3937
Sök

Ventilsallad vid kamremsbrott på b5254fs?

17 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Tja, en åsnas (min) okunnighet har nu orsakat en volvo 850 stort lidande. Mitt stackars röda fordon råkade ut för att kamremsbrott i en hastighet av typ 90 och jag undrar helt enkelt kort och gott om motorn (b5254fs tror jag den skall heta) klarar detta utan att ta skada så att man enkelt kan byta remmen och brumma vidare i livet, eller om jag ska skänka bort den mot avhämtning.

8 250 Inlägg
13 juli 2010
I normalfallet så får man räkna med sallad. Man kan ju haka på en ny rem och prova om man haft tur förstås, men det är sällan.

33 Inlägg
13 juli 2010
du kan räkna med ventilsallad. ventilerna ligger så nära kolvarna så när remmen rycker slår ventilerna i kolvarna sad

allt löser sig

17 Inlägg
13 juli 2010
Trådstartare
Jo, fick nu höra att det med 99.9% säkerhet är total-kaos i motorn. Den gick av i hög hastighet och remmen hade tjockat ihop sej och stoppat en av kamaxlarna helt nästan direkt samtidigt som vevaxeln snurrade fritt. Troligen.

Ialla-fulla-fall, då har jag en följdfråga. Hur kan man på något vis utvinna mest mängd pengar ur den nu värdelösa bilen?

Någon som vill köpa den för en skitsumma?

546 Inlägg
13 juli 2010
du kan ju sätta på en ny rem och prova annars kan du ju ta av toppen och ta den en titt på kolvarna/toppen

Sök