen felkod i volvos lilla dator. Hjälp eller tips är extremt uppskattat!!!

//Johan

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
Youhan skrev:
Jag tror att jag har samma problem med min.. (s40 2,0T -99).. Tomgången är ojämn och ibland (1 gång var tredje vecka, oftast vid körning många timmar i sträck) freaker motorn totalt, varvmätaren börjar hoppa mellan 100 - 3000 rpm, även om du gasar (då höjs intervallerna) Den har varit hoss volvo 3 gånger och dem kan inte hitta felet. Bilen ger ingen felkod i volvos lilla dator. Hjälp eller tips är extremt uppskattat!!!

//Johan

typiskt tändproblem. du kan testa byta tändstift(bosch platina), tändspolar, vevaxelgivare, kamlägesgivare.

har du vägarna förbi Ljungby så titta in med bilen vettja. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

128 Inlägg
19 november 2008
Trimsnubben skrev:
Är ny här och undrar om någon kan hjälpa mig...
S40:n går väldigt ojämnt på tomgång och kan dö ibland när man kommer till trafikljus...
Har bytt lambdan 2 gånger, men det hjälper inte. Har också bytt LMM utan resultat.
Har någon haft samma problem och i såfall vad var det för fel? Kan det vara fel på boxen?
Bilen är en 2,0T -98

Detta tycks vara ett vanligt problem på S40, skriver som jag gjorde i förra tråden om detta.

Det kan vara allt från tomgångsmotorn eller tomgångssliden som det oxå heter, tjuvluft, luftmassemätaren, bränsletrycksreglatorn, Skit i spjällhus m.m

Jag har haft 2st S40 T4or och haft problemet med pendlande tomgång på båda och dom dog även då och då, på den första jag hade så var det dumplocket som inte satt fast som det skulle. Kolla att det sitter ordentligt.
Kan be dom på volvo att skicka in rök i systemet så ser dom ganska snabbt om det är en läcka/tjuvluft någonstans.
Den andra S40n så vart det bränsletrycksreglatorn och det var bara att byta.

Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Pröva att söka i forumet, finns massor om ju ojämn tomgång.

Ps, Går bilen fett eller ? Färg på avgaserna ?

Lycka till.
Senast redigerat av xMaDRockz (19 november 2008)

70 Inlägg
19 november 2008
Bilen går skitbra annars, aldrig lagt märke på att något skumt vid avgaserna eller så. har fått några tips nu som jag ska testa! Hör av mig om det fungerar! Tackar så mycke!!

_
|¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\
|¨¨O______O¨¨¨¨|
Volvo v40 T4

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 november 2008
xMaDRockz skrev:
Men börja med det billigaste alternativet först och det är nog att rengöra tomgångsmotorn och spjällhus.

Lycka till.

Helt rätt, men två år för sent för just den killen. :p

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

128 Inlägg
19 november 2008
torpis skrev:
xMaDRockz skrev:

Lycka till.

Helt rätt, men två år för sent för just den killen. :p

Nu tappa du bort mig torpis roll

1 062 Inlägg
19 november 2008
trådskaparen skapade tråden för 2 år sen xD

Team Björkeryd

Sök