2869
Sök

Volvo 740 GLT 16v Turbo - nordstromj

1

197 659 Visningar
Projektet avslutat 22 januari 2013
Trött
267 Inlägg
21 oktober 2010
#221
TFkarlsson skrev:
Mig håller bättre för dom flesta just för att det inte blir något slagg utav det (Så vida man inte kör med rör-tråd eller dyl) och alla vet inte att slagg inte går att svetsa igenom.

Nja, nog går det att svetsa genom slagg, men svetsen blir porös. Om man däremot lägger tre minuter på att knacka eller slipa bort slaggen så är pinne oslagbart på svartstål förutsatt att man vet vad man pysslar med. Använd rätt sorts pinnar (48.00 2.5mm) och rejält med ström så ska du se att det håller. Tänk på att pinnarna helst ska förvaras torrt och mörkt annars blir dom dåliga. Pinnar som legat i en öppen förpackning i garaget kan man slänga, dom har torkat och det blir inte bra fogar med dom då. Dessutom ska elektroderna helst värmas till 70 grader innan man använder dom... smile

The one and only
1 091 Inlägg
21 oktober 2010
#222
Hellectric skrev:
TFkarlsson skrev:
Mig håller bättre för dom flesta just för att det inte blir något slagg utav det (Så vida man inte kör med rör-tråd eller dyl) och alla vet inte att slagg inte går att svetsa igenom.

Nja, nog går det att svetsa genom slagg, men svetsen blir porös. Om man däremot lägger tre minuter på att knacka eller slipa bort slaggen så är pinne oslagbart på svartstål förutsatt att man vet vad man pysslar med. Använd rätt sorts pinnar (48.00 2.5mm) och rejält med ström så ska du se att det håller. Tänk på att pinnarna helst ska förvaras torrt och mörkt annars blir dom dåliga. Pinnar som legat i en öppen förpackning i garaget kan man slänga, dom har torkat och det blir inte bra fogar med dom då. Dessutom ska elektroderna helst värmas till 70 grader innan man använder dom... smile

Man svetsar inte igenom slaggen, utan man kapslar in slaggen om man svetsar över den och därmed blir svetsen "ihålig"

Problemet är ju att det inte är svartstål i dreven som sitter i bakaxlar (oftast inte iaf), utan gjutjärn vilket är lite krångligare att svetsa i. Det finns speciella pinnar som man använder till att svetsa gjutjärn men dom kostar multum sad
Fast det funkar uppenbarligen att använda vanliga pinnar som är till för svartstål (1312) oxå men man bör köra på metoden att svetsa bitvis och låta materialet kallna emellan för att undvika att materialet spricker.

Om pinnarna har legat o torka så är det ju bara bra wink Problemet när man har en öppen förpackning med pinnar är att dom suger till sig fukten som finns i luften och därmed inte går att svetsa med. Men man behöver inte slänga dom bara för att dom har blivit fuktiga utan det går att torka dom i ugn, det står på förpackningen hur varmt o hur länge man ska köra dom. Men man bör inte torka dom mer än en gång för bästa resultat.

Det funkar säkert att svetsa bakaxlar med MIG/MAG svets oxå men kan man bara hantera en pinnsvets så är det att föredra.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 772 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#223
Plocka ihop skiten idag men provkörde inte så mycket. Vart nå tjall på spakstället tror jag så backspärren försvann och vart svårt att lägga i växlarna ibland, men nu ska jag sova.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 772 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#224
Aga_Diff skrev:
Bara jag som tycker den gamla lamellen ser okay ut? tongue

Den nya var iaf lite tjockare, men annars vete fan, tryckplattan tror jag var vind eller nå skit, man såg att lamellen hade slitit på "vissa" sidor på plattan bara..

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 772 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#225
Nu är kopplingen ihop och funkar bra, sate så kul det är med lite regn på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1011361_soj6fq.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1011360_ai6w2b.jpg

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Bärs!
3 456 Inlägg
1 772 Inlägg
24 oktober 2010
Trådstartare
#227
Aga_Diff skrev:
Nice, Filmfilmfilm! big_smile

Får bli nån sån jävel nångång, så mörkt om kvällarna bara nuförtiden tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 215 Inlägg
25 oktober 2010
#228
äsh! ut o filma på lunchen smile!

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

Varningar. 36
1 200 Inlägg
25 oktober 2010
#229
Hellectric skrev:
TFkarlsson skrev:
Mig håller bättre för dom flesta just för att det inte blir något slagg utav det (Så vida man inte kör med rör-tråd eller dyl) och alla vet inte att slagg inte går att svetsa igenom.

Nja, nog går det att svetsa genom slagg, men svetsen blir porös. Om man däremot lägger tre minuter på att knacka eller slipa bort slaggen så är pinne oslagbart på svartstål förutsatt att man vet vad man pysslar med. Använd rätt sorts pinnar (48.00 2.5mm) och rejält med ström så ska du se att det håller. Tänk på att pinnarna helst ska förvaras torrt och mörkt annars blir dom dåliga. Pinnar som legat i en öppen förpackning i garaget kan man slänga, dom har torkat och det blir inte bra fogar med dom då. Dessutom ska elektroderna helst värmas till 70 grader innan man använder dom... smile

Läs vad jag skriver, det går inte att svetsa igenom slagg, pavsett hur mycket du vill.

Ja, pinne är utan tvekan det bästa för svartstål, men alla kan inte hantera det.
Jag har arbetat som smed och svetsar i stort sett bara pinne själv sen dess.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

Varningar. 36
1 200 Inlägg
27 oktober 2010
#230
För övrigt kanske jag kan fixa en ordentligt svetsad axel åt dig om du är intresserad?

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

147 Inlägg
27 oktober 2010
#231
Volvo Knugen skrev:
Problemet är ju att det inte är svartstål i dreven som sitter i bakaxlar (oftast inte iaf), utan gjutjärn vilket är lite krångligare att svetsa i.

Är dreven i volvoaxlarna gjutna?

För gjutjärn är långt ifrån lätt att bearbeta.
Dreven borde väl vara gjorda utav någon stål typ som sedan har blivit härdad?

Rätta mig gärna om jag har fel

//Fredrik

1 772 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
#232
TFkarlsson skrev:
För övrigt kanske jag kan fixa en ordentligt svetsad axel åt dig om du är intresserad?

Ska fundera över hur jag vill ha´t, vill jag ha´t så hör jag av mig till dig. smile
Senast redigerat av NordstromJ (27 oktober 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

The one and only
1 091 Inlägg
29 oktober 2010
#233
fripppe skrev:
Volvo Knugen skrev:
Problemet är ju att det inte är svartstål i dreven som sitter i bakaxlar (oftast inte iaf), utan gjutjärn vilket är lite krångligare att svetsa i.

Är dreven i volvoaxlarna gjutna?

För gjutjärn är långt ifrån lätt att bearbeta.
Dreven borde väl vara gjorda utav någon stål typ som sedan har blivit härdad?

Rätta mig gärna om jag har fel

Jag är inte helt hundra men det är vad jag har fått höra iaf...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 772 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#234
RAS
Var tänkt att det skulle filmas lite igårkväll, kom halvvägs till stan sen började oljelampan lysa, den har blinkat till tidigare så tänkte inte så mycket på det, har ingen instrumentbelysning heller så när jag körde förbi lite lampor såg jag att tempmätaren stod i botten, svängde av illa kvickt. Rykte rätt bra, kylarn hade pajjat, även nåt oljerör så hade sprutat rätt bra med olja, det var det jag såg igår, ska kolla mer idag. Hoppas motorn klarade sig iaf..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1012911_xjtduf.jpg

Så vart 945an istället, en liten film på den.
[video]http://www.garaget.org/video/6qo57ivwzopq#6qo57ivwzopq[/video]
Senast redigerat av NordstromJ (30 oktober 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 772 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
#236
Var värre an vad jag trodde (som vanligt de), var lite dåligt med toppackning, sprutade bara glykol ur tändstifthålen. Tveksamt om toppen klarat sig, men det återstår att se, började iaf riva lite..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013018_8w9mjo.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013019_33udnt.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013017_reswpt.jpg

Hej å hopp

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

The one and only
1 091 Inlägg
30 oktober 2010
#237
Trist sad Hoppas det inte blir allt för mkt som behöver bytas för då drar ju budgeten iväg...

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

1 772 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
#238
Rivit av toppen nu och av det rakaste i garaget att döma så är toppen rak, så blir ny packning och be till Allah.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013357_ydw0yy.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013361_zy1w17.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/72000/1013358_ts55lg.jpg
Senast redigerat av NordstromJ (31 oktober 2010)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

1 772 Inlägg
6 november 2010
Trådstartare
#239
Nu är bilfan ihop och igång igen, verkar gå som den ska.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

TBM NINJA
917 Inlägg
6 november 2010
#240
Va var felet då? smile gytt de löste saj

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D


Sök