3163
Sök

Spelar fortfarande bättre med luckan öppen

86 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Körde först på en sluten låda på 42l, som jag visste var för stor för basen, och den spelade bättre när bagageluckan var öppen.

Nu har jag byggt en ny sluten låda på 30l efter ritning i Probox 2000. Men den spelar fortfarande mycket bättre med bagageluckan öppen. Har den spelandes genom skidluckan.

Vad jag har uppfatta så ska detta problem uppstå när man har en för stor baslåda, eller är det annat som påverkar detta?

Ska jag bara bygga en ännu mindre låda tills den spelar lika bra eller bättre med stängd lucka?

Basen: CARPOWER BLACKBASS 12"

Spec:

Impedance (Z) 2 x 4Ω
Resonant frequency (fs) 29Hz
Max. frequency range f3-300Hz
Music power 2 x 300WMAX
Power rating (P) 2 x 200WRMS
SPL (1W/1m) 87dB
Suspension compl. (Cms) 0.18mm/N
Moving mass (Mms) 158g
Mech. Q factor (Qms) 8.8
Electr. Q factor (Qes) 0.51
Total Q factor (Qts) 0.48
Equivalent volume (Vas) 61 l
DC resistance (Re) 2 x 3.6/1 x 1.8Ω
Force factor (BxL) 10.5Tm
Voice coil induct. (Le) 2 x 0.7mH
Voice coil diameter 50mm
Voice coil former aluminium
Linear excursion (XMAX) ±15mm
Eff. cone area (Sd) 490cm2
Magnet weight 90oz.
Weight 6.5kg

3 466 Inlägg
1 juli 2010
Vad har du för bil?
Senast redigerat av M_icke_ (1 juli 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
1 juli 2010
Eftersom ljudet blir bättre när du öppnar bakluckan så "smiter" alltså ljudet bakåt i skuffen, trots att du har basen riktad mot skidluckan. Då bör du bygga en ram runt baffeln som tätar mot ryggstödet, på så sätt kan inte ljudet åka bakåt utan tvingas genom skidluckan helt och hållet. smile

86 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Snabba svar:)

Det är en Volvo 850 sedan. Det kommer alltså spela bättre eftersom kupén är större än bagaget.

Ska testa att bygge en ram. Måste den fästas i ryggstödet eller räcker det att skjuta den mot, med bra passform?
Senast redigerat av erik_90 (1 juli 2010)

21 761 Inlägg
1 juli 2010
Den ska helst sitta så tätt som möjligt, om det räcker med att skjuta den mot ryggstödet är jag osäker på. smile

1 523 Inlägg
1 juli 2010
testat att bygga ett portat och dra porten genom skidluckan? smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juli 2010
30l till den basen känns lite i underkant....35 tror jag blir bättre.

Hade 24l bruttovolym till min BB10...och det var i MINSTA laget för den...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

86 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Lonefox skrev:

Ok. Förra lådan jag spela med var på 40l . Lät hyfsat bra men lite för mycket djupbas och problemet med att den spelade bättre när bagageluckan var öppen.

Var ute och testa lite. Stängde bagageluckan och fällde ner baksätena så att basen spelade i kupé och bagage. Ingen skillnad mot att ha dom uppfällda-borde bli ungefär samma effekt som att täta mot baksätet, eller?

Skillnaden med att ha bagageluckan öppen är ganska stor, och tycker det ökas i hela registret.

Tacksam för hjälp

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juli 2010
erik_90 skrev:
Lonefox skrev:

Ok. Förra lådan jag spela med var på 40l . Lät hyfsat bra men lite för mycket djupbas och problemet med att den spelade bättre när bagageluckan var öppen.

Var ute och testa lite. Stängde bagageluckan och fällde ner baksätena så att basen spelade i kupé och bagage. Ingen skillnad mot att ha dom uppfällda-borde bli ungefär samma effekt som att täta mot baksätet, eller?

Skillnaden med att ha bagageluckan öppen är ganska stor, och tycker det ökas i hela registret.

Tacksam för hjälp

Mer inne på Drönis linje jag....

Och nej...att ta bort ryggstödet ger inte samma effekt som att ha helt tätt runt lådan framåt så trycket skickas ditåt wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Supraman
2 300 Inlägg
1 juli 2010
Låter som stående våg kanske?

För många år sen när vi höll på att bygga ljud i min hos en i mina ögon sveriges bästa ljudbyggare.
Så fick han in en 850 sedan med just de problemet, öppnade bagaget och de spelade bättre.
Då tog vi ur hans låda och lade i en annan låda och vips så va problemet borta.

Det hänger extremt mkt på lådan om de kommer låta bra.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

86 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Låter som stående våg kanske?

För många år sen när vi höll på att bygga ljud i min hos en i mina ögon sveriges bästa ljudbyggare.
Så fick han in en 850 sedan med just de problemet, öppnade bagaget och de spelade bättre.
Då tog vi ur hans låda och lade i en annan låda och vips så va problemet borta.

Det hänger extremt mkt på lådan om de kommer låta bra.

intressant, var det slutna lådor?

Funderade på om man inte skulle göra en låda med en sida som man kan skjuta in och ut för att justera volymen, så att man slipper prova sig fram med massa lådor.

Men först ska jag göra en ram mot baksätet. återkommer:)

Sök