3203
Sök

Mer ampere än vad man behöver?

77 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Har en fråga angående bilbatteri

Om det står i instruktionsboken att man ska ha tex ett bilbatteri på 60 Ampere, är det galet om man har ett på 72 då?

Tacksam för svar smile

Dunka plåt och leva jävel :D

7 274 Inlägg
10 juli 2010
Det räcker längre.
Batterinörden här på forumet brukar väl rekommendera så stort batteri som får plats.

77 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
En vän till mig säger att generatorn får arbeta mer för att ladda det och kan därmed slitas ut fortare? är det sant tror du?

7 274 Inlägg
10 juli 2010
Mitsu-Tobbe skrev:
En vän till mig säger att generatorn får arbeta mer för att ladda det och kan därmed slitas ut fortare? är det sant tror du?

Nej det är det inte.
Du har ju fortfarande samma förbrukning mot batteriet som tidigare.

77 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Tycker också det lät lite konstigt för om du har ett batteri med för lite ampere så måste det ju vara mycket värre

7 274 Inlägg
10 juli 2010
Mitsu-Tobbe skrev:
Tycker också det lät lite konstigt för om du har ett batteri med för lite ampere så måste det ju vara mycket värre

Den ENDA skillnaden mellan 60 och 80Ah är att 80Ah batteriet räcker längre utan laddning.

77 Inlägg
10 juli 2010
Trådstartare
Tack så jättemycket smile

21 761 Inlägg
10 juli 2010
Det stämmer att jag brukar rekommendera så stort batteri som ryms på batterihyllan. Det finns åtminstone två fördelar med detta tycker jag, dels räcker batteriet längre tid (som Brains skriver) och dels är chansen stor att startströmmen är högre hos ett större batteri. smile

Jag tror att folk missförstår litegrann detta med att generatorn måste jobba hårdare med att ladda upp ett stort batteri. Om man använder det större batteriet på "vanligt" sätt så blir det inga konstigheter, men med tanke på att batteriet är större så tar det naturligtvis längre tid att ladda upp det OM det har blivit urladdat.

Där är alltså förklaringen till att generatorn i vissa fall kan få jobba hårt, dvs när det stora batteriet har blivit urladdat. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 juli 2010)

Sök